nieuw zoektocht

• Topicstarter Topicstarter kolibri
  • Startdatum Startdatum
K

kolibri

Guest
beste forum :
ben nog steeds op zoek naar een project:
heb al veel foto,s en algemene plannen van veschillende werkboten ,maar nog steeds geen voldoening om te starten,
heb onlangs een foto mogen ontvangen van de vikingbank schaal 1:25.
zij is prachtig,heb wel interesse in dit project ,vooral de aandrijving boeit mij ,(ik dacht dat je het een azimuth aandrijving noemt).
prachtig allemaal om dit te bouwen.
maar dan zal ik toch wel een goede tekening moeten hebben (schaal 1:25)
word dan 150 cm lang.
liefst een tekening schaal 1:1 op A0.
alle details zijn welkom,
er zijn heel veel leden bereid geweest om materiaal te sturen ,maar uitwerken bijkt toch te ingewikkeld voor mij.
maar ik begin pas als ik tevreden ben over het project.
het is een wat oudere werkboot dus mischien is hier wat makkelijker aan tekeningen te komen
laat maar horen.

mvg eddy.

Kolibri,

Je bent op zoek naar een nieuw project. Je wilt niet een "dertien in een dozijn" schip. Terecht, want dat willen de meeste modelbouwers.
Je komt dan ook al meteen op een moeilijkheid waar je zelf ook op stuitte: het ontbreekt aan informatie.

Wil je nu een model maken die je niet zoveel ziet, maar waar wel tekeningen van zijn, kun je kijken in het tekeningen archief van de NVM:

www.modelbouwers.nl

klik dan op de button tekeningen archief.
De NVM heeft heel veel tekeningen in haar archief. Wanneer je niet te ver van Den Bosch zit, kun je ze ook bezoeken en de tekeningen inzien. (Wel even op de openingstijden letten!)

Wellicht een idee om te overwegen.

Succes,

Wim

(edit)
Ik heb even voor je gekeken; in deze catalogus staan de slepers:
http://www.modelbouwers.nl/pdf/schepen-5.pdf
(/edit)

beste wimg
heb als eerst gekeken bij nvm maar die hebben geen tekening mischien omdat de vikingbank naar dubai is vekocht.( ze heet nu stanford pride)
dus moet je het hebben van bouwers die deze al gebouwd hebben'
wou inderdaad geen schip van dertien in een dozijn.
maar de schepen die dan interesant zijn blijkt naar weken te hebben gezocht maar een algemene plan te hebben,en daar kun je geen romp van maken.
wou een wat nieuwer sleper bouwen maar helaas,
ben ooit vanuit de smit siberie gegaan maar kon geen goede tekeningen vinden.
naar het bekijken van de foto van vikingbank vind ik deze nog mooier.
dus vandaar,
kijken wat het wordt.

mvg eddy

Wanneer je echt je zinnen op een bepaald schip hebt gezet EN je bent bereid concessies te doen aan schaal nauwkeurigheid kun je besluiten toch met de aanwezige info een schip te maken.
Ikzelf ben maanden aan het zoeken geweest naar informatie over het schip wat ik nu bouw. (De loodstender Duhnen, zie een verslag in het duikboot forum.) Alles wat ik heb aan tekeningen is een algemeen plan van zo'n 5 x 5 cm! Gekregen van de werf. Dit was een tekeningetje in hun folder.
Samen met heel veel foto's en wat ideeen van mezelf maak ik daar nu een schip mee.
Alles wat onder water zit zou best wel eens niet helemaal kunnen kloppen (weet ik eigenlijk wel zeker :wink: ) maar dat neem ik voor lief.

Dus: het ligt aan jezelf!

Succes,

Wim

Hoi Eddy,

Ze zeggen wel eens; waar een wil is is een weg :D.

En dat is met tekeningen net zo, het is mij nog niet gebeurd dat ik van de boot die ik wilde gaan bouwen geen tekeningen kon vinden. Het heeft soms maanden geduurd, maar de tekeningen kwamen er toch. Alleen bij schepen die gesloopt zijn heb je een probleem, vaak zijn de tekeningen dan ook verdwenen :cry:.

In een vorig topic zocht je naar tekeningen van de Thetis, je kunt het dan proberen bij de maatschappij waar ze voor vaart (Iskes) de werf (IHC Delta Shipyards) en misschien hebben ze ook wel wat liggen bij het nationaal sleepvaartmuseum in Maasluis.

Groetjes, Danny.

Met een beetje creativiteit en fantasie is er altijd wel iets van te maken.
Een buitenstaander ziet toch nooit de "fouten" die je zelf ziet. :wink:

beste forum leden:
leuk al die tips en suggesties maar zonder een plan kun je niks maken.
heb bij de vorige zoek tocht verschillende scheepswerfen aangeschreven,maar tot nu to geen enkele reactie.
heb bij de nvm gekeken niks,nada
had gedacht als je een wat oudere schip pak dat de kans van slagen groter zo zijn,nee dus.
heb de bouwer van de vikingbank(de man die mij de foto stuurde) gevraagd of hij mij de info kan verstrekken (even afwachten).
deze meneer heeft de vikingbank al gebouwd(schaal 1:25)

mischien dat iemand hem kent (jan den hartigh)
heeft een mooie site. waar deze op staat.
het moet toch niet zo moelijk zijn om info te krijgen van mede modelbouwers die deze werkboten al gebouwd hebben.
dus ik hoop via deze weg eindelijk te kunnen starten.

mvg eddy

Dag meneer Eddy

ik ken de heer j den hartigh wel de vikingbank is zeker een mooi schip geworden petteje af
ik ben de Maasbank aan het bouwen 1:25 -+ 30 tek schottels van 120 mm met een schroef van 100mm spoet van 180 per omwenteling
Maar ja u vraacht om tekeningen die willen we meestal voor ons zelf houden dan komen er niet zo veel van de zelfde

MVGR Bert KROES

beste meneer kroes:
dit is mooie maar hier kan ik niets mee ,het anderer
kan ik wat mee, ik.heb ondertussen antwoord gehad van de hr j.v.h
met de mededeling dat dit schip moelijk was en hij de indruk kreeg dat ik weinig evaring zou hebben voor deze vikingbank.
mij werd een eenvoudige schip aangeraden.
dat de modelbouwers hun tekeningen voor zich willen behouden begrijp ik best(anders krijg je inderdaad 13 in een dozijn) dit was juist mijn eigen uitgang.
maar begrijp nu waarom je zo moelijk aan deze schaal schepen te komen is,
vind het wel jammer dat mede modelbouwers je eerst foto,s sturen en dan waneer je er op in gaat, je een hoop andere adressen krijgt, waar je dan uiteindelijk niks te halen valt.
dus zal ik toch moeten proberen op met eigen ideeen een project te starten.
bedankt voor de moeite .
jammer dat er zo word gedacht, ben juist aan dit forum begonnen om ideeen op te doen.

eddy

Eddy,

Ik heb het idee dat je een kant en klaar tekeningen pakket in de juiste schaal en dergelijke wilt krijgen van iemand.
Dat is nu juist het probleem.
Van het schip dat jij wilt bouwen (welk schip dat dan ook is) is de tekening of niet in de juiste schaal, of onvolledig of te moeilijk of, nou ja, vul maar in.

Modelbouwen van een schip vanaf een tekening (en niet uit een bouwdoos) is niet het even opvragen van informatie en "gaan met die banaan", nee, het is een heleboel zoeken, nog meer zoeken, de informatie die je hebt gekregen beoordelen, nog meer informatie zoeken en dan met die informatie (meestal) je eigen tekeningen (in de juiste schaal) maken.

We willen je dolgraag helpen, maar kant en klare tekening pakketten van elk willekeurig schip dat je in gedachten neemt kunnen we niet uit de hoge hoed toveren.

Dat de bouwer van de Vikingbank je die tekening af raadde kan ik me wel voorstellen. Het zullen ongetwijfeld complexe tekeningen zijn (wellicht werf tekeningen) met informatie die voor de bouw van het echte schip nuttig is, maar voor de modelbouwer niet ter zake doen. Je zult dan door die informatie heen moeten (kunnen) kijken.

Zet je zinnen op een eenvoudiger project. Een waarvan al wel tekeningen zijn (bijvoorbeeld van de NVM of een andere uitgever). Van die modellen zie je er ook niet veel. Of, neem een bouwdoos en maak een zusterschip van dat model. Met andere woorden: er zijn vele wegen naar Rome, neem niet de moeilijkste en luister naar de mensen die hier op het forum je de tips geven.

Succes,

Wim

@kolibri
Kijk Kolibri: dat laatse verhaal dat is een wijze raad hoor 8O
Of dat u je eigen daar wat van aantrek, betwijfel ik ten zeerste
mvg Frederik :D :D :D

Hoi Eddy,

Wat wimg hierboven schreef is inderdaad 100% waar, kant en klare tekeningen voor de modelbouw zijn er simpelweg niet. Tekeningen die daar het beste in de buurt komen kun je vinden in het Tekeningenarchief van de Nationale Vereniging van Modelbouwers (Hebben sinds kort ook het tekeningenarchief van Artek overgenomen, daarvan staat nog niet alles op de site).

Ga daar eens een kijkje nemen, dat heb ik ook eens gedaan en daar steek je echt veel van op en je kunt de tekeningen inzien voordat je wat koopt.

Als er ergens een plek is waar je ideeën op kunt doen en met raad en daad bijgestaan kunt worden dan is het dit forum wel. We hebben niet voor niets meer dan 7000 leden.

Groetjes, Danny.

Eddy,

Ik heb deze draad nog even doorgelezen. Ik zie een heleboel forum leden die je graag willen helpen.

Echter: we weten jou nivo van modelbouw niet. Ben je een absolute beginner, zonder enige ervaring in tekening lezen, gebruik van gereedschappen en materialen, of ben je al een doorgewinterde tekening lezer, heb je kennis en kunde van gebruik van de gebruikte materialen en gereedschappen?

Wanneer we dit van je weten, kunnen we je beter helpen met de vragen die je hier op het forum plaatst.

Wim

Er zijn wel degelijk tekeningen te krijgen van de Maasbank / Vikingbank.
Ik heb ze tenslotte zelf ook.
Ik weet niet waar ik ze ooit vandaan heb gehaald, ik dacht de NVM, maar onderaan de tekening staat: "Modelbouw Societeit Rotterdam", vandaar mijn twijfels.
De tekeningen zijn in de schaal 1:50, maar hee, wie laat zich daar door tegen houden.
Een aantal avonden meten en tekenen, en je bent naar 1:25.

Maar ik sluit me bij de bovenstaande sprekers aan: Wat jij wilt is er niet kant en klaar, je zult er zelf energie in moeten steken.
Werven reageren over het algemeen niet op verzoeken om tekeningen. Er zit heel veel research in schepen, en om dat nu zo maar over de post te sturen naar iemand die zegt daar een model van te willen maken.......
Wie zegt dat het niet naar de concurentie gaat, die daardoor de kosten kan drukken, en goedkoper kan produceren......

Ik weet niet of je al eerder wat gemaakt heb, maar mij ervaring is dat de persoonlijke benadering het beste werkt, en neem foto's mee van projecten die je eerder gemaakt heb.
Zien doet verkopen.

Mijn indruk, gezien je postings, denk je nogal makkelijk over het verkrijgen van tekeningen. Geduld is een schone zaak.
Ben zelf bijna een jaar bezig geweest om tekeningen te krijgen van m'n nieuwe project, en ondanks dat ik een hele goeie "kruiwagen" had ging het niet van een leie dakje.
Misschien moet je je eerst eens storten op een model waar wel redelijk makkelijk info over te verkrijgen is, en ga daarna aan de gang met je "droommodel".

Nog even wat over de Maasbank / Vinkingbank. De schepen hadden niet echt een positieve reputatie. Ze werden de "Niehuis vd Berg 1 en 2 " genoemd omdat ze meer op deze werf lagen dan in de Scheurhaven.
Ook zijn er extra stabiliteitstanks aan gebracht aan de buitenzijde van de romp, omdat er niemand meer mee drufde te varen.

beste forum leden:
heb jullie reacties met zorg doorgelezen:
bouw evaring :redelijk
geen metaaldraai /frees evaring maar ben redelijk veel bezig met altanatieven te zoeken voor deze onderdelen.
deze modelbouw hobby is toch al vrij prijzig geworden.
dus wil je je geld en energie in een goed project steken.
geen bouwdoos want daar moet je alle draaiende delen toch vervangen.
ook de bouwdozen van redelijk formaat zijn overprijsd;
vandaar al die vragen over schepen in het forum.
welke word het ?
de schaal ,ik wil eenmaal en werkboot op de schaal 1:20/1:25 bouwen.
plus minus 150cm.
groot betekent meer details ,groot betekent ook dat je meer onheffen heden ziet, vandaar de vraag naar goede tekeningen.
ik moet ieder geval bij een werkboot blijven dit is waar want je wordt gek.(geloof me).
ik ga dan toch voor een moderne werkboot (damen stan tug 2909\thetis)
moet alleen kijken of ik de romp kan maken van foto,s \algemene plan.
door deze te vergroten op de pc
autocad is te ingewikkeld,
freeship is niet te begrijppen(voor een leek)
nvm heeft niets,
scheepswerf aangeschreven (kreeg algemene plan) kon je ook van internet afhalen.
je ziet ik heb toch redelijk veel al ondernomen.
ik moet kijken of het op mijn manier wat word.

mvg eddy

En wat is er mis met de Smit Frankrijk? De tekening hiervan is makkelijk, althans dat lijkt mij niet zo moeilijk, te verkrijgen van iemand die de Smit Nederland heeft gebouwd. De romp van de Nederland en de Frankrijk zijn hetzelfde evenals de bovenbouw. Het verschil zit in de details en daarvan zijn genoeg foto's beschikbaar die Danny en ikzelf heb toegestuurd. Een schip bouwen is een gevoels kwestie en heel veel eigen initiatief en inzicht zijn nodig om er wat van te maken, hetgeen al eerder is aangehaald.

Groetjes Hans.

Kolibri,

En tekeningen van de Smit Nederland / Frankrijk heb je, zelfs in de juiste schaal 1:20 !!!!!!

Zijn zelfs modelbouwtekeningen.

Tom Boere

beste tom.b
inderdaad ben ik in bezit van deze tekening ben nog steeds erg dankbaar hiervoor, schaal 1:1 met veel documentatie.
maar ik ben met de gedachte uit gegaan dat de romp van de smit nederland hetzelfde zou zijn als de smit siberie/japan.
voor aanschaf inderdaad te weinig info opgevraagd.(fout van mij kant)
de tekeningen gaan niet verloren(heb dit tijdelijk op hold gezet)
ik vond naar bestuderen van de planen de smit wat saaie kwa opbouw.
mij enige oplossing was om er een walcheren van te maken.
ben hier nog steeds me bezig.
na surfen op internet kwam ik andere werkschepen tegen die mij meer aanspraken.
b.v de thetis.
wat je dan tegen komt is wel bekend.heb al veel onderwerpen naar het forum gestuurd.
wat ik niet wist dat de info zo schaars zou zijn
de antwoord moet dan zijn bouw wat je in huis heb(toch)
(maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan)
ik ga een poging wagen om de thetis te starten met de info en foto,s die ik via dit forum heb mogen ontvangen.
het is een moelijke weg,maar je bent bouwer of niet.
jammer dat ik geen autocad ervaring heb wat mischien wat makkelijke was geweest.
de walcheren planen blijven nog altijd een optie.
zal wel eigenwijs klinken maar zal wel dna zijn.
ik probeer altijd iets te bouwen waar er niet veel van zijn(dus snap ik de andere modelbouwers heel goed).
hoop dat ik met vragen op dit forum een wat duidelijker inzicht kan krijgen
wat wel kan en wat niet.
ik sluit ook dit verhaal af en ga eindelijk met de gekregen antwoorden wat doen.

mvg eddy.

Back