Nieuw sponsormodel!!!!!

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Tijdens de Electromeeting van Aspach moest ik zoals jullie wel al wisten enkele modellen voorvliegen voor Hobby-land.de Tijdens die meeting bleek dat een van de mensen van hun niet durfde te vliegen met de ME-262. Omdat het toen niet direct mogelijk was om het model in mijn zender te programeren en het mij ook niet veilig leek om het model op zo een grote meeting voor te vliegen zoender dat ik het kende hebben we daar niets meer eraan gedaan.
Nu enkele maanden later is het model mijn kant uit gekomen zodat ik het dadelijk, overal waar hun naartoe gaan, kan gaan voorvliegen.

Vandaag was dus de eerste vlucht.
Eerst maar afgesproken met mijn vliegmaat Roy Brown. Toen ik op het veld kwam bleek dat we alleen zouden zijn vandaag. Dus eerst maar eens met de GWS A-10 kijken hoe de wind was en of dit model ook met een beetje wind aardig vliegt. Daarna nog maar een vluchtje met de easystar. Toen Roy arriveerde gelijk alles in orde gemaakt om met de ME-262 te gaan vliegen. Na enkele fijnafstemmingen aan de starthelling en de elastiek gelijk het model in orde gemaakt.

Het model ging mooi weg van de starthelling en vloog direct goed en vrij snel. Ik moest wel een klein beetje bijtrimmen op het hoogtroer, maar dat kan ook te maken hebben met het zwaartepunt. Het model is nog iets te zwaar in de neus, maar ik kan nog met de accu's naar achteren. Na 4 minuten vliegen besloot ik maar om tot de landing over te gaan en het model kwam mooi binnen. Alleen het laatste stukje van de landing was een beetje moeilijk. Aangezien de motoren onder de vleugel hangen en de inlaat vrij scherp is vangt het model zich dan ook direct op de inlaten en klapt ietwat vreemd neer, maar gelukkig zonder schade. Wel moet ik nog iets gaan spelen met de grote van de roeruitslagen.

Van opzij gezien
afb19289.jpg

Van voren gezien
afb19290.jpg

goeie camouflage
afb19291.jpg

afb19292.jpg

recht in de fan van voren
afb19293.jpg

hetzelfde maar dan van achteren, en ja het zijn nu nog borstelmotoren.
afb19294.jpg

speciale scharnieren aan de rolroeren, GFK vleugel.
afb19296.jpg

en zo ziet de onderzijde van een rolroer eruit.
afb19297.jpg

En zo zit alles op de vleugel geplakt.
afb19298.jpg

Alleen de hoogteroerservo en de accu (10 cellen GP3700) zitten in de romp
afb19299.jpg

afb19300.jpg

Voor de eerste start.
afb19301.jpg

Na de vlucht, alles nog heel.
afb19302.jpg

Nu op naar de meetings.

Tis maar wat je mooi vind. :) Niet echt mijn smaak.

Maarem, hoe kwamen die dingen vroeger dan van de grond? Ik zie nog niet direct zon ding schaal 1:1 aan n enorme dikke bungee kabel hangen op een lanceer hellinkje. :P

Een vinnig model Theo.
Een mooi start systeem zo, makkelijk meenemen.

Even 2 vragen.
1 dat scharnierband zit in de gfk neem ik aan kan je dat zo kopen?
2 achter de motoren hoort toch een taps ding te zitten zodat de lucht er mooier afloopt zeg maar?
Of komt dat met de borsteloze motoren goed? :P

Bertus het model wordt in 2 uitvoeringen geleverd, eentje met normale schuimvleugels en eentje helemaal uit GFK, bij die GFK versie zitten de roeren er al aan gemaakt. Alleen het stabilo en kielvlak is dan nog van balsa.
Die afstroomconus zou misschien wel een stuk beter zijn. Misschien komt die er wel op bij de borstelloze motoren, maar dat is pas als deze motoren op zijn.

Freakazoid, voor dit relatief kleine model dat ook nog eens redelijk licht moet blijven is een landingsgestel geen optie. Voor de grotere broer met een spanwijdte van 2 meter is er wel voorzien in een schaallandingsgestel. Dat model vliegt inmiddels ook en voldoet perfect. http://www.rc-network.de/cgi-bin/beitraege/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=5;t=000557

Enkele gegevens van die kleine ME-262
spanwijdte 125 cm
gewicht vliegklaar 2100 gram.
2x minifan met Kyosho ap29 l motoren.
accu 10 cellen GP 3700
verbruik ruim 45 ampere voor beide motoren.

ben benieuwd hoe die AP29L motoren het uithouden op de fans, bij de kyosho F16 modellen fikten ze er na 5 vluchten al uit.

Theo,

Kan je niet een paar mooie Lehner's uit de 15xx/xx serie gesponserd krijgen, dan heb je de bungee niet meer nodig .... ;-) ....

Het laten sponsoren van dikke motoren is wel leuk, maar op meetings moet je eigenlijk laten zien dat de basis aandrijving meer dan voldoende is om te starten en te vliegen. Het publiek en ook de potentiele kopers moeten kunnen zien dat de basis aandrijving ook goed voldoet, je kan dan relatief goedkoop instappen en doorgroeien naar een versie met meer power. Voor de snelheid is het absoluut niet nodig, die is voldoende en al niet echt schaal meer.

Door er zeer veel vermogen in te gaan hangen krijg je vrijwel elk model aan het vliegen, maar dat is absoluut niet de bedoeling.

Dat die kyosho motoren niet lang meegaan is bekend, zeker gezien wij ze aan 10 cellen laten gebruiken. geschatte levensduur zo zal ongeveer 10-15 vluchten zijn.

die site van hobbyland ligt helaas half in puin is het niet ?

of ligt dat aan de pc hiero ?

Theo,

De leuke grap is wel dat je met brushless, bij het zelfde aantal cellen en amperage toch snel 50% meer vermogen hebt ......
.... en als je dan rekend dat die Kyosho AP-29-L's ook niet echt goedkoop zijn .... iets van € 35,-- :?:
  • ...en een brusless MEGA ACn 16/15/xx kost € 79,--
    of een Lehner 1515/xx € 143,-- en een 1530/xx € 174,--

Ik wist het wel ..... ;-)

theo thanks !

idd de engelse link heeft niet het goede menu met totaal producten links staan :)

Theo, hoe zijn die engine-pods eigenlijk ontworpen? Op sterkte, of zit er ergens een zwak punt in, zodat ze wegbreken wanneer je verkeerd neer komt?

Eigenlijk zijn ze ontworpen om met dubbelzijdige tape vastgezet te worden. De Tesa powerstrips van 25 kilo houdkracht zijn meer dan sterk genoeg. Bij mij model zitten ze vast met enkele druppels epoxy. Dit is in mijn ogen eigenlijk al net te sterk.

Vanuit mijn ornithopters heb ik nu een dubbelzijdige tape met een houdkracht van 100 kilo per vierkante centimeter die zou ik er voor gebruiken als ik hem zelf moest bouwen.

Ik zou toch ook voor borstelloos gaan Theo, als één motor doorfikt en de andere gaat vrolijk door dan kan het wel een duur grapje worden als je het gas niet snel dichtgooit.Hoe vliegt hij, schaal snelheid of zit er een lekker gangetje in.

nu gaat het model er behoorlijk vandoor, direct na de start gaat het onder 40 graden omhoog.

afb19376.jpg

En die borsteloze komt er wel in hoor, maar nu eerst het model leren kennen met die goedkope uitvoering.

Back