Nieuw variabel stabilizer systeem

Zie hier voor m'n Ufly:

4645337009_9ee4ae7ab1_b.jpg

4645951184_0609500ab7_b.jpg

4645950984_1d10141188_b.jpg

lol :rolleyes: :D

Even zonder gekheid... waar dient het eingelijk voor? Duhh voor de stabiliteit natuurlijk... maar scheelt het ook echt? In de eerste vlucht is er dus 1 bevestigingspunt afgebroken en aangezien ik toch iedere 10 sec crash of lomp land heb ik het zo laten zitten zodat het niet weer af kan breken, nu klaptie netjes naar voor of naar achteren. Maar ik vraag me af of het invloed zal hebben op het vlieg gedrag als ik'em weer vast zal zetten, ik heb zelf het idee van niet namelijk...

En dat kleine 'vleugeltje' op de tailboom dan? Dient dat nog ergens voor, kan me niet voorstellen buiten dat het leuk staat.

Laatst bewerkt:
Hoe meer gewicht verder van de mainshaft af, hoe rustiger de heli reageerd op input :D
Andersom word hij zenuwachtiger..
Haha verder staan de vleugeltjes leuk bij het ventilatortje ;)
Jakko

De taak van de verticale "vleugeltje" is je staartrotor vrij van de grond houden bij een onzachte landing. Alleen moet hij dan wel vastzitten natuurlijk. Het horizontale "vleugeltje" is volgens mij meer voor de sier. Ik heb een Solo Pro en die heeft alleen een verticale, maar vliegt prima.

Dat klinkt ook wel logisch he lol

Maar waarom noemen ze het een "stabilizer" dan? En niet een "staart-rotor-beschermer" ???

Bij een echte heli gaan de stabilizers werken bij voorwaartse vlucht. Als je kijkt naar 3D helivliegers is er vaak weinig sprake van voorwaartse vluchten. Ik denk daarom dat de stabilizers inderdaad weinig nut hebben behalve dan om te voorkomen dat de staart bladen in de grond happen.

Die tail stabilizer is daarom veruit de belangrijkste van allemaal en ik zou hem goed vastzetten! Misschien gewoon even een tie wrap over de boom halen.

Huhm?

Dat laatste snap ik niet, "weinig nut" en "daarom veruit de belangrijkste".... ik zal nog wel slapen denk ik... haha

Hoe dan ook, ik gooi er wel even een tiewrappie omheen, even testen als ik iets merk in het vliegedrag.

Deze heli is ook erg staart-zwaar. Ik heb'em nu erg ver naar voren getrimd om het op te heffen maar dat is niet ideaal naturlijk. Vandaag krijg ik 2 nieuwe 1100mah lipo's binnen als het goed is. Deze zullen zwaarder zijn dan de 800mah waar ik nu mee vlieg. Ik heb om te testen 2 800mah accs's op de voorkant van de heli gelegt en dan is die pas in balans.... ben benieuwd wat het effect van de nieuwe zwaardere accu's is ;)

Als hij zo zwaar is op de staart zou je kunnen proberen die wat af te slanken. Zwaardere accu's voorin werkt wel maar meer gewicht betekent korter vliegen en minder "lift".

Staart afslanken? Hoe dan? Korter maken? Dat lijkt me geen goed idee... ik kan de stabiliteit goed gebruiken namelijk.

Ik lees overal dat iets zwaardere accu's prima werkt voor de Ufly...

En krijg ik nou net een leuk pakketje binnen met 2 1100mah accu's ;)

Ik heb de balans even getest met de nieuwe accu en het is bijna goed zo, de staart is nog een heel klein beetje zwaar maar al een stuk minder als met de 800mah accu's.

//edit - oops, had net de balans getest met de rotorbladen naar achteren. Met de bladen in het midden is de balans precies goed met de nieuwe accu zie ik nu... helemaal top!

Laatst bewerkt:
Inkorten van de staart lijkt mij ook geen goed idee... Ik dacht meer aan het verwijderen van het horizontale "vleugeltje" en misschien zit er nog wat meer spul aan wat leuk oogt, maar meer voor de sier is. Maar als je balans met zwaardere accu's goed is, hoeft dat niet.

Ja ok, nou ja, er valt niets af te slanken want er zit niets extra's op. Dat klenie vleugeltje weegt misschien 2 gram dus dat zal het verschil niet maken.

Maar het is in orde zo ja ;)

Ja idd !!! haha

Maar ik moet eertst alle stekkers omsolderen van de nieuwe lipo's. Ach ja, het waren goedkope lipo's maar dan heb je er zelf wel wat werk aan.

15 euro voor 2s 1100mah.. niet slecht voor nederlandse prijzen dacht ik zo.

net even gevlogen met de nieuwe accu... dat gaat een stuk beter. Ik kon de trim weer neutraal zetten omdat de heli nu goed in balans is. Ook had ik de tail stabilizer vast gezet met een tiewrappie maar na de eerste harde landing in het gras was die al weer gebroken... het waaide toch wat te hard.. ik had wel veel bekijks, de brug stond open dus iedereen stond te kijken naar m'n geklungel... grappig ;)

net even gevlogen met de nieuwe accu... dat gaat een stuk beter. Ik kon de trim weer neutraal zetten omdat de heli nu goed in balans is. Ook had ik de tail stabilizer vast gezet met een tiewrappie maar na de eerste harde landing in het gras was die al weer gebroken... het waaide toch wat te hard.. ik had wel veel bekijks, de brug stond open dus iedereen stond te kijken naar m'n geklungel... grappig ;)

Beetje klooien met een RC Heli levert altijd bekijks op.

Zelfs als je met een coaxiaaltje op het grasveld loop te klooien :cool:

Back