Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

  1. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo scheepsmodelbouwers,

    Nog niet helemaal klaar met het eerste project, de OSV - MMC887 NS en de volgende laten mijn handen alweer jeuken!

    Omdat ik de afgelopen jaren nogal geintresserd ben geraakt door de nieuwe modellen en scheepsvormen van OSV's en PSV's, heb ik besloten een PSV te gaan bouwen door middel van de "scrapmethode". Enerzijds omdat ik het erg leuk vind van allerlei (bestaande) materialen te bouwen en anderzijds omdat er nog geen bouwdoosje in te koop is.

    Het schip welke ik wil gaan bouwen is een van de laatste generaties PSV's. Het schip genaamd de World Diamond is er een van een vloot van 6 stuks die door Damen Shipyards word gebouwd en gaat varen voor een Noorse world supplier onder de Noorse vlag.

    Zie hier.....de DAMEN PLATFORM SUPPLY VESSEL 3300 CD te water lating.

    [​IMG]

    Voor de technische koppen hier de specs:

    GENERAL
    BASIC FUNCTIONS
    Offshore supply

    CLASSIFICATION
    Lloyd’s Register
    100A1 Offshore Supply Ship, SG 2.8 (MUD tanks), ECO, WDL( 5 t/m2)
    LMC, UMS, DP(AA), CAC 3

    DIMENSIONS
    LENGTH O.A.
    80.10 m
    BEAM MLD.
    16.20 m
    DEPTH MLD.
    7.50 m
    DRAUGHT SUMMER
    6.15 m
    DEADWEIGHT (SUMMER)
    3500 t
    DECK AREA
    728 m2
    DECK LOAD (AT 1 M ABOVE DECK)
    1500 t
    GROSS TONNAGE
    3830 GT
    NET TONNAGE
    1510 NT

    TANK CAPACITIES
    BALLAST / DRILL WATER 1690 m3
    FUEL OIL (SERVICE) 450 m3
    POTABLE WATER 810 m3
    FUEL OIL / BASE OIL 870 m3
    LIQUID MUD / BRINE 869 m3
    DRY BULK 250 m3

    PERFORMANCES (APPROX.)
    SPEED (AT 5.00 M DRAUGHT) 13.5 kn

    PROPULSION SYSTEM
    MAIN ENGINES Diesel-Electric, 690 V, 60 Hz
    PROPULSION POWER 2x Electric motors of 1500 kW each
    AZIMUTHING THRUSTERS 2x 2300 mm FP propellers in nozzles
    BOW THRUSTERS 2x 735 kW, 1740 mm, FPP

    AUXILIARY EQUIPMENT
    NETWORKS 690 V, 440 V and 230 V – 60 Hz
    MAIN GENERATOR SETS 2x 1370 ekW at 1800 rpm
    2x 940 ekW at 1800 rpm

    EMERG./HARBOUR GEN. SET 1x 238 ekW at 1800 rpm
    SHORE SUPPLY 1x 400 A
    WASTE HEAT RECOVERY SYSTEM

    DECK LAY-OUT
    ANCHOR MOORING WINCH 1x Electric-hydraulic, with 2 warping heads and rope storage drums

    CAPSTANS 2x Electric-hydraulic, each 5 t pull
    DECK CRANE 1x Knuckle boom 2.3 t at 11 m (harbour)
    TUGGER WINCH 2x Electric-hydraulic, each 10 t pull

    CARGO HANDLING SYSTEM
    FUEL OIL / BASE OIL PUMPS 2x 150 m³/hr
    FRESH WATER PUMPS 2x 150 m³/hr
    DRILL WATER PUMPS 2x 150 m³/hr
    LIQUID MUD / BRINE PUMPS 2x 75 m³/hr
    DRY BULK COMPRESSOR 2x 75 t/hr
    LIQUID MUD SYSTEMS Agitators, circulation system, hot-water tank cleaning system

    ACCOMMODATION
    CREW 16 persons
    PASSENGERS 6 persons
    Cabins provided with Internet, telephone and satellite TV.

