Nieuwe 90mm Cobra van Hobbyking

Discussie in 'EDF forum' gestart door Mad Monster, 5 apr 2014.

  1. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Kort geleden stond er een leuke EDF jet in de nieuwsbrief van HK; de 90mm Cobra op 8s als PNP set.
    Kist zag er goed uit en de reviews die ik kon vinden op internationale fora en Youtube waren ook vrij positief. Vooral het vlieggedrag kwam er goed uit al waren er wel wat kleinere kritieken op enkele gebruikte parts. Dat laatste is wel vaker een punt bij PNP sets. Men wil voor een zo laag mogelijk bedrag een complete set aanbieden en daarbij worden vaak meer concessies gedaan dan wenselijk voor de serieuze liefhebber. Die laatste groep koopt liever een kale kit en kiest dan zelf zijn componenten.
    Ik behoor normaliter ook tot de laatste groep echter wordt deze jet op dit moment (nog) alleen als PNP aangeboden.
    Omdat dus die reviews overwegend positief waren heb ik toch de knoop doorgehakt en de kist besteld bij het European warehouse van HK. Dus lage verzendkosten, snelle levering en geen douanekosten.
    Als Platinum member betaalde ik 355 euro inkl verzending (Die prijs krijg je ook aangeboden als niet-platinum member als je de produktpagina even enkele minuten open laat staan :D)
    Wat krijg je voor dat geld;
    - een prima ingepakte kist (slechts één klein deukje in het schuim van de romp)
    - een netjes afgewerkte kist met goed passende onderdelen waarvan vrijwel alle montage werk al gedaan is. Alleen wat schroeven indraaien en de neuskegel verlijmen.
    - 9 digitale, metal gear, 9 grams servo's. Ingebouwd en wel.
    - 2 verschillende modellen vertikal stabilisers (met servo's al ingebouwd)
    - Taft Hobby 11 blads fan met (volgens opgave) 1120KV out runner motor.
    - 80A HV (tot 8s) regelaar van Taft Hobby.
    - 7,5A BEC van Hobbywing
    - sequencer op de neuswieldeur
    - elektrische, full metal retracts met verende poten.
    - een connectorboard waar je alle aansluitingen per vleugel middels 1 multistekker kunt inpluggen.

    De minpunten die ik tegenkwam;
    - op de aansturing van alle roervlakken zijn kogelkoplinks gebruikt. In principe zijn die een goede keuze ALS ze ook kwalitatief aan de norm zijn… Enkele daarvan waren echter zo ruim van passing dat ze er met zeer weinig kracht af te wippen waren. En dat wil je echt niet hebben op een jet! Die heb ik dus vervangen voor goede kwaliteit ball links.
    - de roervlakken van hoogte en rolroeren scharnieren slechts door een dunne strook van het schuim. Een methode die bij indoor modellen en ander weinig belaste constructies een goede methode is, echter niet bij een jet! Ik las op een Amerikaans forum al opmerkingen dat die bij gebruikers al na een klein aantal vluchten gingen scheuren. Twee opties; je voorziet zelf goede scharnieren of je brengt speciale scharniertape aan. Ik had die laatste nog op voorraad dus heb ik voor die oplossing gekozen.
    - het connectorboard linkt de servoaansluitingen door naar de ontvanger maar koppelt daarbij beide hoogteroerservo's, beide rolroerservo's, beide flapservo's en rudder en neuswielbesturing. Prima als je maar een beperkt aantal kanalen hebt op je zender maar ik sluit liever alle servo's apart aan op de ontvanger waardoor je ook alle instellingen (servomidden enz.) goed kunt afstellen.
    Maar dit is op te lossen door het connectorboard zelf aan te passen. Het zit wel op een iets lastige plek dus een beetje gefrunnik…

