Nieuw + zendervraag

Dag luitjes

ik wil al een tijdje beginnen met helivliegen, maar ik moet nu toch maar eens de knoop doorhakken. Ik heb een tijdje 'gevlogen' met een FP dragonfly. Allemaal wel leuk, maar ik wil toch de overstap maken naar het 'echte' werk. Ik heb de mini titan op het oog.

Zo langzamerhand wil ik de spullen bij elkaar gaan verzamelen. Ik dacht er aan om eerst de zender te kopen, dan kan ik eens flink gaan simmen. De rest van de elektronica en de heli zelf (kit-versie) komen dan wel. Een diehard 3d setup hoeft nog niet, eerst even rustig aan leren hoveren en dergelijke

Nou mijn vraag, want ik zie door de bomen het bos niet echt meer. wat is nou een goeie zender om mee te beginnen. Brandstof heli's zal ik niet aan beginnen, dus een 6 kanaals is goed genoeg. wel lijkt het me verstandig om een 2,4 GHz zender aan te schaffen

ik zat te twijfelen tussen de Spektrum DX6 2,4 GHz en de FUTABA FF-6 (T6EXP)

kunnen jullie me hierbij helpen?

Ik heb zelf maanden geleden voor dezelfde keuze gestaan, en neem van maar aan dat je beter een F7C dan de FF-6 kan nemen. Buiten het feit dat er een kanaal meer aanwezig is zitten er meer extra functies op. Bijv een TIMER!! lijkt misschien niet zo belangrijk maar is een erg handig hulpmiddel bij electro vliegen.

Voor het prijsverschil hoef je het echt niet te laten deze extra kosten zijn het echt waard.

Ik heb geen ervaring met een Spectrum maar is ook daar geldt volgens mij het zelfde en koop de 7 kanaals maar!

Enige reden waarom ik een Futaba gekocht heb.....omdat ik altijd Futaba gehad heb en het mij prima bevalt. Maar gezien de ervaringen die ik lees over Spektum zeker een aanrader, de ontvangers van Spektrum zijn ook goedkoper dan Futaba ;-)

Scherm/layout van de 7C is veel prettiger qua instellen vergeleken met de 6 kanaals van futaba.

+1 voor de 7C ( 2,4ghz )

maar hij is wel weer meteen erg duur, 275 euro ofzo, terwijl je voor 100 eutjes minder de 6C hebt, dat verschil vind ik best (te) groot
ik snap dat hier goedkoop vaak duurkoop is, maar is de 6C niet ook 'goed genoeg' ?

Ik heb inmiddels ook wel de ervaring dat een betere zender het geld zeker waard is.
Ik wil hierbij niet over merken praten (vlieg zelf Graupner), maar een goede computerzender met duidelijk scherm en duidelijk afleesbare en instelbare curve`s is een groot voordeel..... nog even los van de betrouwbaarheid.
Zoals Super John al schreef is ook een timer voor electrovliegen best belangrijk, en let hierbij ook op dat de timer gekoppeld kan worden aan een stick (gas), dan houdt de timer de echte "gas/vlieg" tijd bij.
Dat is niet kennelijk bij elke zender zo, dan moet je de timer apart bedienen met een schakelaartje en dat is lastig.
En zo`n zender set zal best een pakweg 150 a 200 euro meer kosten, maar dat is een relatief klein verschil op het totaal van je hobby, en ik heb al zoveel geklooi gezien met het afstellen van zenders door dipswitches enz. en uiteindelijk wil je er toch een.
succes met je keuze. ;)

Bedankt voor de reacties, ook op andere sites kom ik eigenlijk alleen maar de zelfde reacties tegen: ga voor de 7C
ik heb de knoop dus maar doorgehakt en ga voor de futaba 7c.

klopt het nou dat je mode 1-4 kan selecteren? is dat ook niet deels hardware geregeld?
ik wil mode 2 gaan vliegen

zie hier
http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_24ghz_fasst_only-p-5346.html

oh, en met een sim, geeft dat nog problemen met de reguliere sims en windows 7?

Laatst bewerkt:
Je kunt idd in de zender de mode selecteren. Meestal komen ze mode 2 of 1.

Fastlad is waarschijnlijk mode 2. Vraag ze het even voor de zekerheid.

Wat betreft windows 7, geen idee.

Hier staat er 1-tje aangeboden op MBF:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
klopt het nou dat je mode 1-4 kan selecteren? is dat ook niet deels hardware geregeld?
ik wil mode 2 gaan vliegen

De 2 knoppen links van het scherm ingedrukt houden tijdens het aanzetten, dan kun je kiezen welke mode 1-4.
Eventueel moet je het veertje en de ratel van de knuppel nog overzetten.
Amper 10 minuten werk, nodig 1 goede kruiskop schroevedraaier en een pincet of hele kleine vingers (en een beetje geduld).
Dit geld voor de Futaba 6 ex enz en de FF7 (de rest waarschijnlijk ook maar geen ervaring mee)

Laatst bewerkt:
Back