Nieuwe afstandbediening maar welke?

Ik gebruik nu nog mijn 40mhz robbe afstandbediening voor het zeilen maar die is langzamerhand op. Ik wil wel overstappen op 2.4Mhz maar weet niet of mijn servo's etc compatible zijn. Ook wil ik een afstandbediening waarbij ik de linker knuppel voor het trimmen van de zeilen los kan laten in willekeurige stand.
Wie kan mij adviseren met een eenvoudige afstandbediening?

Thanks,
Jurgen

Hallo Jurgen,

Dit is de goedkoopste:
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
De veer van de linkerknuppel vervangen door een ratel en die blijft dan staan als je 'm los laat (zeilverstelling, neem ik aan?).
Je kunt echter niks instellen, het is geen computerzender.
Vanaf dit model wordt het alleen maar uitgebreider wat uitrusting en instelmogelijkeden betreft.

Maar, wat mankeert er aan je 'oude' robbe?

Ik vaar al een tiental jaren met een (destijds al) tweedehands Graupner MC12 40 MHz FM en ik vind de instelmogelijkheden en de 8 modelgeheugens geweldig.

Groeten, Jan.

Tja altijd een moeilijke vraag ,ik vind zelf de Graupner MX12 (Hott)wel heel erg fijn,alles in te stellen zoals je zelf wel en de prijs vind ik ook nog redelijk.

ik ben er erg tevreden mee en zou niet kiezen voor heel goedkoop,straks raak je je schip misschien kwijt door uitvallen van techniek (dit kan natuurlijk altijd) maar ik neem het risico niet met mijn vliegtuigen

Mario

hallo jurgen

servo's blijven werken als je niet de heel oude met de drie pennetjes hebt
4158_1.jpg

de nieuwe ontvangers werken allemaal met deze stekkers
rc_cable_00511-1_8.JPG

zitten deze er op dan kan je zonder problemen over schakelen
anders moet je nieuwe stekkertjes kopen en die aan je servo kabels solderen
en anders je servo's vervangen

gr raf

De 6ch versie van die HK-zender is even duur gek genoeg, en die kan je wél met de computer (beperkt...) instellen. Als je daar gaat bestellen neem dan die 6ch, kost je niets extra en wie weet waarvoor je die twee extra kanalen nog eens gebruikt.
Overigens zit er al een ratel op de linker knuppel (op/neer)

Sterker nog, die 6 kanaals HK kan je alleen maar met de computer instellen. Zelf omkeren van servo-richting kan niet zo op de zender. En let er op dat de kabel om de zender met de PC te verbinden los besteld moet worden...

Die HobbyKing 6CH ziet er goed uit voor een mooie prijs. Kun je daar ook andere ontvangers bij gebruiken of zit je vast aan de HobbyKing ontvangers? Dank voor de tip overigens!

Net als met andere 2.4 GHz systemen werken alleen HK ontvangers met deze zender. Die heb je in 3, 6 en 9 kanaals, waarbij de laatste overkill is, je kan immers maar 6 kanalen gebruiken.

Niet helemaal waar. De Jamara FCX6 6ch receiver werkt er ook op, net als merken die je helemaal niet in NL gaat vinden zoals FlySky, Turborix etc. één en hetzelfde ding, andere stickers.
Let wel op dat je de ontvanger met de stub hebt, niet die met twee kastjes en kabeltjes (dat is de oude, die werkt niet op de nu verscheepte zenders).

Jamara is hetzelfde spul met een andere sticker. Dus je hebt gelijk, het is een ander merk, maar de zender en ontvangers zijn identiek.

Hallo Kramerski,

iIk kan niet in je portemonee kijken maar een Robbe FC-16 in het 2.4 GHz. bereik en de zgn. rätze op je linker stick (geloof iets van een paar euro... in sommige gevallen zelfs gratis). Geeft je weer een nieuwe zender met geweldig veel mogelijkheden en de looks en feels van de (ouwe) F14. en ik geloof zelfs dat je servos gewoon weer gebruikt kunnen worden... Misschien is een Genua Module ook een grappige optie.

Back