Nieuwbericht uit Neurenberg

Roel van Essen

Forum veteraan
(Van onze verslaggever ter plekke)

Neurenberg, 020207

Een incident op de Spielwarenmesse in Neurenberg heeft de relaties tussen de firma Robbe en de Nederlandse Modelduikboters ernstig vertroebelt.
De heer Lex V. te L, zich voordoend als verslaggever van het Modelbouwblad MbA, heeft ernstige pogingen gedaan om het nieuwe vlaggeschip van de Robbe-vloot te ontvreemden.
Dit schip, een model van de U-212klasse, stond als prototype op de beurs tentoongesteld. Bij het zien van het model uitte hij de kreet: "Hebbe hebbe hebbe!" Met een snoeksprong trachtte hij het model van de stand af te rukken met de kennelijke bedoeling het te ontvreemden.
Door kordaat optreden van een mede-verslaggever, gepaard gaande met enig (gepast) fysiek geweld, kon voorkomen worden dat het model in kwestie van de beurs ontvreemd werd. Een en ander werd op de gevoelige plaat vastgelegd door Dhr. E.J. Mol, autoliefhebber en toevallig passant.
V. werd overgeleverd aan de laatselijke bewakingsdienst en een politiearts stelde na een kort onderzoek de zeldzame afwijking "Subkleptomanitis" vast. Een behandelplan werd opgesteld en na het toedienen van 3 shots perslucht met Helium kon V. afgevoerd worden naar zijn woonplaats, alwaar hij onder verzekerde bewaring van zijn echtgenote is gesteld.
V. heeft huisarrest gekregen en een taakstraf: het vervolmaken van een MTB, het opknappen van zijn woning en het assembleren van een andere sub, type "GATO", in die volgorde.
Een verder behandelplan is in ontwikkeling.
De firma Robbe overweegt nog aangifte te doen.

Onderstaand een foto van het incident.
normal_subkleptomaan.jpg

':lol:' ':lol:'' :lol:'

Dit lijkt me een overduidelijk geval van een "crime passionel" ..... En wie zou hem dat kwalijk kunnen nemen? Zo te zien is ze (het model) de zonde wel waard.

Dus afzien van vervolging en misschien in een "begeleid-bouwen-project" opnemen.

Rob Landsbergen

Hoi,

Jat er voor mij ook een ,liefst kompleet.
Als Robbe je lastig valt, verkoop ze maar een
heis tegen hun harsens, 8O ze verdienen genoeg

Rob

Hij zal er wel van af komen met een taakstraf.

Als ik een gokje mag wagen zal de straf bestaan uit het verplicht bouwen van het model en daarvan verslag doen in MBA.

Het is weer heet nieuws van de naald Roel!! Maar goed dat je in de buurt was om tijdig in te grijpen...

Robert

:evil: Schande :evil:
Personen die zich niet kunnen gedragen op een beurs,geef ze een taakstraf.
Dus kom èèn dag voor de onderzeebootmeeting in Lelystad naar de vijver,en bagger deze uit met een theelepeltje.

Harry.

Hallo allemaal,

In verband met goed gedrag de afgelopen dagen heb ik wat internet privileges verdient. Eindelijk weer contact met de buitenwereld!

Ik voel me toch verplicht om mijn gedragingen in Neurenberg wat nader toe te lichten, normaalgesproken ben ik namelijk een hele aardige jongen ... :roll: :? Wat gebeurde er? Toen ik samen met Roel bij de Robbe stand aankwam viel mijn oog natuurlijk meteen op de U31
u31.jpg

Wat er toen precies gebeurde weet ik niet, maar ik kreeg een zwarte waas voor m'n ogen
u31zwart.jpg

en ik kan me vanaf toen tot ik weer in de auto naar Nederland zat niets meer herinneren. De hele behandeling die Roel beschreef heeft wel geholopen, en ik ben er gelukkig grotendeels overheen. Een excuusmail naar Robbe is ook in goede aarde gevallen, en volgend jaar ben ik weer welkom, mist ik een minimale afstand van 5 meter tot de Robbe stand in acht neem. :hammer: Het probleem is alleen dat ik momenteel geestelijk niet in staat ben om hier iets over de U31 te berichten. Als ik iets probeer te typen komt die waas weer ..... :onweer: Maar gelukkig komen alle gegevens in de volgende Modelbouw Actueel. De aktieradius van mijn enkelbandje is ook ruimer gesteld naar 30 kilometer zodat ik met de MTB naar Biddinghuizen kon rijden voor een fotosessie. Het eerste deel van m'n taakstraf zit er dus er bijna op :roll:

In ieder geval dank voor jullie steun in deze voor mij moeilijke dagen!

God zal u lonen mijn zoon,
als beloning voor al het goede herstel
mag u een bouwbeschrijving doen van dit
lieve scheepje. Amen

Gr.Broeder Rob :lol:

Tja, sterkte gewenst, maar laat wel even verder onderzoeken wat de dieperliggende oorzaak is geweest! Zoiets zal wel eens kunnen duiden op een chronisch kwaaltje en dan worden het wel meer dan een paar moeilijke dagen.

Als het volgend jaar maar over is, want het is natuurlijk lullig als dan de ene verslaggever de andere in een dwangbuis moet rondleiden en tegen iedereen moet zeggen: "hij is niet gevaarlijk hoor! We zijn alleen bang, dat er ergens weer een onderzeeër staat". Niet alleen krijg je dan veel vragende blikken, maar je hebt natuurlijk zó een naam.....

@Jan: die naam had hij al...