    NAUTICAL AND COMMUNICATION EQUIPMENT
    NAUTICAL Radar X-band + S-band, ECDIS, Conning
    DP-SYSTEM
    DP-2
    GMDSS
    Area A3
    OPTIONS
    Oil recovery capability
    Methanol cargo capacity
    Fire-fighting ship 1, 2400 m3/hr + waterspray
    Exhaust gas cleaning system (SCR)
    Ballast Water Treatment system
    Damen E3 Notation

    [​IMG]


    Vandeweek heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb de werf om informatie gevraagd. Ik hoop dat me dat lukt, zodat ik met wat tekeningen uit de voeten kan.
    Mocht dat niet lukken heeft Damen een mooie "virtual tour" gemaakt die me zal helpen met de bouw. Deze tour is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen!! http://virtualtours.damen.com/damen-psv3300/start-psv3300.html

    Hieronder in het kort de inhoud van het bouwverslag:

    Pag1: Start 2013 bouwplan en aanpassen spantenplan.
    Pag2: Aan de slag met het spantenplan en de gebouwde werf.
    Pag3: Holle i.p.v. bolle boeg, doorgaan of stoppen?
    Ankerdek en verlichting
    Pag4: Doorgaan en boegdeel vervangen.
    Scheepsromp waterdicht.
    Start van de stuurhut.
    Installatie verlichting
    Pag6: Relingen bouwen d.m.v. solderen.
    Pag8: Mast op de stuurhut.
    Pag9: Azipods of conventionele aandrijving.
    Roeren en de roerkoningen.
    Pag10: Inbouw van de RC delen in te bouwen.
    Proefvaart met foto’s en film.
    Pag11: Gele verf en schilderwerk.
    Modelleren van de zodiac .
    Pag12: Bluskanonnen, stevshark anker en een windturbine.
    Varen met mooi weer foto’s
    Pag13: Meters reling bouwen d.m.v. solderen.
    Pag15: Plankhout laaddek
    Detailleren
    Decals maken
    Pag18: Afwerking en laatse details
    Elektrisch schema tekenen
    Proefvaren met ballast
    Filmpjes

    Veel leesplezier,
    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2015
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo Dennis.

    Mooi schip wat je wilt gaan bouwen, maar in welke schaal ga je bouwen en hoe lang zal het model worden? Ben benieuwd hoe je één en ander gaat bouwen volgens de scrap(scratch?)-methode.

    Groeten, Kees
     
  3. william vd

    william vd

    Lid geworden:
    27 apr 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Dordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Mooi bootje met een leuke kleur:). Ik ga je zeker volgen.
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Heren bedankt voor jullie reacties!

    Het schip zal gebouwd gaan worden in de schaal 1:100. Dit houdt in dat zij 80,1cm lang en een rompbreedte van16,2cm zal krijgen. Zoals op de foto en de tekening van William te zien is, zal de stuurhut aan stuur-en bakboord breder zijn dan de romp is. Ik schat de breedte hiervan op ongeveer 20cm??

    De afbeelding die William laat zien heb ik reeds in mijn bezit. Deze heb ik afgelopen weekend in een excelblad geplaatst om er een schaalverdeling op los te laten. Nee officefanaten, geen formules of draaitabellen, gewoon lijnen trekken en intekenen en net zolang priegelen om haar op werkelijke schaal uit te kunnen printen.
    Zelfs de totale hoogte wordt bijvoorbeeld niet aangegeven in de tekening. Wanneer ik een goede schaal van haar lengte heb, friemel ik een digitale lineaal in elkaar om deze te kunnen bepalen.

