Nieuwe boor of frees aanschaffen

Helaas heeft m`n oude "vander Heem"boormachine de geest gegeven.Nu moet ik op zoek naar een andere (tafel)boormachine of (tafel)freesmachine.
Ik denk nu zelf aan freesmachine omdat die wat veelzijdiger zijn. Graag een capaciteit van 16 mm in staal als maximum .Ideeen zijn welkom,
met grt Bel10:bye::bye:

Snuffel eens rond op Buitelaar, die hadden laatst de betaalbare X1 in de aanbieding, met een bijpassende spantangset doet die 16mm

frees of boormachine

Hey,
ziet er op eerste gezicht goed uit,daar ga ik eens verder mee.Wat zou minimum aan extra`s zijn om erbij te hebben om te starten,grt Bel10:bye::bye:

Die dingen van Buitelaar zijn inderdaad betaalbaar, maar houd er wel rekening mee dat als er aangegeven word Maximaal 16 mm dat het dan chineese millimeters zijn en die zijn toch echt een stuk kleiner dan de Europese.
Deel de maximaal opgegeven waarde door twee en dan kom je in de richting.
Zo.n boor met frees mogelijkheden tot 16 mm is een 0,75 pk maar dus net 500 watt
zo ongeveer het vermogen van een staafmixer,

Meneer Americanspinningwheels,
u heeft het niet zo op chinezen volgens mij. Alles wat op het forum ook maar iets te maken heeft met China is voor u niet goed genoeg, dat mag maar uw negatieve bijdrage hierover zou u wellicht iets genuanceerder kunnen brengen met b.v. eigen ervaringen (die u veelal niet heeft) op het betreffende gebied, dat help de mensen die om hulp vragen in mijn ogen, meer.

De (goedkope) gereedschappen van Herman Buitelaar zijn waarschijnlijk prima voor de hobbyist, die het materiaal niet al te zwaar belast (in ieder geval nooit zo zwaar als het maximum dat wordt aangegeven) Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat eenvoudige gereedschappen, zoals spantangen etc prima bruikbaar zijn, maar alles wat ik daar gekocht heb en aan wat hogere eisen moest voldoen (een verdeeltafeltje bijvoorbeeld) gewoon weggegooid geld bleek te zijn.

Boor of freesmachine

Voor mij is de max capaciteit die ik noemde ook werkelijk de max! Ik gebruik de machine hoofdzakelijk voor hobbywerk,zal er nog eens paar nachtjes over slapen(of wakker liggen;),bedankt voor het meedenken zover! Overigens m`n budget ligt rond de 500 euro? grtz Bel10:bye::bye:

Humaria, ik ben inderdaad over het algemeen geen fan van het chineese spul, heb wel wat van dat spul in gebruik overigens. een motortakel waar 1,5 ton opstaat maar die bij krap 1 ton al akelig begint door te buigen, doet het prima met 500 a 600 kilo er in. Takeltje aan de zoldering voor klauwplaaten te wisselen, staat 100 KG op maar heeft moeite met 70 KG.
Zo,n 500 Watt kolomboortje, tot een 10 mm is het goed te doen maar daar houd het zo ongeveer op, dan heb ik het nog niet over de runout van de spindel.
Daarom zei ik deel de opgegeven capaciteit door de helft en dan zal het best prettig werkbaar/ bruikbaar zijn.

Remco

Laatst bewerkt:
Heb zelf zo'n Black & Red machinetje, en die doet idd echt geen 16mm, en zeker niet in staal. Licht freeswerk tot 10mm is ECHT de max.
Voor hobbywerk echter een prima stukje gereedschap

Frees of boormacine

Heb nog wat rondgekeken en op de site van HBM staat ook een HBM 16 ees/boor machien,dit lijkt een slagje zwaardermisschien is dat dan wat:?:

Adam ,bedoel je met black & red zo`n machine van HBM?
grtz Bel10:bye::bye:

Of kijk eens rond op lokale sites ,
Heb zelf m'n -niet meer nodig- bandzaag weten te ruilen voor een zware kolom machine.

Ding was +- 40 jaar oud, ben er van overtuigd dat ie nog minimaal 40 jaar meegaat.

Heb ooit bij HBM m'n draaibank gekocht, zo'n oud typen .
Volgens de kenner ( ben ik niet ) is m'n machientje net zo nauwkeurig als een Duitser.
Toegegeven, het is niet zo'n plaatstaal-ding die ze nu verkopen.
Loodzwaar.. dat dan weer wel, verplaatsen moet je niet doen voor de hobby :) :)

waarom geen echte frees? bf 16
en zelfs bij de bf16 betwijfel ik of die 16mm staal aan kan... heb zelf een optimum bf20 en zou daar ook geen 16mm frees in staal opzetten..

20mm alu doe ik er wel mee maar dat is 1mm aanzet ofzo... het is maar wat je wilt. een 16mm gat in staal boren moet ook nog wel kunnen met de bf20.

het is ook maar net hoe diep en hoe snel je wilt boren ;). als je een jaar hebt kom je met een accu boormachine ook nog met 16mm door staal heen.. Kan even duren maar het kan wel. overigens de vraag hoelang de boormachine het over leeft ;)

Ben het wel eens met wat stefan zegt.
Staat op MP een AI met een vraagprijs van 180 euro.
ding is 380 volt dus reken nog eens 150 voor een frequentie regelaar die van je 240volt 3 fase maakt, en is het ding ook nog eens traploos regelbaar.
Dan is er nog bijna 200 over voor een gebruikt kruistafeltje.
Dan heb je geen mooi glimmend nieuw ding, Je hebt dan waarschijnlijk ook slechts garantie tot de deur.
Maar je hebt dan wel een stukje kwaliteits- gereedschap wat zijn centjes ook wel weer opbrengt als het ding weer weg moet.
En je bent ook nog eens groen bezig door gebruikt spul te hergebruiken ( niet dat ik daar iets om geeft )

Titan TM25v
dit is een van de betere modellen met al een belt drive.
dit scheelt je tandwielen die toch stuk gaan.
ik heb mijn bf om gebouwd naar snaar scheelt heel erg in de herrie

waarom geen echte frees? bf 16
en zelfs bij de bf16 betwijfel ik of die 16mm staal aan kan... heb zelf een optimum bf20 en zou daar ook geen 16mm frees in staal opzetten..

20mm alu doe ik er wel mee maar dat is 1mm aanzet ofzo... het is maar wat je wilt. een 16mm gat in staal boren moet ook nog wel kunnen met de bf20.

het is ook maar net hoe diep en hoe snel je wilt boren ;). als je een jaar hebt kom je met een accu boormachine ook nog met 16mm door staal heen.. Kan even duren maar het kan wel. overigens de vraag hoelang de boormachine het over leeft ;)

Ik heb ook een optimum BF20, met een ruwfrees van 16 mm neem ik passen af van 10 mm en meer in zacht staal.
Voorwaarde is scherp gereedschap van goede kwaliteit
De enige beperking is de motor, die is met zijn 900watt aan de zwakke kant. Met een extra koeling op de motor wil het wel lukken.
Dirk

Dirk

Foto650-PQGL38KW.jpg

Grotefoto-CIDCFUZA.jpg

ben nog druk in de weer met de ombouw naar snaar en een betere motor ac 1100 wat maar het is me nu ff te fris in de schuur.
de ombouw was nodig want de sturing was stuk gegaan en niet te fiksen

Back