Hallo collega offshore modelbouwers. (Geert en Hawser)
Ik wil graag toch ven reageren op het bovenstaande.
Normaal reageer ik liever via een PB maar ik hoop dat meerdere modelbouwers dit verhaaltje intereseerd.
Tenslotte is het nut van een forum dat meerdere hiervan gebruik kunnen maken.
(echter moet wel even vermelden dat leden zoals FvG dit nog steeds niet begrijpen en niet fatsoenlijk kunnen reageren op onze mooie hobby, jammer)
Maar even iets over mijzelf,
Ik ben dus zo'n zogenaamde Maersk offshorebouwer.
Mijn uitdaging is wat heel veel modelbouwers zoeken, een model bouwen welke nieumand anders heeft gebouwd.
En dan komt het probleem naar voren, de ORIGINELE tekeningen.
Dit is een heel lang proces van contacten leggen en met heel veel geduld de juiste mensen bereiken.
Hierbij is vertrouwen en duidelijke afspraken heel belangrijk.
Het gebruiken van gekopieerde tekeningen zonder toestemming van de rederij is vragen om problemen.
EEn advies, geduld en rechtstreekse benadering.
Ik ben zelf al 6jr bezig met de Maersk master en wil deze zo perfect mogelijk nabouwen waabij dus veel tijd is gemoeid.
Ik heb gelukkig na meer dan 1 jr schrijven en bellen wel de juiste contacten echter zal deze mensen altijd met veel respect contacten.
Betreft de Azis moet ik Roel gelijk even betreft het witmetaal, een apart materiaal waar een aantal nadelen aan zitten.
Betreft zijn achterdek verhaal moet ik dit juist tegenspreken, Wat Adam al zegt over een dubbel achterdek, dit is de oplossing.
Ik heb al heel lang contact met oa. duits eoffshore bouwers en daar heb ik ooit dit idee ook gezien en dit werkt super.Je maakt gewoon een dubbel dek, Het originel op een vormvaste printplaat welke je over het waterdichte (plexy) dek legt.
In het plexy dek zit een zo groot mogelijk luik welke je eenvoudig indien de weersomst dit vragen) met isolatietape,
Dus geen moeilijk schroefafd./ of zelf vaseline.
Hier wat foto's van mijn dek.
Je ziet duidelijk dat in het plexy achterdek een luik is gemaakt welke ik normaal nooit dicht taped maar wel kan, links op de werkbank licht het achterdek, dit is een 2 mm dikke printplaat waarop het (peren) houten achterdek is geplakt.
En op deze foto van boven zie je het nut van het plexyglas, onder het luik liggen de 5 regelaars en 4 van de 6 motoren en alles werkt volledig storingsvrij.
Dus je kan met eenvoudige middelen wel degelijk een waterdicht dek maken.
Ik gebruik zelf het plexy voor veel meer onderelen en heb daarmee een tussendek gemaakt om alle app in te bouwen.
En ook hier het voordeel van plexy dat alles door en overzichtelijk is.
En betreft de opmerking eerder gemaakt over te weinig inbreng van zogenaamde Maaersk en andere oofhore bouwers. Je kan mij alijd mailen of berichten sturen en zal deze ook altijd beandwoorden alleen niet zo graag op het forum.
gr leen
Maersk Master
En volgende Maersk projecten