Nieuw project - VW Golf GTI

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door coolbody1988, 11 apr 2012.

  1. coolbody1988

    coolbody1988 Guest

    Hallo allemaal,

    In het verleden heb ik wel eens een tweetal auto's gemaakt en een motor.
    Al is dat wel een aantal jaren terug, ik ben nu 23 jaar oud en wil opnieuw beginnen met de hobby.
    Ik lees al ongeveer twee weken mee op dit forum en heb een aantal projecten bekeken. Zelf vind ik de VW T1 "Samba bus" ook een ontzettend mooi model.

    Vanavond heb ik een model opgehaald van een Revell VW Golf GTI.
    [​IMG]
    Ik ben van plan om deze zo mooi en gedetailleerd mogelijk te maken.
    Op diverse fora heb ik al gelezen dat je het best een model kan spuiten dan met de kwast kan schilderen. Welke verf raden jullie mij aan.
    Ik heb al twee potjes met verf gekocht om de details te schilderen, uiteraard heb ik ook verdunner gekocht.

    Kan ik gewoon spuitverf kopen bijvoorbeeld van Motip of bij de Action?
    Ook had ik al begrepen dat je het model het best eerst kan schuren voordat je begint met spuiten. Hierdoor wordt het model nog glader/strakker. Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
    Wanneer ik aan het project begin, zal ik ook foto's maken zodat jullie ook kunnen meekijken.

    Groeten,

    Sander.
     
  2. crg

    crg

    Lid geworden:
    4 jan 2012
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    westervoort/voorthuizen
    je kan gewoon verf van de gama of de action gebruiken werkt prima
     
  3. ghostjen

    ghostjen

    Lid geworden:
    1 mei 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    belgie
    dag sander,

    de verf van revell zelf (aqua-color) zijn hiervoor zéér geschikt! deze kan je eventueel verdunnen met water en dus totaal geurloos, en je kan deze ook gebruiken in een airbrush, maar ook prima met penseel te doen.

    tip! als je de ramen wil lijmen kan ik u aanraden om cristal clear te gebruiken of gewone houtlijm, gewone contactlijm vreet in het glas en dan krijg je witte vlekken die er niet meer uit te krijgen zijn.
    dit geld echter ook voor de chromé onderdelen!

    wat het schuren betreft, het klopt inderdaad dat als je zéér fijn slist met (water) de verf betere hechting.
    echter is dit niet altijd echt noodzakelijk, je model perfect ontvetten met water en zeep zou voldoende moeten zijn.
    elk krasje dat je in je model schuurt zal je twee keer zo hard zijn na het spuitwerk!

    voor pinkers en achterlichten kan je het beste een rode permanent marker (alcool stift) gebruiken om het dicht'st in de buurt van de realiteit te komen

    verder wens ik u véél sucses en als hij klaar is kan je mss posten.
     
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    action en dergelijke soorten verf HEEEEEEEEEEL ver laten liggen.
    de spuitkop ( nozzler ) is gemaakt voor grote oppervlakken en niet voor een 1/24 object.

    dus voor de body modelbouw spuitbusje en afhankelijk van het type lak (metalic of basis) afwerken met blanke lak.
    voor metalic moet blanke lak en voor basis lak mag blanke lak.
    body licht schuren voor de hechting maar eerst alle overbodige gietnaden e.d. verwijderen.
    voor interieur delen gebruik ik zelf zo veel mogelijk een airbrush achtig spuitpistool met compressor.
    nadeel hiervan is wel dat er redelijk wat verf verloren gaat

    voor achterlichten (mits transparant) zijn er transparante kleuren van tamiya. of andere merken die ook hebben weet ik niet
     
  5. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Hey,

    Hier even my 2 cent over hoe ik bouw :

    - Eerst en vooral, als je je body wilt spuiten, koop dan tamiya spuitbussen of een ander modelbouw-merk. zoals al eerder aangehaald is het tricky om andere te gebruiken. Alhoewel dat je modellen zult vinden die met andere verf gespoten zijn en die er toch goed uitzien.
    - Om een body spuitklaar te maken doe ik het volgende : - overtollige plastiek (gietnaden e.d.) wegschuren, dan lichtjes de body opschuren, en hem dan nat schuren (hierdoor wordt hij glad), daarna krijgt hij een zeepsopbadje om alles mooi te ontvetten. Als de body droog is komt hij in de primer te staan, eventueel opnieuw wat (nat) schuren en een volgende laag primer, als de primer goed strak ligt kan je het kleurtje spuiten. Hiervoor ga je heel rustig te werk, de eerste lagen zijn mist-lagen. daarna kan je iets dikkere natte lagen spuiten. zo krijg je géén lopers en een egaal oppervlak. Na uitharden (minstens een week) kan je dan vernis spuiten.
    Wat de vernis betreft raad ik je Gunze aan. Omdat de tamiya vernis nogal aggresief kan zijn op bepaalde verven van hun en op decals!

    - voor de rest, tja ik probeer zoveel mogelijk in de sprues te schilderen. en dan lichtjes bijwerken bij het uithalen.

    - nog vragen, shoot away!
     
  6. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik zou dus geen week wachten met blanke lak.
    die gaat er bij mij op zodra de metalic opdroogt/ dof wordt
     
  7. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    @ Marc 2 : Ik heb dat ooit eens zo geprobeerd en toen kreeg ik last van een sinaasappelhuidje, ondanks dat de laklaag strak was. Dus laat ik hem nu eerst uitharden.
    Trouwens, dat doen de "echte" autobouwers ook. Ze steken de carroserie eerst een paar uur in de bakoven alvorens de blanke laag erop gaat.
    Maar ja, ieder zijn eigen methode hé! Ik zeg niet dat die van jou verkeerd is.
     
  8. coolbody1988

    coolbody1988 Guest

    Hallo allemaal,

    Bedankt allemaal voor de goede tips. Om even terug te komen op de spuitbussen van Tamiya. Dat waren deze spuitbussen;
    [​IMG]

    Gisteren stond ik dus met een drietal spuitbussen van Tamiya bij de kassa, toen werd mij vertelt dat deze spuitbussen niet geschikt waren om dergelijke modellen te spuiten. Die waren volgens de verkoper speciaal voor de kappen van RC modellen. Dus deze bussen heb ik toen maar laten liggen, om deze reden was ik ook op zoek naar een andere optie om het model toch te kunnen spuiten.

    Groeten,

    Sander.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2012
  9. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    idd tamiya bussen zijn er wel voor.
    alleen moet je opletten dat je de TS bussen hebt.
    bijv. TS-28.

    maar je hebt ook de PS.
    de PS is alleen voor die dunnen lexan kapjes.
    en de bussjes zien er het zelfde uit.

    dus de TS is voor plastic.

    zelf spuit ik het eerst met prijmer van tamiya.
    deze heb je in het wit en grijze dop.
    wit is een fijn en grijs is grof.
    zelf doe ik vaak eerst met grijs om zo de onevenheden goed te zien.
    dan alleen het plekje met de afwijking bewerken het zij een gaatje vullen of een bultje weg schuren.
    verder doe ik er niks meer aan.
    als je gaat schuren wat ik zelf bijna nooit doe, doe het dan met waterproof P1500.
    de P staat voor de korelgrote van je schuurpapier.
    dan een dun laagje witte prijmer als de prijmer na ongeveer een uurtje droog is dan meteen de kleur erop.
    let wel op dat je 4 tot 5 dunne lagen spuit.
    bij de 3 tot 4 e laag is de body bijna totaal in de juiste kleur.
    en doe dit echt want een druiper wil je echt niet.
    tussen elke spuitlaag ongeveer 15 tot 20 min wachten.

    als de body de volgende dag droog is dan pas kun je de stofjes eruit hallen.
    of je moet een spuit cabiene hebben.
    wat ik wil zeggen is dat er stof op de body kan komen en dat is niet mooi.
    dus laat de verf drogen schuur dan het sofje met het liefst P2000 weg.
    als je dan de lak laag gaat spuiten zie je niks meer van het geschuurde stukje.

    snap je hem nog ;).

    voor dat je de lak erop spuit plak ik zelf wel de stickers.
    de lak vreed idd de sticker aan.
    maar als je nu weer 4 tot 5 super dunne lagen spuit is er niks aan de hand.

    let wel op met de lak, deze komt te snel en te veel uit de dus.
    dus je spuit meteen veels te dik.
    dus nog dunner spuiten als met de kleur.

    als je nou bijna tot geen tickers hebt dan zou ik ze pas plaken als de lak er op zit.

    nou succes.

    gr Sander.
     
  10. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven

    natuurlijk heeft ieder zijn eigen manier maar als je sinasappel effect krijgt in je blanke lak spuit je waarschijnlijk te schraal of te koud.
    en lak op harde andere lak spuiten dan kan het gebeuren dat de blanke laag niet meer hecht

    een 1/1 auto staat trouwens echt niet uren te bakken.
    na de laatste laag blanke lak staan ze bij ons ongeveer 40 min op 70 graden te bakken.
     
  11. Nieles90

    Nieles90

    Lid geworden:
    11 jan 2012
    Berichten:
    50
    Een beetje bouwer weet dat je primer van de action Perfect is voor het primeren van het brouwsel ;)
     
  12. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    en een iets ervarener bouwer weet dat je daar veel te snel heel je naden mee vol spuit.

    en dan heb je ook nog de kans dat de primer reageert met je verf.
    dus gewoon alles van het zelfde merk pakken
     
  13. coolbody1988

    coolbody1988 Guest

    Morgen ga ik eens kijken voor Tamiya spuitbussen.
    Primer (Grijs en wit) en verf. Schuurpapier heb ik nog wel liggen.
    Ben er nog niet uit wat voor kleur die gaat worden.
     
  14. coolbody1988

    coolbody1988 Guest

    Inmiddels ben ik eruit welke kleur het model zal gaan worden.
    Aluminium Silver met Semi Gloss Black accenten (Grill, spiegels en bumpers).
     
  15. coolbody1988

    coolbody1988 Guest

    Gisteren heb ik een standaard gemaakt waarop ik de auto kan plaatsen tijdens het spuiten.
    Vanavond verwacht ik de eerste behandeling te plegen aan de body, het wegwerken van eventuele oneffenheden en de eerste laag primer.
    Ik zal vanavond ook een paar foto's maken, zodat ik jullie eens kan voorzien van wat beeldmateriaal.
     
  16. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Dat zou leuk zijn.
    succes met spuiten.
     
  17. coolbody1988

    coolbody1988 Guest

    Zoals ik jullie vanmiddag had beloofd, zou ik vanavond foto's uploaden.
    Ik heb zojuist nog een uurtje aan de VW Golf 2 GTI gewerkt, er zaten wel veel rafels en kartels aan zeg. Deze heb ik eerst verwijdert. Ik heb besloten om de body in two tone te spuiten, zwart met zilver. Daarvoor heb ik de benodigdheden reeds ingeslagen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik dus besloten om alle onderdelen te bekijken en waar nodig bij te werken;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een aantal onderdelen met veel rafels/kartels;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Resultaat;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens de grill even passen, deze paste niet heel erg goed. Dus maar weer aan het werk met het hobbymesje.
    Dit had het volgende als resultaat;
    [​IMG]

    En samen met de bodemplaat;
    [​IMG]

    Morgenmiddag even wat fijn schuurpapier kopen (P1500 en P2000).
    Morgenavond wellicht al een laagje primer aanbrengen.

    Dit was de update voor vanavond.

    Groeten,

    Sander.

    PS: Hoe groot mogen de afbeeldingen eigenlijk precies zijn? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat deze maximaal 800x800 mochten zijn, maar ik weet het niet zeker meer.
     
  18. coolbody1988

    coolbody1988 Guest

    Gisteren de boel maar eens in de primer gezet.
    Het motorblok is inmiddels in elkaar geplakt en alle onderdelen zijn netjes uitgesneden.
    De primer zit er best strak op, alleen moet ik nu de "stofjes" eraf schuren.

    Welk schuurpapier is hier het meest voor geschikt?
    P1500 en dan waterproof? (Dus "wet" schuren?)
     
  19. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Ja dat lijkt me goed, altijd wet schuren, dan heb je veel minder kans op krassen...
     

Deel Deze Pagina