Nieuwe aspirant vlieger

• Topicstarter Topicstarter MJacobs
  • Startdatum Startdatum
M

MJacobs

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben Martijn, 32 jaar uit Gouda.
Het lijkt mij erg leuk om van RC Heli-vliegen mijn hobbie te maken.
Momenteel heb ik een Walkera Dragonfly 4#1 om het helivliegen uit te proberen; vind ik het wel echt leuk?

Het antwoord is : Ja, tot nu toe vind ik het erg leuk en ik wil er meer mee gaan doen
applaussmileys.gif

Ik hoop hier kennis te maken met meer enthousiastelingen die me op weg kunnen helpen met tips en raad.

Eigenlijk zoek ik ook iemand (ervaren) in (de omgeving) van Gouda die me wil helpen met deze eerste stappen in het helivliegen.

Hopelijk tot ziens!

Martijn Jacobs

Hallo allemaal,

Ik ben Martijn, 32 jaar uit Gouda.
Het lijkt mij erg leuk om van RC Heli-vliegen mijn hobbie te maken.
Momenteel heb ik een Walkera Dragonfly 4#1 om het helivliegen uit te proberen; vind ik het wel echt leuk?

Het antwoord is : Ja, tot nu toe vind ik het erg leuk en ik wil er meer mee gaan doen
applaussmileys.gif

Ik hoop hier kennis te maken met meer enthousiastelingen die me op weg kunnen helpen met tips en raad.

Eigenlijk zoek ik ook iemand (ervaren) in (de omgeving) van Gouda die me wil helpen met deze eerste stappen in het helivliegen.

Hopelijk tot ziens!

Martijn Jacobs

Hoi Martijn,

Ik weet niet of ik je kan helpen, maar zet maar eens je vragen neer, dan kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.

met groet

Rene

Hallo,

Naast alle vragen (die ik hier op het forum zal stellen) ben ik zoekende naar een "buddy" die me kan helpen met het leren vliegen.
Ik denk dan aan :
- leren vliegen met gekoppelde zenders :teacher:
- controleren van heli en uitleg geven hierover voor een vlucht :teacher:
- advies over allerhande zaken :teacher:
- uiteraard gewoon gezellig gezamenlijk van de hobbie genieten. :thumbsup:

Greetz,
Martijn

Dat RON v.s. nog niet gereageert heeft hij zou je kunnen aanraden op een club te gaan kijken.
Naja dan doe ik dat maar ik zou eens op een club gaan kijken bij jou in de buurt en daar eens rondvragen.
Is dat niet een goede tip... RON weet alles die weet er ook wel 1 in de buurt van Gouda.

nou ja ik vind dat je dat niet echt nodig hebt, ik vind dat je met een 04 maar gewoon eens op een veldje moet gaan staan en jezelf proberen te leren vliegen. zo heb ik het ook gedaan en het beviel me goed.
als je crasht ben je(als je al schade zou hebben , wss niet) nooi meer dan 10 euro kwijt

deze dingen die je wilt zul je wel nodig hebben met een cp helicopter, maar ik zou zeggen kijk eens rond op de diverse forums(rcvliegshop,rcpiloten,heli addicted en dergelijke)

edit: oja! bij boskoop daaro is een vliegclub(gmvc), het is vooral vliegtuigspul maar er zijn ook een paar heli vliegers

Het blijft een eindeloze discussie.
Veel zaken moet je zowiezo al aanschaffen. Lipo's, een goede lader etc.
Al gauw wil je een betere zender, dus die schaffen de meeste ook al aan.
Waar je als beginneling vaak tegen aan hikt is de gyro/staartservo combi.
Die kost een hoop geld, vaak meer dan een complete instapheli die ready to fly is.
Ik vlieg nu een maand of 9 en moet Jeroen in zoverre gelijk geven dat de investering zijn geld wel waard is.
Veel mensen (ik inclusief) willen of kunnen die investering gewoon niet maken als je net begonnen bent.
Het is net als met autoracen. Je begint met een oud barrel, je koopt niet gelijk een prodrive getunede ralley-auto.

Goedkoop instappen kost veel tijd, veel sleutelwerk en je leert wel veel over heli's en hoe ze werken.
Een duurdere heli aanschaffen betekent meestal meer tijd vliegen, minder sleutelen. Als je echter crashed zijn de kosten vaak wel hoger.

