Nieuw projekt: F-84G 'Thunderjet'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 27 sep 2011.

  1. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    In dit geval is het een verkeerde inschatting geweest. Als co-piloot vond ik dat hij te langzaam vloog echter Sjoerd had dat idee niet. Dus afvangen echter met de wind die toen stond was het gebeurt voordat we er erg in hadden.

    De kist overtrekt zeer slecht:D want als hij te langzaam gaat laat hij gewoon zijn neus zakken. Ook, ondanks zijn 25kg, konden we er stapvoets mee vliegen.

    Dat gewicht was in het begin wel een probleem en daarom hadden we reeds besloten een lichter te gaan bouw. Maar door tijdgebrek nooit van gekomen en daar plukt Frank nu de vruchten van :smile::smile::smile:

    Frank, die kist gaat straks super vliegen als je hem onder de 20Kg krijgt.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ben zeer benieuwd, vermoedt dat ik hem dit jaar nog wel op Deelen kan bewonderen ;-)
     
  3. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Op de foto is alleen aileron correctie te zien en geen rudder input. Misschien zelfs wel een beetje rudder met de stall mee. Op foto twee lijkt met rudder naar links gestuurd te worden vlak voor de stall, ook op de foto's tijdens de stall lijkt rudder naar links gegeven te worden.
    Misschien een idee om op de zender een landingsfase mixer te maken in de vorm van een flinke mix van aileron naar rudder?
    Zodoende wordt de natuurlijke reflex om aileron input te geven automatisch ondersteund door een flinke rudderuitslag de goede kant op.

    PHIB gaat weer een mooie kist terug krijgen.
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ja dat is helaas altijd zo
    Het is gebeurd voordat je er erg in hebd
    als je het had zien aankomen had het niet gebeurd
    Gelukig word i weer herbouwd
     
  5. Voodoo

    Voodoo

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Boerdonk
    Voordat dit jullie aan de hand van een paar foto's allerlei conclusies gaan trekken, wil ik even aangeven dat de laatste foto voor de "meskant" volgens mij al van een eerdere pass is.

    Van wat ik me nog herinner stond er die dag een zeer verraderlijke wind, nog versterkt door het "bosje" direct naast de baan waarop werd gevlogen.
    Daardoor leek het dat de kisten in de landing voldoende snelheid hadden, terwijl dat in werkelijkheid niet zo bleek te zijn.

    Groet,

    Mario
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi mario, ik kan dat volledig bevestigen. Ik was er die dag later na de crash en heb nog wat vluchten met m,n avonds F16 gevlogen. Het was een turbulente noord-oostenwind (baan oost-west gesitueerd) en de bos bomen staat daar zo'n 40 meter voor je. Je kan dan in short-final inderdaad erg verrast worden door de extra turbulente wind daarvan, soms zelfs met windshear om in luchtvaart termen te blijven ;). Als je niet extra snelheid hebt kun je zomaar ineens daar in terecht komen met té weinig energie om te compenseren. En als je dan je model plots op z'n kant ziet hangen valt er nog weinig gas bij te geven of te corrigeren......

    Aan de nadere kant..... het is wél een algemeen feit dat veel modellen binnen ph-bleu soms erg weinig vliegen zodat hun baasjes weinig ervaring stick-uren hebben. Vooral de regels uit het verleden zijn daar schuldig aan omdat er niet op andere evenementen gevlogen mocht worden, dat mag nu gelukkig wel. Mijn mening met grote modellen en speciaal grote jets is dat je er regelmatig mee moet vliegen om alle habbits te kennen, ik zou zeggen minimaal 20 vluchten per jaar. (Net zoals ze in de grote sportvliegerij hebben om je brevet geldig te houden.) Ik zeg niet dat daardoor de crash is ontstaan maar de extra baggage aan ervaring had zéker kunnen helpen om naderings snelheid bij deze omstandigheden wat hoger te houden. Maar ik weet, dat is altijd achteraf gel*l..... laten we er van leren zeg ik dan maar. :D


    Maar goed, :eek:ntopic: .......sorry Frank, je gaat lekker zo, prachtig werk.

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Deze week bezig geweest met het landingsgestel, de meeste delen van het oorspronkelijke landingsgestel konden hergebruikt worden,

    [​IMG]

    Echter de originele struts van Behotec kwamen net buiten de vleugel uit in ingetrokken toestand, dus het onderste deel van de strut vervangen door een onderdeel van HaWe, paste precies! Duidelijk is te zien dat deze veel smaller is,

    [​IMG]

    Daarna nog wat freeswerk verricht (met dank aan Ray die dat weer ff in recordtijd regelde :thumbsup:) En de boel eens gepast in de vleugel,

    [​IMG]

    En gelijk de binnenste wieldeuren geplaatst, deze worden aangedreven met luchtcilinders,

    [​IMG]

    en dan de rest van de deuren pasmaken en monteren,

    [​IMG]

    Één deel zit vast aan het onderste deel van de strut en beweegt dus mee tijdens het inveren, het andere wordt dichtgetrokken en geopend als de poot in- en uitklapt,

    [​IMG][​IMG]

    zal nog wel een nauwkeurig (lees: tijdrovend! :D) werkje worden om alles netjes te laten sluiten,

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi werk weer, Frank!
    abbootje.
     