Maar: Betrokkene ondergaat al een deel zijn straf: Middels snelrecht heeft de rechtbank Lelystad besloten dat een deel van de taakstraf bestaat uit het objectief en zonder vooroordeel schrijven van een impressie over "Neurenberg 2007", waarbij het aandeel onderzeeërs niet meer mag beslaan dan 1/5 van de geschreven tekst en de foto's.

PPffffffff, gelukkig, ik blijf op 17% steken, nog mooi binnen de marge! Dat laatste vonnis was nog niet helemaal tot me doorgedrongen.. :schrik: Van die 17% is wel 2/3 over de U31, is daar ook een uitspraak over gedaan :?:

:D Tja, stuur een stel volwassen kinderen naar een speeltuin voor volwassenen en je zit zo met de gebakken duikboten in dit geval.

Enfin, ze hebben, in de baas zijn tijd, véél plezier gehad zo te zien. (En dat is natuurlijk ook de bedoeling).

:( Frans (die niet de baas is maar de onbezoldigde medewerker van MBa)

Ja, onbezoldigd... Ammehoela, wij weten beter. In ieder geval wie er de financiën beheert in huize C te K. Ik vroeg me al af wanneer je over dit draadje zou struikelen Frans!

Groeten, dit keer van beide kinderen. Die zijn nu namelijk aan het WERK. om de hele fotorambam uit te sorteren.

Lex, Roel.

Ik vroeg mij al af waar alle commotie nou eigenlijk om te doen was, het gegil reikte tot achter in hal 7.
Ik heb zelfs iemand in blinde paniek op een 'geleend' driewielertje, een sprint zien trekken richting de dichtsbijzijnde nooduitgang, gevolgd door vertegenwoordigers van de desbetreffende kinderfietsjes fabrikant. :wink:

En het was nog lang onrustig op de messe.....

Marcel.

hallo
mooi bootje maar ik vind het wel spijtig dat robbe voor deze boot gekozen heeft

de reden waarom
ze zijn begonnen met een boot die nergens op trok en hebben daat nu versie 2van uitgebracht
maar omdat het niet over een echt type boot gaat laat ik deze er buiten

dan hebben ze de u47 uitgebracht een type VIIC
van hun fouten hebben ze geleerd en daarna het prachtige type XXI uitgebracht
en nu zijn ze spijtig genoeg het type XXIII vergeten te bouwen
en zijn ze meteen over gestapt naar het laatste nieuwe type

op foto een pracht model dat een heel pak euries gaat kosten (vind de aandrijving nogal duur)
waneer beschikbaar ??????

groeten raf

Hoi Raf,

Spijtig? Een kwestie van smaak misschien. Maar laat ik wat achtergrondinfo geven die ik van Thomas Mock, Producmanager Robbe, heb gehoord.

Ze hebben lopen denken aan weer een Duitse WOII boot, maar dat zou weer meer van hetzelfde betekenen. (ja ja, de XXIII is naoorlogs, maar toch) Ook een Amerikaanse Gato is in gedachten geweest, maar de keus is op het type 212 gevallen voor een aantal redenen.
-Moderne nieuwe boot, met de nieuwste techniek aan boord (de echte dus)
-Technisch interesante kruisroeren
-Men wou aan schaal 1:40 vasthouden, en dan is de 212 nog in een hanteerbare maat te produceren
-Technische info van de werft (tot op zekere hoogte, de schroef bv is deels giswerk :wink: )
-Dikkere WTC met meer inbouwruimte / mogelijkheden

Maar welke boot men mooi vind blijft een kwestie van smaak natuurlijk. En svp mij niet afschieten op de bovenstaande info, komt rechtstreeks van Robbe.

:P Hé, het lukt weer, geen zwarte waas ...... :wink: :lol: :lol:

Op Ebay staat een mooie romp van de 212 te koop van 1.6 meter.
Van GFK.
Dat is sterker dan de ABS van Robbe in ieder geval.
En als ik een 212 zou willen was dit toch een voorkeur.
Er staan ook veel foto's bij.
En sorry Jan, deze boot is zwart dus dat verklaart misschien ook je waas.
Het is wel een flinke jongen van 20 cm doorsnee, er kan dus veel in.

Hein

http://cgi.ebay.de/U-Boot-212-Rumpf-Gfk_W0QQitemZ110090758417QQihZ001QQcategoryZ87483QQrdZ1QQcmdZViewItem

Hallo!
Biete hier einen Rumpfbausatz aus Gfk, des aktuellen Typ 212 an.
Gegenstand der Auktion ist der SCHWARZE Rumpf, das Zwischendeck, der Rudersatz ( 4X Heckruder 2X Turmruder), das Deck und der Turm.
Bei dem Rumpf ist eine CD mit Bauabschnittsbildern der anderen Boote die man auf den Bildern sieht, im Zwischendeck müssen noch die Schraubenlöcher
gebohrt werden , in welche M5er Schrauben ein geklebt werden um denn Aludeckel zu verschrauben. Das Zwischendeck muss dann in den
Rumpf eingeklebt werden und das Deck darauf angepasst werden. Im Deck wird ein Rand eingeklebt damit er später passgenau sitzt.
Die Ausbuchtung im Zwischendeck ist für das Getriebe vorgesehen. Der Rumpf muss von aussen Gespachtelt werden da die Lucken und Deckel
sehr schlecht bis unmöglich in das Gfk Graviert lassen. Auf der CD sieht man wie die Anlenkungen der Ruder ausgeführt werden und andere Details.
Durchmesser des Rumpfes 200mm, Länge 1600mm, Höhe 360mm.

Back