Nieuw project: Shoalbuster 2208 in aanbouw

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Adam, 1 dec 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Heel lang heb ik getwijfeld wat nu het nieuwe modelbouw project moest gaan worden.
    Daar er op dit moment op de bouwpakketten markt niet iets naar mijn smaak is moest het dus wel zelf bouw gaan worden
    Na de bouw van de Tito Neri en de Parat en een jaar varen er mee werd het weer eens tijd voor wat nieuws.
    Via de Far Sovereign (wordt wel een heeeeeeel lang project in 1:50), de Zwarte Zee IV (niet zo veel techniek) ben ik tegen tekeningen van een shoalbuster 2208 aan gelopen.

    Wat mij aansprak in de shoalbuster was z'n stoere uitterlijk. Daarnaast pas het scheepje in de schaal 1:33 perfect bij mijn Waterscout (Tito Neri) en Waterman (Parat).
    Ook de mogelijkheid van het (proberen) werkend maken van de kraan werkte motivatie verhoogend.
    Daarnaast speelde ook het formaat mee.
    Een Far Sovereign wordt al gauw een kilo of 40 vaarklaar, en een Zwarte Zee een kilo of 18.
    Van de Herman weet ik het nog niet omdat ik de waterverplaatsing nog niet heb kunnen achter halen, maar ik schat hoog uit een kilo of 5-6.
    Een lekker compact, en makkelijk te transporteren modelletje dus.

    Voor diegene die onbekend zijn met het type shoalbuster hier een foto van de Herman.

    [​IMG]

    Zo iets moet het gaan worden.

    Van de voortgang van de bouw zal ik jullie hier op de hoogte houden
     
  2. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Adam,

    Succes met de bouw, maak er in ieder geval een spectaculaire tewaterlating van !!!!!

    Het is zeker en vast een stoer schip.

    Tom Boere
     
  3. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Sievers heeft ook zo'n soort schip in het assortiment, wel iets anders qua kajuit, maar toch óók een stoer modelletje!

    [​IMG]

    Arnold
     
  4. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    :banana: , nu weten we eindelijk wat het nieuwe project van Adam gaat worden ( :wink: ). Ziet er inderdaad leuk uit zo`n shoalbuster en je kunt er volgens mij aardig wat functies inbouwen :D .

    Maar als ik je goed begrijp wil je dus al je schepen schaal 1:33 maken, dat wil ik nog wel eens zien; een Zwarte Zee IV, schaal 1:33 en weegt 18Kg :lol: .

    Succes met je nieuwe project,

    Groetjes Danny.
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Eigenlijk is m'n favoriete schaal 1:50, en in deze schaal stond de Zwarte Zee in planning.
    Dat het de Zwarte Zee (nog) niet geworden is zit hem ook in het feit dat hier weinig "technische" uitdaging in zat.
    Is met een twee kanaals zendertje te gebruiken bij wijze van spreken.
    Waarom dan geen shoalbuster in 1:50?
    Dan had het maar een bootje van 44 cm geworden, en dat vind ik persoonlijk te klein.
    Dus nood gedwongen maak in nu deze shoalbuster maar in 1:33 omdat ze dan beter bij m'n andere schepen past.
     
  6. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vind als je een keer met 1:50 bent begonnen dan moet je ook verder met die schaal.
    Heb je straks bewijze van spreken een werkbootje liggen die nog groter is dan die Zwarte zee. das toch ook niks????

    Auke de Haan
    www.windkracht10.tk
    Scheepsmodelbouwgroep Noord Friesland
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Aan de andere kant staat een shoalbuster in 1:50 ook heel raar naast een Tito Neri en een Parat :roll:
     
  8. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ik dacht in het begin ook altijd; ik ga alleen boten bouwen in schaal 1:50, maar nu ben ik bezig met de Walcheren (Smit Nederland van Billing Boats) enne............... die is schaal 1:33.

    Is ook wel eens leuk om in een andere schaal te bouwen, als je bijvoorbeeld gaat bouwen op schaal 1:33 kun je veel meer details aanbrengen dan bij 1:50. En het moet natuurlijk ook wel handelbaar blijven, een Amsterdam schaal 1:33 daar moet je toch niet aan denken :? . Die is niet alleen heel groot maar ook nog eens heel zwaar. Andersom is de Walcheren schaal 1:50 zo klein dat je bijna geen RC-installatie kan inbouwen en zo ligt is dat het over het water stuitert i.p.v. vaart.

    Groetjes Danny.
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Inmiddels is de start gemaakt.

    [​IMG]

    Voor de spanten gebruik in 6mm populieren triplex. Das lekker goedkoop, en ze blijven toch niet in de romp zitten, maar daar over later meer. Als bouwplank heb ik een stuk 22mm multiplex gebruikt.
    Op deze plank staan de hartlijn en de spanten getekend.

    Voor het eerst bouw ik het schip op z'n kop. Andere schepen ben ik altijd met de kielbalk begonnen.
    Het probleem hierbij was de moeilijkheid op de spanten aan beide zijde op dezelfde hoogte te krijgen tov de bouwplank.
    Naar aanleiding van Danny's bouwverslag heb ik het zelfde principe toegepast als de SWS.
    Indien netjes geplakt en gezaagd staan de spanten nu wel aan weerszijde even hoog
    De spanten heb ik gekopieerd en op dekhoogte heb ik een extra hoogte toegevoegd op het spant. Dit extra stuk is teneerst nodig omdat er zeeg in het dek zit. Er moest dus extra hoogte komen boven het achterdek.
    Ten tweede zou dit gedeelte als "opofferings" gedeelte gebruikt gaan worden.

