nieuw project

:D hallo iedereen,

nieuw op dit forum,al bezoek ik reeds enige tijd jullie verhalen,verslagen en foto's.
wintertijd komt eraan enja het bekende :een nieuw project maar welke boot????
heeft iemand ervaring met modelslipway?de aziz lijkt me prachtig maar het wit metalen assortiment dat erbij is???
heeft iemand een goed voorstel?
bedankt voor reacties
geert

De Aziz is inderdaad een mooi model.
Maar de white metal beslagset schrikt mij af; het is niet 'mijn' materiaal. Bros, zacht en soms niet compleet gegoten. Bovendien zwaar, dus je model wordt meer topzwaar dan met ander beslag.
Ander nadeel van het schip (maar dat hebben alle supliers):
Het lange achterdek is een potentiele bron van water in je boot. De afdichting is niet optimaal.
(gezien bij een clublid wat dit schip had)
Voor de rest: een mooi, stoer werkschip!

bedankt voor je snelle antwoord
beschik nu over een parat en een saturn van graupner en het mag weleens wat anders zijn,maar wat he!
overigens heb ik op verscheidene beurzen mooie,volledig zelf gemaakte,schepen van maersk gezien.echt om van te dromen.
groeten geert

Geert57,
Ik heb ook een supplier, waarmee ik een enorme kortsluiting heb gehad..de rook kwam er van af een alle bedrading verkoold, zelfs ingesmolten in de accu!.
Ik zit nu een aantal maanden op deze site maar ik mis de input van top modelbouwers die Maersk/Esvagt etc suppliers bouwen.
Als je de "draad" werkschepen leest en je weet dat er gebouwd wordt is het jammer dat er niet meer uitgewisseld wordt.
Vinden ze zich te goed??
Ik ben het met Roel eens, 3* weten dat je grote achterdek
waterdicht moet zijn ander komt het met bakken tegelijk binnen
hawser

Ikzelf vaar met de Viking Warrior (ex Aziz) en inderdaad, het is een model om mee te varen als het water heel rustig is.
Bij de minste golfslag word het lage achterdek overspoeld en krijgt je machinekamer gegarandeert een wasbeurt.

Bij dit model is het dan zeker de boodschap om alle electronika zo hoog mogelijk te installeren in het ruim.

Conclusie: een heel mooi model om te bouwen en om gezien te worden maar niet geschikt om mee in ruw water te gaan plonsen (daarvoor gebruik ik dan wel m'n Maggie M :wink: ).

Droop

Als je van te voren je probleem weet, is het geen probleem meer 8)

Je achter dek is best water dicht te krijgen, door als het ware een deksel onder je dek te maken.
Dit deksel maak je van plexiglas o.i.d. wat je dan vervolgens vast schroeft (ala sommige duikboten).
Je moet dan echter wel van te voren een "flens" maken waar het plexiglas op vast geschroeft kan worden
Als je heel zeker bent van je zaak, kun je het zelfs dichtkitten, maar dat is niet mijn methode.
Op deze manier krijg je een echt waterdicht dek

wel,misschien moet ik dan toch maar eens overwegen om de bouw van de aziz te beginnen.moeilijk gaat ook en een uitdaging is altijd fijn zeker wanneer nadien het resultaat er is.
overigens zou het inderdaad fijn zijn meer van maersk bouwers te horen of zien.heb ook begrepen dat het niet zo gemakkelijk is om aan plannen te geraken.
op de beurs in dortmunt was er een bouwer die sprak van collega's die hun plannen na de bouw of niet verkochten of veel geld vroegen.
blijkbaar een selecte club,jammer
geert :|

Geert,

Ook van mijn kant Welkom op dit forum.

Het verkrijgen van tekeningen voor schepen om een model te bouwen is hier al vaker ter sprake gekomen.
Veel werven en rederijen krijgen van allerlei modelbouwers vragen om (liefst zo uitgebreid mogelijke) tekeningen.
Een werf en rederij hebben alleen tekeningen om een echt schip van te maken.
Voordat een werf zo een set tekeningen heeft, heeft ze veel geld geinvesteerd in ontwerpen, berekeningen en sleepproeven ed.
Die sets gaan ze ten eerste niet klakkeloos omwerken naar een modelbouw tekening en ten tweede:
wie zegt de werf dat jij een modelbouwer bent?
Misschien ben je wel van de concurrent en wil je het ontwerp graag eens in detail bekijken?

Modelbouwers die het voor elkaar hebben gekregen om aan originele tekeningen te geraken hebben dit vaak na langdurig persoonlijk contact met betrokkenen. Vrijwel altijd is bedongen dat de tekeningen niet verder worden verspreid.
(Logisch, zie hierboven)
Lastig voor jou, jij wilt ook zo een model.

Je kunt proberen ook de moeilijke weg te bewandelen en zelf de contacten gaan leggen.
Snellere methode is: zoek een mooie bouwdoos, of een tekening en bouw dat schip. Zoek ondertussen naar het schip van je dromen. Wanneer je die tekening te pakken hebt gekregen zul je waarschijnlijk wel toe zijn aan een nieuwe model (ja, zo lang kan dat duren!)

Succes,

Wim

hoi iedereen,
na enkele weken vruchteloos wachten op de bestelde bouwdoos(aziz) doe ik nog eens navraag en jaawel hoor er schijn een misverstand te zijn geweest en hij is nog niet eens besteld.na aangekondigd te hebben dat ze me daar niet vlug meer zullen zien had ik besloten om even alles halt te houden.
dit weekend dan naar bremen geweest om eens te gaan zien op de beurs aldaar en fijne contacten gelegd met vooral duitse modelbouwers.
tijdens een gesprek met een al op leeftijd zijnde schipper staat deze plots op en zegt:een momentje,ik ben zo terug.(?????) :?:
ik had hem mijn verhaal van maersk verteld en bijkbaar vond hij dat soort schepen ook wel mooi.
na ongeveer 10min gewacht te hebben,terwijl zijn vrouw met mij over allerlei boot activiteiten onderhield,komt deze man met een grijze pvc buis terug.
groot was mijn verbazing toen hij zei:dit is voor jou,het is een mooi plan van de forwarder.
en zo heb ik dan nu toch een plan van een maersk

groetjes geert :D

zo...!

dus na jouw vorige postingen van dat je het jammer vind dat er zo weinig mearsk bouwers aanwezig zijn, om hun info te delen ...? Dan lijk het mij dus dat jij een Bouwverslag hier ga starten op het forum om de 1ste te zijn ?!

dat zou wel heel gaaf zijn !!

Armando

hallo armando,

dat zou wel eens een idee zijn he
ik zal wel nog eventjes moeten wachten eer de bouw kan beginnen.
de plannen zijn bij een reclame bureau binnen gebracht om een copie te maken zodat ik deze kan gebruiken voor de bouw.
de orginele zullen dan in een mooie lijst komen te hangen hier aan de muur.
ik moet ook nog uitvissen hoe hier foto's te plaatsen
groet geert

Hallo collega offshore modelbouwers. (Geert en Hawser)

Ik wil graag toch ven reageren op het bovenstaande.
Normaal reageer ik liever via een PB maar ik hoop dat meerdere modelbouwers dit verhaaltje intereseerd.
Tenslotte is het nut van een forum dat meerdere hiervan gebruik kunnen maken.
(echter moet wel even vermelden dat leden zoals FvG dit nog steeds niet begrijpen en niet fatsoenlijk kunnen reageren op onze mooie hobby, jammer)

Maar even iets over mijzelf,
Ik ben dus zo'n zogenaamde Maersk offshorebouwer.
Mijn uitdaging is wat heel veel modelbouwers zoeken, een model bouwen welke nieumand anders heeft gebouwd.
En dan komt het probleem naar voren, de ORIGINELE tekeningen.
Dit is een heel lang proces van contacten leggen en met heel veel geduld de juiste mensen bereiken.
Hierbij is vertrouwen en duidelijke afspraken heel belangrijk.
Het gebruiken van gekopieerde tekeningen zonder toestemming van de rederij is vragen om problemen.
EEn advies, geduld en rechtstreekse benadering.

Ik ben zelf al 6jr bezig met de Maersk master en wil deze zo perfect mogelijk nabouwen waabij dus veel tijd is gemoeid.
Ik heb gelukkig na meer dan 1 jr schrijven en bellen wel de juiste contacten echter zal deze mensen altijd met veel respect contacten.
Betreft de Azis moet ik Roel gelijk even betreft het witmetaal, een apart materiaal waar een aantal nadelen aan zitten.

Betreft zijn achterdek verhaal moet ik dit juist tegenspreken, Wat Adam al zegt over een dubbel achterdek, dit is de oplossing.
Ik heb al heel lang contact met oa. duits eoffshore bouwers en daar heb ik ooit dit idee ook gezien en dit werkt super.Je maakt gewoon een dubbel dek, Het originel op een vormvaste printplaat welke je over het waterdichte (plexy) dek legt.
In het plexy dek zit een zo groot mogelijk luik welke je eenvoudig indien de weersomst dit vragen) met isolatietape,
Dus geen moeilijk schroefafd./ of zelf vaseline.
Hier wat foto's van mijn dek.

Je ziet duidelijk dat in het plexy achterdek een luik is gemaakt welke ik normaal nooit dicht taped maar wel kan, links op de werkbank licht het achterdek, dit is een 2 mm dikke printplaat waarop het (peren) houten achterdek is geplakt.

En op deze foto van boven zie je het nut van het plexyglas, onder het luik liggen de 5 regelaars en 4 van de 6 motoren en alles werkt volledig storingsvrij.

Dus je kan met eenvoudige middelen wel degelijk een waterdicht dek maken.
Ik gebruik zelf het plexy voor veel meer onderelen en heb daarmee een tussendek gemaakt om alle app in te bouwen.
En ook hier het voordeel van plexy dat alles door en overzichtelijk is.

En betreft de opmerking eerder gemaakt over te weinig inbreng van zogenaamde Maaersk en andere oofhore bouwers. Je kan mij alijd mailen of berichten sturen en zal deze ook altijd beandwoorden alleen niet zo graag op het forum.

gr leen
Maersk Master
En volgende Maersk projecten

hoi leen
eerst en vooral:prachtige foto's.het ziet er allemaal goed uit,echt kunstwerk hoor.
nogmaals wat die plannen betreft,ze zien er zeer origineel uit hoor en de copie die ze gaan maken zijn niet bedoelt om weg te geven maar enkel om te gebruiken als werk materiaal.
de originele hebben dan ook geen plooien of vuile vingers of iets dergelijks en zal ze dan ook koesteren.
alvast bedank voor het aanbod om evetuele vragen te mogen stellen.
succes nog met je boot
groeten geert

Back