    Vandaag heb ik de kist voor het eerst gevlogen (drie vluchten) en dat verliep prima. Er stond een stevige wind maar dat was aan de kist nauwelijks te zien. Vloog zeer strak en behoorlijk neutraal. Na berichten op fora dat het opgegeven zwaartepunt iets te ver naar achteren lag, heb ik dat al iets aangepast (van 190mm naar 180mm). Morgen (als het droog blijft…) ga ik daar nog een beetje mee schuiven. Moest nu namelijk enkele clicks uptrim geven.
    De landingen waren bijna het leukste onderdeel van de vluchten… super easy te vertragen met de flaps en perfect te flaren voor touch down. Absoluut geen vervelende eigenschappen.
    Het geluid van de multiblad fan is ook zeer mooi. Erg stil en meer "jet-like" dan de bekende "vliegende stofzuigers". Het vermogen is oké maar ik had graag nog iets meer speed gezien. Dus in toekomst zal er waarschijnlijk een iets sterkere setup in komen.

    Dus wat mij betreft "een keeper" en ik kan hem iedere enigszins ervaren edf piloot van harte aanbevelen (het is en blijft natuurlijk een jet…)
    Voor de goed orde; ik werk niet voor HK :twisted:

    Ps; Helaas nog geen foto's of video (camera vergeten). Die volgen een volgende keer. Voor diegenen die niet kunnen wachten; op Youtube even zoeken op Cobra 90mm. Et staan al diverse filmpjes op van deze kist.
     
  2. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Heel kort filmpje van de Cobra.
    Er stond helaas een forse wind en tijdens de vlucht begon het ook nog eens te regenen, dus korte vlucht geworden.
    Hopelijk volgende week meer / beter materiaal.
    Ook moet ik nog de stroom eens gaan meten. Mijn kistje lijkt vermogen te missen als ik dat vergelijk met andere filmpjes. In de VS hebben verschillende mensen snelheden van 115mph = 185km per uur gemeten (rader en GPS) maar dat zie ik mijn kist nog niet doen.
    Ik zal de volgende keer proberen hem te meten met doppler maar de fan is zo stil dat dit zeer waarschijnlijk niet mogelijk is.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. themadone

    themadone

    Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Berichten:
    118
    Heb deze kist ook gekocht, mijne deed in een stevig windje in de stock setup 210 op de gps van de dx9. Dus kan wel degelijk hard. met normaal weer en zonder aanduiken zo rond de 170-180.

    Mooie kist die zich goed rustig laat vliegen.

    Enige waar ik een beetje nerveus van wordt buiten de hier boven besproken punten is dat je bij een strakke looping nogal wat wing flex ziet, dit ondanks de spar en dat ik de gear 2* moet cyclen voordat hij het doet. Verder prima bang for your buck zoals dat heet.
     
  4. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ja, die wing flex was mij ook al opgevallen maar alles is tot nu toe gewoon heel gebleven (knock knock on wood).
    Ook dat cyclen van het gear is bij mij nodig. Gewoon een kwestie van even schakelaar om en na een seconde weer terug. Dan hoor je hem "aan gaan".
    Maar toegegeven ... vergeet het regelmatig en dan moet ik na take-off weer even cyclen.
    Bij mij brandde echter wel de motor door na zo'n 15 vluchten! Na wat over en weer mailen met HK de keuze gekregen;
    - een nieuwe motor (de link erbij verwees naar een flut motortje voor 4 cellen)
    - credit ter waarde van de kist (!) als shop tegoed
    - credit ter waarde van de kist (!) terug naar Paypal.
    Je kunt wel raden waar ik voor gekozen heb :D
    Soms zit 't mee...
     
  5. themadone

    themadone

    Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Berichten:
    118
    Spannend, bij mij komt de 15e vlucht rap dichterbij. Ben benieuwd, wel nog steeds erg tevreden met de kist. Nu op zoek naar een geode rookgenerator om een beetje strepen te kunnen trekken :)
     
  6. themadone

    themadone

    Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Berichten:
    118
    JePe maakt trouwens een drop in replacement edf + motor voor deze kist.
     
  7. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Die rookgenerator bleek ingebouwd te zitten....:eek:nweer: werkte wel maar heel kort :)
     

Deel Deze Pagina