nieuw. vraag over modeltjalk.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door koor, 16 nov 2011.

  1. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    hoi allen

    zelf doe ik aan modelbouw van schepen slepers. en nu heb ik deze tjalk gekregen zie foto's en die wil ik zeilend maken bestuurbaar. maar ik ben helemaal nieuw in deze wereld. is het mogelijk om dit model zeilend te maken. en wat heb je daar voor nodig. afmetingen van het model zijn:lengte 50cm. breedte 12cm. onderkant schip tot hoogte dek.4cm. mast hoogte vanaf dek 40 cm. ik hoop dat het mogelijk is en dat jullie mijn kunnen helpen met informatie geven hoe en wat.

    alvast bedankt

    groet, Harmjan.
    .[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo een klein model zeilend maken is niet gemakkelijk.
    Zet je model eens op een weegschaal als het meer dan 1 kg weegt zou ik er niet aan beginnen want je hebt een ballastkiel nodig van min 0,5 Kg + gewicht RC en batterij .
    Een grove berekening geeft een max waterverplaatsing met 3 cm diepgang van de romp 1,5 L ( Kg ).
     
  3. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    moet hij dan als ik hem weegt minder dan 1 kilo zijn of juist meer??
    en al zou ik hem dan verlengen naar welke lengte is het dan relevant. 70cm,80cm???
     
  4. koor

    koor

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Langerak ZH
    ik heb hem gewogen en hij weegt 680 gram.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe lichter hoe beter, nu heb je nog 800 gr voor je RC en je ballast.
    In het midden een kielkast maken om een zwaard met onderaan een loodbulb in te schuiven.