  9. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Heel mooie struts!
     
  10. Manfred

    Manfred

    Lid geworden:
    6 apr 2005
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Apeldoorn
    Heel Mooi Struts:):):):)




    Groeten Manfred
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    dit weekend maar eens het karweitje gedaan waar ik meest tegenzag:
    de wieldeuren passend maken,
    vooral onderstaand deurtje kostte het behoorlijk wat tijd om het stangetje op de goede positie te krijgen:hammer:

    [​IMG]

    dus dan is het een heleboel passen en meten voordat alle wieldeuren goed passen in geopende en gesloten toestand :roll: maar goed 't is allemaal weer gelukt :yes:

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Jaaaaaaah, toch nog ff wat gedaan!

    heb me gebogen over het brandstofsysteem,
    oorspronkelijk zaten er in de thunderjet 3 tanks van 1.3L in die 'doorgelust' waren. Deze wil ik vervangen door één 4.5L tank;

    [​IMG]

    Middels de verloren mal methode van piepschuim een mal gemaakt, beplakt met paktape en ingesmeerd met vaseline en daarna een paar 160gr glasmatjes erover;

    [​IMG]

    dan doorzagen,

    [​IMG]

    En het piepschuim + tape eruit halen: ging prima!,
    Nu kunnen de doorvoer van de clunk en de ontluchtings nippel geplaatst worden, kan je die nu ook mooi aan de binnenkant goed vastlijmen;

    [​IMG]

    en nog even passen in de romp: ziet er prima uit dacht ik zo,

    [​IMG]

    Ben nog niet zo ervaren met het gebruik van glasmat en epoxy maar ik ben niet ontevreden over het resultaat, dit doe je in een middagje! :D

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dat ziet er super uit frank!
    Leuk om dit eens uitgewerkt te zien.

    Nu weer de twee helften aan elkaar en een lektestje?
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heej, was jij niet op vakantie?? Mooi gemaakt Frank, één tank inderdaad altijd beter dan 10! ;)

    Groetjes,
     
  15. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Ooit voor drie tanks gekozen omdat we niet precies wisten hoe het zou gaan met het zwaartepunt . Tevens de luchtstroom voor de motor was onbekend in 1997. Wij waren de eerste die zeer grote kisten bouwden met turbines in de romp. Ook Bennie (AMT) wist ook niet hoe en wat, een straalbuis van meer dan een meter :confused:, dus veel op het boerenverstand maken en inbouwen. Nu, de koe in z'n kont kijken, weten we beter en doen we alles anders.

    Toch mooi gemaakt Frank maar moet je de messing onderdelen niet vervangen door alu. dat scheelt weer gewicht.
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tsja, wij modelbouwerts doen nie veel anders ha ha ha! ;)

    Groetjes,
     
  17. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Nog ff verder met de tank, nadat hij doorgezaagd is kan de ontluchtingsnippel en de clunkdoorvoer op zijn plek gelijmd worden,

    [​IMG]

    Nu kan je de boel dus ook aan de binnenkant heel goed verlijmen,

    [​IMG]

    En dan beide helften weer aan elkaar,

    [​IMG]

    'n paar lagen 160 grams glasmat en klaar is Kees!

    [​IMG]

    En nog ff testen of hij lekt,

    [​IMG]

    Niets gelukkig, geen drupje te zien!,

    [​IMG]

    Dus deze kan ook verder ingebouwd worden,:D

    het wordt beroerd weer van de week dus dat zal wel bouwen worden ;)

    gr.

    Frank
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vakwerk Frank! :thumbsup:

    Jij bent ook van alle markten thuis.
    Waarmee verwijder je de Vaseline resten die je gebruikt hebt om de mal te lossen? (neem aan dat je deze prut niet in je turbine wenst ;))
    Wat voor indikkingsmiddel gebruik je? (dat witte) Microballons?

    Groeten, Ralf
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Frank, is het een optie om een volgende keer de nippels/aansluitingen mee te lamineren? Nippel tegen de eerste laag glas zetten, volgende laag eroverheen. Na uitharding door eerste laag uitboren.
     
  20. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    vervolg...

    Eindelijk wat tijd om het verslag bij te werken,
    afgelopen maanden zeer weinig tijd gehad; als je moet kiezen tussen bouwen of tijd op het forum door brengen is voor mij de keuze niet zo moeilijk...;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    dus lekker doorgebouwd aan de Thunderjet, staat nu helemaal in de primer en vandaag begonnen met het aanbrengen van de paneellijnen en klinknagels,

    het stabilo is al klaar; de romp is beduidend meer werk, :rolleyes:

    [​IMG]

    Voor het aftekenen een simpele aftekenmal bedacht zodat je een rechte lijn op de (gekromde) romp kan tekenen;

    [​IMG]

    Zonder goede documentatie red je dit niet :nooo:

    [​IMG]

    Klinknagels, veel heel veel van die dingen, maar je krijgt er handigheid in en dan gaat het steeds vlotter :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar al met al toch nog een flinke klus maar wel leuk want je ziet snel resultaat !

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vleugels zijn daarna aan de beurt...

    [​IMG]

    en de cockpit...

    [​IMG]

    dus wanneer de volgende update komt...;)

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina