Nieuwe boot(wie helpt er 1 zoeken?)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Laurensne, 8 aug 2005.

  1. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    Ey,
    ik ben nieuw op het scheepvaart gebied. Ik heb een ervaring van noppes hiero :oops: . Ik zoek een boot(een sleper heb ik het liefst), bouwpakket zal denk ik moeten...Heb nog nie veel rts gezien namelijk. De boot hoeft nie tegen hogen golven te kunnen. Gewoon de allerdaagse golven die veroorzaakt worden door een briesje. Ik weet niet hoe het zit maar zijn er ook kleinere boten? Van ongeveer 20cm? Want het is wel leuk als ie mee op vakantie kan :wink: .

    Wie helpt?
     
  2. Richardvm

    Richardvm Guest

    Lekker simpel om mee te beginnen en toch leuk... de dolly!
    ik ben er zelf mee begonnen, en met een btje fantasie kun je er gewon een sleper van maken. wil je er ook echt mee gaan slepen, zorg er dan voor dat de sleepbeting voor de roeren staat... anders gaat het schip gewoon rechtdoor als je aan het slepen bent. 8O

    sccs
     
  3. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    ''sleepbeting voor de roeren staat'''

    ik weet wat een roer is maar wat is een sleepbeting?(ben een newbie:p)
     
  4. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    Paar vraagjes over de dolly.

    [​IMG]

    Wat is dat? Het is nogal lastig te zien namelijk.

    Is het een bouwpakket?
    Als het een bouwpakket is moet je hem dan verven zelf?
    Wat moet ik erbij kopen om hem te laten varen?

    Ik neem aan dat mijn tamiya accu en lader er niet bij werken.

    Op de robbe site, moeten wij als nederlanders dan de duurdere of de goedkopere prijs betalen?

    Thanks
     
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    TheHawk,

    die foto is een afbeelding van een optionele installatie voor te slepen. (maw, dit moet je erbij kopen)

    sleepbeting = installatie voor het bevestigen van een sleeplijn.

    persoonlijk koop ik niets op de Robbe website, want via de locale winkel is het zeker zo goedkoop (en zonder transport kosten + goede service)

    De dolly is een bouwkit die redelijk makkelijk te bouwen is, maar toch de nodige kennis vereist van schilderen/spuiten etc.

    kijk eens op mijn homepage voor foto's en stap voor stap beschijving van het bouwprocess.

    http://verretdeprest.be/MODELBOUW/dolly/index.htm

    de boot is in 3 officiele versies te bouwen

    1) als brandweerboot
    2) politieboot
    3) kleine havensleper

    natuurlijk kan je zelf redelijk makkelijk een 'eigen' versie maken.

    het is een redelijk kleine boot, ik weet niet wat tamiya batterijpack je hebt maar het zou me niet verbazen indien je hierop kan varen. Een simpel 6 cellen sub-C pack werkt al goed.

    MAARE... het is geen echte sleper he. ik zou meer zeggen dat het een klein motorjachtje is. Wel een heel leuk bootje waar je veel mee kan doen.

    Als je echt iets wil gaan slepen, dan zijn er toch wel betere boten te vinden.

    dit bijvoorbeeld : http://data.robbe-online.net/robbe_pdf_en/1030.pdf

    zoals je kan zien, de hele schipbouw is gemaakt voor te slepen (sleeppunt ver voor de roeren, het roer is gebouwd voor kort te draaien)

    natuurlijk duurder :-( Onderschat nooit de kosten om een bouwkit af te werken. De verf en lijm bij mijn Dolly kost evenveel als de boot zelf.
    Dan heb je nog de radiobesturing etc...

    Volgens mij kan je dit soort zaken ook best in RTR (ready to run) uitvoering vinden en het hoeft niet zo duur te zijn,

    kijk een op conrad.nl en zoek op de 'RC BRANDBLUSBOOT RTR'

    iets duurder maar volgens mij meer wat je zoekt is de 'RC SLEEPBOOT SOUTHAMPTON' (ook bij conrad).

    299euro lijkt veel, maar is echt niet veel vergeleken met wat mijn Dolly compleet kost (eenmaal af en vaarklaar.)

    vergelijk het maar even met Nikko, Tamiya, Robbe en Kyosho kits. Er zitten overal verschillen in zender, regelaar etc... en de prijs varieert met de features en qualiteit.

    alles hangt af van je budget, kennis en tijd beschikbaar.

    Patrick
     
  6. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    mijn accu is 6 cells 7.2 volt 2500 en 1700 mah

    ik heb geen tot slechte ervaring met verven.(je weet wel verven van de revell modellen).

    Wat moet ik er allemaal bij kopen om hem te laten varen? Als ik die site mag geloven(robbe) ben ik 280 euro kwijt. Maar kan ik geen van mijn oude zenders gebruiken? ik heb 2 27mhz liggen. (1 nikko en 1 tamiya) De tamiya is weliswaar geen pijltjes gebeuren maar een draai knop voor de besturing.
     
  7. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    ff me budget, als het ff kan onder de 150 euro voor de boot met de electronica
     
  8. Richardvm

    Richardvm Guest

    Voor die 150 euro kom je absoluut niet ver...
     
  9. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    2e hands?
     
  10. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    De dolly is een bouwkit, het maakt niet zo erg veel uit of dit nu een 1.5kg bootje is of een 10kg sleper, je hebt altijd vaste kosten.

    je hebt nodig :

    1) zender + ontvanger + servo + REGELAAR.

    nu weet ik niet dat soort spul je tamiya zenders zijn en indien je daar een regelaar (vaartregelaar) op kan aansluiten. de 27Mhs zie ik niet als probleem.

    het moet niet allemaal Robbe zijn. De goedkopere regelaars kan je bij Conrad vinden. De dolly moet niet op 12V varen dus kan je waarschijnlijk met een lichtere regelaar (tot 8V ofzo) weg komen.

    regelaars ~ 40-100 euro denk ik.

    Ik koos toch voor een zwaardere regelaar, want ik weet dat het volgende model altijd net iets groter en mooier is en je best nu al koopt op de noden van morgen.

    in principe heb je alleen een 2 kanaals zender nodig - tenzij je extra functies gaan inbouwen (sirene, lichten, pomp....)

    2) batterijen

    sub-C pack kost snel 20 euro

    3) verf en lijm. Dit is niet de revell verf he... meer spul uit de Auto toebehoren zaak.

    reken snel op 30 Euro verf en lijm

    4) motor

    je kan gewoon een speed400 van 5-6 euro gebruiken.


    als je echt van nul af moet starten, dan zal de Robbe site met die 280Euro nog niet zo veel mis zijn. Het bootje is misschien wel klein maar het is een volwaardig bouwpakket.

    Ps, ik heb net een robbe auto (steel crusher) gekocht voor iets van een 135 Euro. Inclusief batterij, lader, servo, zender, regelaar (voor en achteruit) motor....

    Ik vraag me zelfs af of men niet beter zo'n auto koopt en eraf sloopt wat je nodig hebt.

    voor jouw budget... kijk uit naar 2de hands of een RTR set van Conrad ofzo.

    Patrick
     
  11. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    owke. Als je er 1 weet mag je hem posten ;)
     
  12. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    owhja je zegt een auto kopen en slopen, ik heb hier nog 2 nikko's....
     
  13. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Je zenders kan je rustig gebruiken. Wat denk je van een Pollux (Graupner 40€)? Klein, maar er is iets fijn van te maken. Met een Graupner multispeed 140 aandrijfeenheid(25€). En een Graupner Microspeed 10A(60€). Je zou denken dat ik een Graupner fan ben, maar dit is louter toeval. Op 4 NiMH cellen van 3000mAh vaart zoiets ruim 3uur. Buiten zender/ontvanger heb je nog een kleine servo en schroef 25à30mm nodig (20€)
    Met wat geduld en goede wil is dit bootje absoluut waterdicht te maken met een plexi deksel. Ik heb er zo 2 varen met een eigen ontwerp bovenbouw.
    [​IMG]
     
  14. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    kijk een aan een sleper voor ~ 145 euro ik moet dus een 2 kanalen ontvanger van nikko vinden mmmz
     
  15. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    alleen is jou boven bouw wel iets mooier dan de originele :/
     
  16. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Even een kijkje onder de bovenbouw. Het dek is uit vliegtriplex, op de plaats van de boutjes, van het deksel, zitten smalle stroken in 3 lagen. Op het deksel zit een printje met glazen zekeringen, een schakelaartje dat precies onder het dekseltje uitkomt, en twee aansluitingen om de batterij op te laden en waarin ook twee stekkertjes kunnen gestoken worden voor de navigatieverlichting.
    Binnenin: het blauwe pakket op de bodem zijn 4 NiMH cellen (3000Ah), die liggen vast op de bodem ivm de stabiliteit. Links zie je nog net het motortje en de roerservo. De ontvanger en regelaar liggen voorin.
    De batterijen worden dus opgeladen in het bootje, allen het dopje gaat dan open. Op de Graupner zit standaard een reduktie 1/2, ik heb die vervangen door 1/3, en een koperen 3-blad schroef 35mm gemonteerd.Er zijn al schepen van 50kg mee gesleept!!
    Het achterste dekseltje geeft toegang tot het roermechanisme.
    Deze bijna waterdichte konstruktie heeft al de grootste golven getrotseerd.
    [​IMG]
     
  17. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    ziet stevig uit. Zou je wat kunnen vertellen over de bovenbouw? Hoe je die gemaakt hebt etc
     
  18. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De bovenbouw is uit polystyreen van 0,5mm, wel met verstevigingen in de hoeken, en op het grote vlak met de reddingsboot. Het triplex dek is beplakt met polystyreen traanplaat. Het mastje is in messing, zelf gesoldeerd op een malletje.
    Er staan wat details op van Harhaus, zoals brandblusser, olievat, brandbestrijdingskist, reddingsboeien. Wat bemanning (1/72) en een reddingsloep, met david in messing. De patrijspoorten in de luiken van de machinekamer zijn gekleefd, die ga ik vervangen door iets realistischer.Ik zou er graag nog wat details bijzetten, heeft er nog iemand suggesties?
     
  19. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    nog een paar vraagjes over de pollux:

    Wat zijn de maten van de bovenbouw?(voor zelf ontwerp)

    Wat zijn de maten en gewicht van de boot?
     
  20. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    zinnia, hoelang duurde het voordat jij klaar was met de boot? Waar heb je hem gekocht?
     

Deel Deze Pagina