Nieuwe accu techniek door nec :)

Alleen of deze voor RC toepassingen geschikt zijn .... staat niets over maximum ontlaadistroom...

Wel leuk voor mobiletjes PDA's en bluetooth headsetjes ... je zou toch eens 30 seconden zonder moeten ....
  • In 30 seconden (80%) vol = 100C laden ....

een 1000Mah Packje met 100A laden .... :?

dat wordt dus een (oude) lastrafo ombouwen tot lader...;-)

NEC demonstrated it being used to power a PC for about 15 seconds, which is enough time for the PC to back-up important data and shut-down properly.
Wat voor computer is dat?? :D DOS 7.1 ofzo?

4mm dik is wel grappig. Kun je flink stapelen en de capaciteit omhoog rammen. Ik ben benieuwd wat dat allemaal wel weer niet gaat kosten. :P

Idd een leuke ontwikkeling alleen ben ik meer geinteresseerd in de nieuwe techniek van A123 Systems.

Volgens hun specs moet de accu volgend jaar op de markt komen met de volgende verbeteringen:

- 5 x krachtiger dan de huidige Lipo's
- oplaadcapaciteit naar 90% in 5 minuten
- 10 x langere levensduur dan de huidige Lipo's

http://www.a123systems.com/html/home.html

Zo tezien is die van A123 in sintercell vorm, dus dat zal wel behoorlijk onaantrekkelijk worden kwa gewicht?

Dirk zei:
Alleen of deze voor RC toepassingen geschikt zijn .... staat niets over maximum ontlaadistroom...

...
dat wordt dus een (oude) lastrafo ombouwen tot lader...;-)[/list]

Over het algemeen is de ontlaadstroom hoger dan de laadstroom. Ik denk niet dat het een probleem zal zijn.

Geen lastrafo. Denk eerder in termen van WC stortbak.
Een soort van "softzap".

NiCad of NiMh zijn goed in een minuut of wat leeg te trekken. Die gebruik je als stortbak.
Je oude sanyo of GP NiCad/NiMh laad je rustig op 5A of zo.

Als je dan je lipo moet laden neem je die NiMh cellen met een simpelstukje elektronica (want met voldoende NiCads geen spannings verhoger nodig) en even "doortrekken".
De Lipo is meteen weer vol, en de NiCad/NiMh kan ook weer direct rustig aan de lader.

Lader blijft bezig, dus veel vliegen (gemiddelde vliegstroom = gemiddelde laadstroom).

Erg grote lipo capaciteit is ook niet meer nodig. Met een mobiele NiCad "softzapper" snel even voltanken tussendoor mogelijk.

Gaat helemaal goedkomen als die accu's er eenmaal zijn.

Back