nieuwe 3.5cc novarossi nitro engine

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Rik1988, 25 sep 2019.

  1. Rik1988

    Rik1988

    Lid geworden:
    27 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Roermond
    Hallo,
    ik heb een nieuwe novarossi motor voor mijn serpent 988 viper.
    nu heb ik de koppeling erop gezet, en nu merk ik als ik aan het vliegwiel draai dat die een helft soepel draait en de anderen helft stroef.(ook als de gloeiplug een slag losser is gedraaid)
    ik ben van mening dat mijn startbox dat niet aan kan.
    is dit normaal bij een nieuwe motor?

    groet rik
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja, dat is normaal. Je moet de motor ook inlopen voor de juiste passing.

    De cilinder in koude toestant loopt naar boven iets taps toe. Als de motor gestart wordt zal de cilinder onder gekoeld blijven door de verse brandstof en boven heet worden door de verbranding, hierdoor zal door de uitzetting de cilinder rechter worden.Daarom is het ook belangrijk om de motor na de start langzaam op te warmen (rustig aan in een paar rondjes op de baan de prestaties opschroeven) en zal het ook beter starten en ook na de inloop langer meegaan als je de motor voorverwarmd. Een fohn, verfstripper of spciale motorverwarmers zijn hiervoor gebruikt.
    En omdat je door toleranties nooit een precies passende zuiger kan maken is de zuiger een fractie groter en zal zich netjes naar de vorm van de cilinder slijten (polijsten), daarom moet de inloop zorgvuldig gedaan worden.

    Ik heb er een inloopbak voor gemaakt, lekker makkelijk voor thuis. (zie bouwverslagen)
     
  3. Etienne G

    Etienne G

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Heerlen
    Hoi Rik,

    Dat is normaal bij nieuwe motoren, wat ik gedaan heb is de gloeiplug eruit wat nitro in de opening en rond draaien zodat er al wat gesmeerd wordt. Als je een goede startbox hebt kan hij dat wel aan!
    Sent from my SM-A505FN using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zou hem verwarmen met een verfbrander of engine heater. Zuiger in bdp zetten. Met geweld er doordrukken is niet bevorderlijk voor je cilinder en drijfstang,
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Odp"
     

Deel Deze Pagina