The choice is yours

beste martijn

welkom als nieuwe vlieger :)

ik ben zelf ook nog maar net bezig (ongeveer 2,5mnd) en ben begonnen met een RTF model van art-tech. op zich een hele leuke heli en ik heb er al aardig wat van geleerd. er is echter 1 ding, ik wil nu een andere zender omdat ik meer uit de heli wil halen dan ik nu kan, maar mijn heli is van mindere kwaliteit dan een align heb ik nu gezien en nu ik besloten heb dat ik ermee door wil gaan ben ik aan het sparen voor een grotere en kwalitatief betere heli.

mijn advies is blijf lekker een beetje oefenen met de heli die je nu hebt en spaar iets verder door en koop een kwalitatief betere heli. mijn heli was 380 euro maar voor 500-600 had ik al een mooie iets grotere heli gehad (een trex 450) die iets gemoedelijker vliegt en je meer van kan leren. de crashkosten ontlopen mekaar niet zo heel erg veel tussen mijn 400 en de trex 450, al is een trex 450 net ietsje duurder.

gezien je al een heli hebt zou ik dus ff doorsparen en het dan gelijk goed doen met sim en een kwalitatief betere heli dan bijvoorbeeld een heli van iets mindere kwaliteit kopen en er dan vanalles aan verbouwen, wat m duurder gaat maken als een trex bijvoorbeeld.

de sim zou je trouwens al kunnen aanschaffen net als een mooie zender zodat je al veel kan oefenen voor je nieuwe heli.

heel veel plezier in deze fantastische hobby,

corné

PS: de trex heb ik als voorbeeld genomen, er zijn zat andere kwalitatief goede heli's ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
probleem met die rtf sets, is dat je er bijna NIKS meer van kan gebruiken als je overstapt naar wat anders,...t is te beperkt of de elektronica werkt niet met elkaar...

kan niet in je portemonee kijken maar houd ook zeker de 2e hands markt in de gaten!

Hallo,

Ik heb sinds 1,5 maand een heli. Kyosho caliber. Geen nieuw type, maar de heli was alleen in elkaar gezet, zender, startbox, en alle toebehoren in 1 set. Allemaal tweedehands. Gewoon dagenlang elke dag marktplaats, modelbouwforum etc, in de gaten houden.
Totdat ik een aankoop heb gedaan waar ik nog geen spijt van heb.

Kijk ook eens in het buitenland, waar de dollar erg laag is.

En koop een simulator.

Alleen leren vliegen gaat niet. Zoek eens iemand in de buurt die jou het wil leren. Ik heb ook contact met een enthousiaste helivlieger, die mij erg veel wil aanleren. Ik mag zelfs zijn futaba gyro 401 en bijbehorende servo lenen omdat ik zelf niet het bedrag over had om dat nog eens aan te schaffen en hij had hem over. Zoiets is gewoon geweldig!

Hopelijk heb je hier wat aan.

Mvg en succes,

probleem met die rtf sets, is dat je er bijna NIKS meer van kan gebruiken als je overstapt naar wat anders,...t is te beperkt of de elektronica werkt niet met elkaar...

kan niet in je portemonee kijken maar houd ook zeker de 2e hands markt in de gaten!

Dit klopt helemaal. De King en Belt CP zijn nog aardige machines, maar ook daar kun je eigenlijk niets meenemen naar een nieuwe heli.
Ik vlieg de king er dan ook bij, als 2e stuntheli. Lekker raggen, met weinig reparatiekosten.
Tweedehands is ook zeker een mooie optie, maar je moet dan wel weten wat je koopt. Crashvrij wordt maar al te vaak gebruikt om de onervaren piloten een oor aan te naaien.

Ik sluit me helemaal bij Francis aan: zelf leren vliegen is heel goed mogelijk!! Ik heb zelf de eerste stappen met een coaxiaal gedaan, toen overgestapt op een FP en nu een CP. Het aantal vluchten is een paar honderd en het aantal crashes hooguit 10.

Je hebt met de dragonfly naar mijn mening een goede keuze gemaakt. Je kan daar uitstekend mee leren vliegen. Zorg wel dat je rustig begint en niet overmoedig raakt. Doe alleen dingen die je kan. Begin dus met hooveren in de huiskamer (wel even de meubels aan de kant). Zorg dat je tegelijkertijd ook heel, heel, heel veel oefent met de simulator. En dan kom je er vanzelf!!

Succes!

Tweedehands is ook zeker een mooie optie, maar je moet dan wel weten wat je koopt. Crashvrij wordt maar al te vaak gebruikt om de onervaren piloten een oor aan te naaien.

Crashvrij, Ja dat wordt vaak gebruikt. Gelukkig had ik al wel wat ervaring met rc-auto`s en ik kon ook referenties natrekken bij de desbetreffende modelvliegclub waar de heli gebouwd was, en de toen aankomstige piloot een paar proefvluchten gevlogen heeft. Het bestuur van een club zal je geen oor aan naaien. En het oordeel van de ervaren vlieger klopte ook met wat ze mij verteld hadden.

Alleen leren vliegen. Okey ik neem mijn uitspraak terug:p ik bedoelde eigenlijk meer het volgende: het zal wel gaan, maar toch, het gevoel gekoppeld te zijn met je zender aan een ervaren piloot is toch wel een stuk beter. En met hulp heb je minder onkosten en maak je sneller vorderingen.

MVg,

Back