nieuw. vraag over modeltjalk.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door koor, 16 nov 2011.

  1. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    hoi allen

    zelf doe ik aan modelbouw van schepen slepers. en nu heb ik deze tjalk gekregen zie foto's en die wil ik zeilend maken bestuurbaar. maar ik ben helemaal nieuw in deze wereld. is het mogelijk om dit model zeilend te maken. en wat heb je daar voor nodig. afmetingen van het model zijn:lengte 50cm. breedte 12cm. onderkant schip tot hoogte dek.4cm. mast hoogte vanaf dek 40 cm. ik hoop dat het mogelijk is en dat jullie mijn kunnen helpen met informatie geven hoe en wat.

    alvast bedankt

    groet, Harmjan.
    .[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo een klein model zeilend maken is niet gemakkelijk.
    Zet je model eens op een weegschaal als het meer dan 1 kg weegt zou ik er niet aan beginnen want je hebt een ballastkiel nodig van min 0,5 Kg + gewicht RC en batterij .
    Een grove berekening geeft een max waterverplaatsing met 3 cm diepgang van de romp 1,5 L ( Kg ).
     
  3. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    moet hij dan als ik hem weegt minder dan 1 kilo zijn of juist meer??
    en al zou ik hem dan verlengen naar welke lengte is het dan relevant. 70cm,80cm???
     
  4. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    ik heb hem gewogen en hij weegt 680 gram.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe lichter hoe beter, nu heb je nog 800 gr voor je RC en je ballast.
    In het midden een kielkast maken om een zwaard met onderaan een loodbulb in te schuiven.
    Een vb van een kielkast in mijn topic nr 23
    recyclage-plug-9
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Verlengen ? dan moet je een volledig nieuw model bouwen.
    Bouw zelf altijd zo groot mogelijk, vervoer en plaats thuis zijn de grenzen ;)
     
  7. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    maar nu is het wel mogelijk om van dit bestaande model een zeilend model te maken om dat hij licht genoeg is. wat heb je dan precies nodig kwa elektra van speciale servo voor zeil en zo. kan je mischien hiervoor meer info geven.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe is de staat van de romp, is deze waterdicht en ook aan de binnenzijde goed beschermd tegen vocht?

    Voor RC heb je nodig zender min. 2 kanaals, ontvanger, zeilservo, stuurservo en batterij
     
  9. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    Beste rene

    bedankt voor de info. hier kunnen we wat mee. ik denk zelf dat deze heel mooi kan zeilen met een redelijke snelheid.

    gr. harmjan
     
  10. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    goedenmiddag allen.

    wie kan mijn meer info geven over de besturing van de zeilen bij dit model tjalk.??? kan dit met 1 zeilservo of moet je 2 zeilservo's hebben. en hoe kan ik het roer bedienen. en wat voor middel wordt er gebruikt om het draad van de zeilservo naar buiten te laten komen op het dek is dat een simpel buisje of is dat nog met een afdichting of zo. hoe kan ik berekenen waar de kiel komt te zitten en hoe kan je dit het beste bevestigen een insteekkiel of een vaste.

    alvast bedankt allen.

    ps: is er mischien iemand van de model club HMBC die skûtjes/dit soort modelen bouwt zoals mijn tjalk bouwt op dit forum, of een email adres van die mensen weet graag een pb.

    groet,

    harmjan
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Niet om je te ontmoedigen, maar gezien je gebrek aan ervaring met RC-spul, is dit wel een ambitieus project. Zou je niet beter eerst wat ervaring opdoen met een eenvoudiger RC zeilboot?

    De kabels voor de zeilen gaan vaak gewoon door het dek, middels een klein kokertje in het midden van het dek.

    1 lier voor beide zeilen voldoet vaak wel, met alles apart bediend heb je meer afstelmogelijkheden, maar of je dat nodig hebt. Het levert ook extra gewicht op en dat gewicht heb je liever in de kiel.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2011
  12. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Heb eenzelfde soort model statisch staan hier thuis,
    mag graag zeilen en bootjes bouwen, ook rc, maar dit rompje RC bouwen heb ik nog nooit aandrang toe gehad.

    Maar goed ieder zijn dromen en de wens die te verwerkelijken.
    Wanneer ik dit model al rc zou bouwen, dan zou ik een nieuwe romp bouwen,
    niet de bestaande zien om te bouwen.
    Teveel rommel in de boot wat eruit moet.

    groet en succes
     
  13. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    goede avond.

    aller eerst wordt dit het vierde model waar ik mee bezig ben.
    ik heb al 2 slepers rc gemaakt de Banckert en de Amerika ben nu beizg met Fairmount Alpine. dus op rc gebied ben ik denk wel thuis alleen niet met zeilwinch dat is het enigste.

    op zich valt het mee met de rommel in het model hij is helemaal leeg van binnen bij mijn dus ik kan zo alle rc dingen inbouwen. maar je moet wel weten hoe en wat. want op zeilgebied ben ik nieuw.

    en dit model vind ik een uitdaging om hem zeilend te krijgen.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ok, ik had niet door dat je wel RC ervaring had, maar alleen geen ervaring met RC zeilen.

    Als je een winch gebruikt, moet je zorgen dat het touw niet van de trommel kan lopen. 1 manier is om een gesloten systeem te maken, daarbij loopt het touw dat vanaf de winch loopt rond door de boot, via een aantal katrollen, en zit met het andere eind ook weer op de winch. Wat er aan de ene kant afwikkelt, wordt er aan de andere kant weer opgewikkeld. De touwen naar de zeilen maak je dan ergens aan dit rondgaande draad vast, en zo kunnen de zeilen gevierd of aangehaald worden.

    Je kan ook een extra sterke servo overwegen, die een lange arm beweegt. Op het uiteinde van die arm maak je de schoten (de touwen die naar de zeilen lopen) vast. Voordeel is dat dit systeem eenvoudiger is, en er is geen katrol waar het touw vanaf zou kunnen lopen.
     
  16. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    bedankt voor de informatie.

    is het mogelijk omdan met 1 zeilwinch 2 zeilen (grootzeil en fok.) te bedienen of is dat niet mogelijk. maar ik heb natuurlijk beperkte ruimte is het dan ok mogelijk om een sterke servo te gebruiken met lange arm er aan??? want dan is die optie al afgevallen met de servo arm van wegen de ruimte.

    en hoeveel doorvoeringen moet ik dan maken 2 of 1. 1 in het voor schip voor de fok. en 1 in het achterschip voor het grootzeil. en wat voor touw moet je gebruiken en dikte van het touw. om het zeil te bedienen want dan kan ik alvast kijken naar pijpjes voor doorvoeringen.

    alvast bedankt.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Met 1 winch of servo kan prima. Een servo met lange arm past al in een klein bootje als de Micro Magic, dus wellicht ook in deze tjalk.

    Het touw voor de schoten moet soepel en sterk zijn, in watersportzaken moet wel wat te vinden zijn wat voldoet. Ik zou 2 doorvoeren maken.
     
  18. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Welk zeilwil je gaan gebruiken? Dat bruine dat er nu op staatfungert alleenals oppervlak. Dan kune je er alleen maar mee op ruime of voor de wind mee varen. Zeker niet opkruisen en terug komen. DAt betekent dus steeds enkele reis.
    Om op te kunnen kruisen (hoog aan de wind varen) moet er profiel in je zeil zitten. Znder een goed zeil heeft een zeilwinchhelemaal geen zin. Zeilen doet het schip dan namelijk toch niet. Wat ga je overigens met de zijzwaarden doen. DIe horen beurtelings in het water te hangen. Steeds aan de kant waar het zeil staat.

    Als je in je profiel je woonplaats opneemt kunnen mensen je gerichter helpen.

    groet,

    Erik
     
  19. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    indoorvlieger u bedoelt dan toch een doorvoer voor in het schip voor de fok en achter in het schip voor het groot zeil.

    de zwaarden ga ik niet gebruiken er komt een kiel onder zwaarden is bijna niet mogelijk. en er komt nieuw zeil op te staan op het schip.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het is wel aan te raden om het losse touwdeel boven het dek zo kort mogelijk te houden, en dat doe je door de openingen dicht bij de betreffende zeilen te kiezen. Dus inderdaad die voor de fok voor de mast, en voor het grootzeil achter de mast.
     

Deel Deze Pagina