    Hoezo "scrap"??, mijn vorige psv is op dezelfde wijze gebouwd. Ik heb er zin an:)

    groet Dennis
     
  6. kappie

    kappie

    Lid geworden:
    20 feb 2005
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Rijsenhout
    Leuk project , ga je volgen
     
  7. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Lekker opvallend schip, niet wat ik snel zou bouwen maar wel aparte verschijning op het water, Je hebt PB :cool: , damen verhaal kan je wel vergeten ;) Die zijn niet meer zo geverig ...
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Apart model. Wat betreft de verwarring over scrap/scratch, wat ik had begrepen is de scrap-methode dat je werkt met wat je nog hebt liggen, dus van de restjes hout etc die een modelbouwer kan hebben verzameld in de loop der jaren, en scratch bouw dat je niet uit een bouwdoos bouwt, maar alles zelf maakt. Maar betekent dan niet automatisch dat je met restmaterialen werkt, maar ook bouwmaterialen aanschaft. Maar ik kan ernaast zitten.
     
  9. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
  10. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Bouwen met tekeningen

    Onlangs heb ik met hulp van Vincent1979 de tekeningen weten te bemachtigen die in een eerder bericht was aangegeven.

    De files die in nu in bezit heb zijn de originele romptekeningen van het schip. Ook deze heb ik in Excel op schaal weten te krijgen en heb nu een tafelblad vol gegevens waarmee ik kan gaan bouwen.

    Het spantenplan is geprint en deels uitgesneden. In een van de tekeningen staan naar mijn idee de hoofdspanten aangegeven. Totaal tel ik 27 spanten en zal deze ook allemaal klaarmaken om te gebruiken. Afhankelijk van de ruimte (dus de lengte van de romp) kan ik dan later nog besluiten enkele spanten weg te laten wanneer nodig.

    [​IMG]

    De kielbalk is het volgende deel welke ik ga aanpakken. Aangezien de kielzog(???), het staartstuk dat midden onder de romp uit komt, een vrij breed deel is wil ik daar nu al rekening mee houden.
    De kielbalk krijgt op elk punt waar een spant moet komen een inkeping om het spant te kunnen verlijmen aan de kiel. Ook de spanten krijgen een contra-inkeping voor de kielbalk.
    Verder worden de spanten in de zijflanken voorzien van 2 inkepingen aan str-en bkb.zijde om zodoende de stevigheid te krijgen in de romp d.m.v. 2 onderhuidse langsbalken. Ook zullen in de spanten aan st-en bkbzijden doorvoorgaten worden aangebracht voor elektra e.d.

    Affijn, een hoop denkwerk vooraf om later veel profijt te hebben tijdens de bouw. Beter nu dan wanneer e.e.a. al is opgebouwd en moet gaan demonteren!


    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
    bigtowwer vindt dit leuk.
  11. william vd

    william vd

    Lid geworden:
    27 apr 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Dordrecht
    leuk! dat je de tekeningen te pakken heb gekregen. nogmaals een leuk en mooi model.
    succes!

    grt william
     
  12. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    ik ben benieuwd.
    mooi project.
     
  13. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Kielzog

    Dag Dennis, dat beloofd een mooi project te worden!

    Wat het 'kielzog' betreft, dit rompdeel wordt de scheg of skeg genoemd en is bedoeld om de koersvastheid en de aanstroming naar de schroeven en roeren te verbeteren.

    Het woord 'kielzog' is er wel aan verwant, maar met 'kielzog' wordt bedoeld het spoor in het water dat een varend schip achter zich laat.

    Succes, ik blijf je volgen,

    Johan
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2014
  14. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste dennis
    succes met je project
    namens marine modelbouw nl
    met vr gr marco van marine modelbouw nl
     
  15. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Kielzog

    Johan,

    Inderdaad.......en eerlijk gezegd had ik dit als "recreatiesportbootkapitein" ook moeten weten! De skeg ken ik nog uit mijn surftijd, die heb ik nogal eens afgebroken op de Brouwersdam.

    Dennis
     
  16. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Op naar de werf

    Beste bouwers,

    Dit weekend heb ik me de zaterdagmiddag eens fijn bezig gehouden met de kielbalk.

    Ik heb deze "ontwikkeld" via Excel uit de tekening van het zij-aanzicht. Dus een eigen intrepetatie aan de hoogte van de balk gegeven. Ook ter hoogte van de boegschroeven is een extra verhoging aangebracht om zoieso tijdens de bouw voldoende steun te hebben.
    Om de spanten in de boeg straks haar stevigheid te geven heb ik de kielbalk doorgetrokken tot aan de stuurhut. Later, wanneer de spanten en de boegdelen een geheel vormen, zal ik zien of dit deel behouden blijft of word verwijderd. De reden voor verwijdering zou dan zijn om maximale ruimte te creëren voor elektronica e.d.
    De bovenbouw (het dek) van de boeg is in verhouding een klein driehoekig dekdeel dat naar mijn mening voldoende ondersteuning krijgt van van de boeg en een ondersteuning ter hoogte van de stuurhut.

    In middels heb ik een werf gevonden alwaar De World Diamond de komende jaren opgebouwd zal worden.

    De kielbalk is uit gezaagd uit 8mm tri-plex. Op dit moment staat de kielbalk nog rechtop. Later wanneer het spantenwerk is uitgewerkt en klaar ligt, ga ik de werf bouwen zodat de balk onderste boven geplaatst kan worden.

    [​IMG]

    Voor het bouwen van de panten heb ik gekozen voor 4mm tri-plex. Deze plaat heb ik eerst ingedeeld in vakken van 50 x 50mm. Inmiddels zijn alle spanten op tekening uitgesneden en is een gedeelte uitgezet op het tri-plex. Voordat de tekening op het hout is geplakt, heb ik hartlijnen op het hout ingetekend om zo later de inkepingen in te tekenen voor de onderhuidse verstevigingsbalken die van de boeg tot het achtersteven zullen worden aangebracht.
    ook zie je in de spanten van de boeg in stuur- en bakboordzijden inkepingen te hoogte van het b-deck. Hier komen de gangboordpaden in die leiden naar het voordek alwaar de anker en aanmeerlieren zijn geplaatst.

    [​IMG]

    De achterste spantdelen zullen volgend weekeinde op de plaat worden geplaatst. Daarna kunnen we beginnen met zagen. Ik heb een figuurzaagmachine op het oog en hoop ook die deze week aan te kunnen schaffen.

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  17. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    ik ga je volgen een heel intyresant project
     
  18. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Goede nette bouwmethode, ziet er strak uit!

    Wel jammer dat je tekeningen niet kloppen, zijn van een hobby-ist zeker? Als je naar de vlakke plaatlijn in het zijaanzicht kijkt zie je dat de romp veel verder naar achteren toe zijn volle breedte houdt. Maar als je hier niet te veel waarde aan hecht word het vast en zeker een mooi model. :D

    Gr.
    Pim
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hoi Pim,

    Dankjewel voor je critische note, echter ik kan je niet helemaal volgen. Zelf ben ik ook critisch en kan dus nu nog e.e.a. aanpassen.

    Je schetste dat de rompbreedte verder door naar achter loopt. Ik begrijp hieruit dat het om de hoogte van de romp gaat?
    Wanneer ik fotos op i-net bekijk op de werf zie ik dat de schuinte op 1/3 van de vlakke bodem naar het achtersteven is.
    M.a.w. ik zie 1/3 boeg, 1/3 maximale romp en 1/3 achterschip.

    Ik hoop dat ik hiermee begrijp wat je bedoeld, zo niet help me ajb verder.

    Dennis
     
  20. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey Dennis,

    Nee ik heb het over rompbreedte als in het feit dat het 'doosvormig deel' van de romp veel verder doorloopt naar achteren.
    Als je de lijnen van vlakke zijkant volgt zie je duidelijk dat er verschil in zit.

    [​IMG]

    Jammer dat degene die het plan gemaakt heeft dit niet heeft aangehouden. Het zijn een van de weinige lijnen die WEL op het Algemeen plan staan aangegeven.
    Ik denk niet dat het nog aan te passen is want je hele achterschip wordt anders. Maar voor een toekomstig model mag je mijn noot wel in de gaten houden. :D

    Gr.
    Pim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2015

Deel Deze Pagina