    [​IMG]

    Daar waar de zijkanten in springen is dekhoogte. Alles wat daaronder zit is het "opofferings" gedeelte.
    In eerste instantie was het de bedoeling om het gearceerde gedeelte uit te zagen.
    Ik voorzag echter problemen bij het in bouwen van de apparatuur. De spanten en kielbalk nemen een behoorlijk ruimte in, in het toch al niet zo heel grote rompje. Zeker bij het achterdek. Hier zou nauwelijks ruimte overblijven voor het fatsoenlijk in bouwen van roeren en servo.
    Het idee was, dat als de romp klaar zou zijn, de spanten met een powervijl terug te brengen naar "minimale" afmetingen, en op deze manier extra ruimte te winnen.

    Echter na de eerste posting hier, werd mij aangeboden dat, als ik er een mal van zou maken, de aanbieder hier voor mij een polyester romp van zou trekken (en zich zelf, en een maatje :wink: )
    Daarmee was het ruimte probleem gelijk opgelost.
    Het gearceerde gedeelte blijf daarom nu zitten.
    Scheelt een hoop zaagwerk, en de spanten blijven veel steviger
    Ze kunnen nu tussen blokjes hout op de bouwplank geklemd worden.

    Wordt vervolgd

    (Het flesje hout lijm is geen sluik reclame)
     
  10. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Adam,

    De "kiel boven" manier is inderdaad een makkelijke bouwmethode :D . Maar als ik jouw was zou ik de opofferingsstutten de volgende keer kleiner maken. Jij hebt nu één groot blok, bij mijn Smitwijs Singapore heb ik elke keer twee poten van ongeveer 3cm breed gemaakt. Bij de smalle stukken was dit niet mogelijk, daar moest het dus één geheel worden. Het wordt namelijk vrij lastig om straks je model van de bouwplank af te zagen (vooral omdat je nu niet veel ruimte hebt tussen het dek en de bouwplank). Nu zul je precies recht moeten zagen anders is je dek niet mooi recht, bij die twee poten kun je schuin gaan en het later weer bijschuren. Ga je dan toch perongeluk te schuin steunt het dek toch voor het grootste gedeelte op de rest van het spant :D .

    Maar daar heb jij straks dus geen last meer van, omdat je een polyester gaat maken :D .

    Groetjes Danny.
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Alles staat op dit moment nog los.
    Als het niets zou worden met de mal maken, zal ik inderdaad de binnen zijde er uit moeten zagen, en dan maak ik ook "dunner" pootjes.
     
  12. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Adam,

    Dat gaat goed zo, en dat van die polyesther romp dat gaat goedkomen :lol:

    Tom Boere
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Na een goed weekend zagen is dit het resultaat.
    Alle spanten staan op de bouwplank.
    Aan de onderzijde worden ze op gesloten door stukjes hout welke op de bouwplank gelijmd zijn.
    Hierdoor staan de spanten recht en op afstand, en blijven ze toch afneembaar.

    [​IMG]

    Nu moet de kielbalk gemaakt worden.
     
  14. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    Hallo Adam,

    Ziet er al perfect uit. Dat met die opofferingsstukken kan je doen. Ik heb echter i.p.v. die opofferingsstukken een bouwmal gemaakt waar de zeeg er op zijn kop er al in zit met daarop de spantlijnen en hartlijn uitgezet. Hierop heb ik de spanten met de kiel op de kop gezet en gelijmd. Het gevolg is dat ik meteen de zeeg erin heb en goed. Je weet dat ik die zeeg direct op de computer kan uitzetten, zodat ik weet hoe die mal moet zien. De romp van de kleine "Herman" (schaal 1:50) heb ik ook met zo`n mal gemaakt. Helaas heb ik hier geen foto`s meer van. Die heb ik per ongeluk weggegooid. Sommige delen van de onderkant van de romp van de "Herman"is niet makkelijk te maken uit een stuk of strook plaat, omdat die een torsie ondergaat. zelf heb ik hem uit 2 delen gemaakt en kon het net uit 2 plaatdelen halen. Bij de schaal 1:33 model zal het ook wel moeten gebeuren. Echter zover ben ik nog niet. Ook ben ik benieuwd hoe men de kraan gaat bedienen. Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dat ga doen.


    Ton.
     
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Over die torsie in die platen ben ik ook nog niet uit. Met name het stuk waar het van de buitenzijde romp naar de binnen zijde van de schroeftunnel gaat lijkt me een lastig stukje worden.

    Ik kwam afgelopen week nog een artikel tegen in de Modellwerf waar wat oplossingen stonden voor kraan aandrijvingen.
    Een kennis van me scant een stukje voor Wim in, zal vragen of hij het kraan artikel ook even wil scannen, en dan komt het per omgaande naar je toe.
     
  16. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    Bedankt Adam, Ik ben er benieuwd naar.

    Ton.
     
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik ben trouwens via Tugspotters tegen iemand aangelopen die vaart op de Herman.
    Hij is 7 december voor 2 weken vertrokken naar de Herman, en hij zou voor mij nog detailfoto's maken.
    Heb jij nog wat kunnen vinden over de waterverplaatsing van de Herman?
    Die 50 brt is een register tonnen maat en geen water verplaatsing volgens mij.
    Ik zou dan maar aan een modelwaterverplaasting komen van 1.40 kg, dat lijkt me een beetje weinig :(
     
  18. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    Die 50 brt heb ik van de folder die ik kreeg van van Damen. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. En navraag bij de direct betrokkenen lijkt me een beetje moeilijk.

    Ton.
     
  19. rdriesse

    rdriesse Guest

    Hallo Allemaal, ik zie helemaal geen foto's staan!!!!!!!!!!!!!!


    Zou ze graag ook willen zien, ik zie alleen maar een rood kruisje staan.
    Mvg Richard
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina