nieuwe brushless easystar stijgt niet op?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Chrisking, 26 feb 2010.

  1. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ja maar zou hij niet als ik hem zonder motor aan gooi, rustig terug naar de grond moeten zweven? Want als ik geen gas had gegeven ging hij weer keihard tegen de grond. Vooral omdat er nu best wel wat gewicht in de neus zit.

    Ja ik heb al 2 vlieglessen gehad in lelystad ;)
    Vond dit erg tof alleen heb erg last van vliegangst, zit echt een uur lang in de zenuwen.
    Wil gewoon ergens naar toe rijden, easystar opgooien en stukje rondvliegen met me fatshark op :)
     
  2. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ohja want ik hoorde van de verkoper dat wanneer ik eenmaal in de lucht was ik gewoon de motor kon uitzetten, omdat het echt een zweefvliegtuig is.
    Maar toen ik dat deed maakte me elevator ook totaal geen verschil, hij ging echt best wel hard omlaag... Had niet eens het idee dat hij omhoog probeerde te gaan.
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.429
    Locatie:
    Tiel
    Zijn er nou echt 3blz nodig om iemand duidelijk te maken dat ie niet kan vliegen en hulp moet zoeken?

    Gekochte modellen vliegen altijd mits je wel doet wat er beschreven wordt.
    Een CG dat een stukje naast ligt maakt een model niet on vliegbaar. Hooguit wordt het wat lastiger. En hij moet wel heel neuslastig zijn dat je dat met een hoogteroer niet kan compenseren.

    Dus kort gezegd zoek een club voor je model al zo krom is van alle crashes dat hij inderdaad echt niet meer (goed vliegt)

    ff voor de zekerheid: Draait je propeller wel de goede kant op en zit hij ook correct gemonteerd (dus dat de prop zelf niet verkeerd om zit)
    [edit] was al gemeld lees ik net, nou ja nog een keer dan maar. [/edit]

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2010
  4. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Persoonlijk zeg ik : Een easystar uit de doos gemaakt volgens het boekje, met de standaard componenten ( en het CG op de juiste plek ;) ) vliegt/zweeft automatisch rechtuit.
    Check dus nog eens een keer alles, CG op de juiste plek (78mm van de voorkant van de vleugel), prop goed en goede draairichting, uitslagen de juiste kant op zoals hier al beschreven is en staan de stuurvlakken in het midden. Alles goed en doet hij het nog niet ... ga dan maar eens opzoek naar een vliegclub...

    P.S.
    O ja check ook meteen even de uitslagen naar boven en beneden
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2010
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Almere
    Waarom ben je niet gewoon lid geworden van de MVA (www.modelvliegenalmere.nl)? Lokale vereniging, gratis instructie en ondersteuning wanneer dat nodig is. :)

    Waar wil je overigens gaan vliegen als je "ergens naartoe rijdt"?
     
  6. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Leuk om dit te lezen, hele verhalen of CG, trimmen etc., terwijl het daar waarschijnlijk helemaal niet aan ligt.
    propeller is wel terechte opmerking, afgelopen weekend nog iemand (wildvlieger) bij ons op club welkom geheten omdat zijn EZ niet echt wilde, bleek ook prop verkeerdom te zitten, die zou ik zeker controleren. Bij 90% van de props staat maat erin gedrukt, die moeten aan de voorkant (t.o.v. vliegrichting). CG moet natuurlijk kloppen maar is bij een Easystar niet heel kritisch.

    Volgens mij een typische beginnersfout, je gooit het toestel omhoog, toestel verliest snelheid, komt in een stall. Er is een minimale snelheid nodig om te vliegen, dat hebben alle vliegende voorwerpen, van Easystar, parapente tot Boeing, als je onder die snelheid komt stopt ie met vliegen en valt ie naar beneden, stall noemt men dat, zoals dat toestel van Turkish Airlines bij Schiphol bijvoorbeeld.

    Oplossing: Eerst snelheid opbouwen voordat je gaat klimmen. Gooi toestel in een horizontale lijn weg, liever een paar graden naar beneden dan omhoog en begin dan rustig te klimmen. Zolang je snelheid hebt, kun je sturen (als er geen lucht langs je roeren stroomt kun je ook niet meer sturen en maakt het niks meer uit waar je die stick heen drukt) en klimmen.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2010
  7. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ja ik dacht van nou iedereen kan het dus ik wil gewoon even zien dat hij zweeft na 3 dagen knutselen, en dan is het voor mij ok. Heb al 4 weken lang filmpjes zitten kijken van mensen die hem zo in de lucht gooien en hij mooi land. Maar ik ga maar gelijk lid worden, want dit is erg frustrerend.
    Sja gewoon op een parkeerplaats, in het park of in het bos even een stukje fpv vliegen.
    ps krijg een foutmelding op die website :
    [FONT=Arial, Helvetica] Dit is de standaard pagina voor de domeinnaam modelvliegenalmere.nl. Wanneer u deze pagina ziet nadat u uw website heeft geplaatst, is waarschijnlijk het index.html bestand niet vervangen. [/FONT]

    [SIZE=-1] Deze pagina is automatisch gegenereerd door Plesk.[/SIZE]
     
  8. Chrisking

    Chrisking Guest

    sja dit dacht ik dus ook haha.
    Prop heb ik echt goed zitten, tekst richting de neus. cg zat op 78mm van de vleugel, maar hierdoor viel hij echt als een baksteen met gooien. Dus verplaatst naar de rand van de servo, en hierdoor ging hij wel stuk beter (hij viel niet gelijk naar de grond toe). ja alle uitslagen kloppen ook en de stuurvlakken ook. Dus ga nadat hij weer in elkaar geplakt is gelijk daar naar toe.
     
  9. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ja hij vloog dus wel, alleen ik kon echt merken dat hij niet wilde zweven. De verkoper in die winkel vertelde als je hem de lucht in hebt, kun je gewoon je motor uit zetten en rond zweven. Natuurlijk wel beetje sturen. Maar zodra ik de linker hendel naar beneden deed viel hij bijna kaarsrecht naar beneden. Toen dit gebeurde trok ik de rechthendel helemaal naar beneden maar merkte niet dat hij weer rechttrok of iets. Dus ja toen moest ik weer flink gas bijgeven toen ging hij weer omhoog. Maar daardoor ging hij de lucht in, op zijn zijkant naar rechts (kreeg hem niet meer horizontaal, en storte met een boog op de zijkant van zijn neus neer. Merkte echt dat hij flink gas nodig had om ook maar beetje omhoog te komen. Had ook echt het gevoel dat de neus te zwaar was, maar zonder dat gewicht voorin wilde hij niet eens de lucht in komen.

     
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.918
    Locatie:
    Tilburg
    Het is in elk geval zo dat als je het volgens het boekje doet dat hij dusdanig goed moet vliegen..

    Lijkt erop dat je cg ofzo niet goed licht.
    Maar zonder hem te zien is dat lastig.
    Dus als je hem op hoogte brengt en met wat meer of minder hoogte roer
    wil hij nog naar beneden dan zit daar iets niet goed.
    Als hij iets naar beneden wil dan is een paar trimmetjes genoeg of je cg zit echt fout.




    Ik heb wel een vraag over de setup, Want vliegt hij wel goed weg?
    Wat voor prop zit erop, 4.75x4.75 zeker?

    De motor van een funjet is gemaakt om snel te gaan dat betekent veel toeren met een kleine prop.
    Nadeel is dat hij minder trekkracht heeft en zodoende vanaf 0 ook moeilijker wegkomt.
    Zeker in een model als een easystar.

    Beter is een motor voor een 6x4 prop.
     
  11. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Almere
    Aan de andere kant levert een snelle borstelloze motor met 4.75x4.75 meer stuwdruk dan een Sp400 met Günther propje of iets dergelijks. Het zou hoe dan ook moeten vliegen.
     
  12. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Chris,

    Kom zaterdag toch even langs. De meeste die hier vliegen vliegen ook met een Easystar. verder zullen er niet veel mensen zijn. Ik zelf vlieg nog niet heel lang FPV, dus voor mijn gevoel voel ik me ook nog een newbie.
    Kijk even ofdat je langs kunt komen, en je zult zien dat we easystar zo in de lucht hebben.

    Wedden? ;)
     
  13. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.918
    Locatie:
    Tilburg
    Ja dat klopt ook deze motor levert meer trekkracht dan de stock.
    Maar voor een beginner is de start dan nog wat lastigger.

    Met windkracht 5 en b.v half met de wind mee gooien.....
     
  14. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ik heb ook echt het idee dat het op dit moment geen zweefvliegtuig is. Dus volgens mij zit die cg nog steeds niet goed. Misschien dat ik nu weer te ver naar voren zit? Want als ik nog meer naar voren ga zit het cq al boven de servo, nu balanceerd hij op mijn wijsvingers nog net voor waar de servo begint.
    Zou het kunnen dat als het cg te ver naar voren zit hij misschien zo naar beneden duikt? En hij wilde voor me gevoel niets eens naar iets beneden maar echt leek wel of dat hij met zijn neus bijna kaarsrecht naar beneden wilde.
    Verder zit er een 5,5" x 4,5" op volgens de doos.

    Nu had ik ook echt het idee dat het een straaljager was. Ik wilde hem eigenlijk alleen gooien en kijken of hij naar beneden wilde zweven.
    Toen ik hem boven mijn hoofd met gestrekte arm een flinke dus recht naar voren gaf begon hij een beetje te zweven, maar zag dat hij na 5 meter steeds harder naar beneden ging. Door mijn schrik reactie gaf ik een heel klein beetje gas. Maar voor mijn gevoel hielp het niet veel. Dus trok automatisch de hendel naar het midden. En in ene schoot ie weg, en ging toen best wel hard door de lucht. Dus ik schrok weer, want hij dook gelijk naar rechts zonder dat ik wat deed. Ik verwachte dat hij rechtdoor zou gaan, omdat ik begrepen had dat hij zichzelf recht trekt. Maar dat gebeurde dus niet. Hij ging achter mij langs en kreeg hem vanaf mijn linkerkant weer voor me met de staart naar me toen. Omdat hij zon 10 meter hoog was dacht ik nou motor uit en naar beneden laten zweven. dus ik trek de gashendel dicht. Toen schrok ik weer want hij kwam voor mijn gevoel recht naar beneden. Dus ik probeerde hem met de elevator hendel nog omhoog te trekken. Maar dit lukt dus ook niet, uiteindelijk moest er weer gas bij anders ging zo recht de grond in. Ja toen ging ie dus weer best wel hard met een bocht naar rechts. En toen was ik dus weer te laag bij de grond dus beukte hij met zijn neus tegen de grond aan.
    Afijn heel verhaal maar zo is het gegaan. Als ik beelden kijk van de easystar op youtube moet je hem heel rustig kunnen laten zweven / vlliegen, maar dat gevoel had ik absoluut niet.

    Bedankt voor je reactie iig!
     
  15. Chrisking

    Chrisking Guest

    remy ik kom zeker even langs.

     
  16. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.918
    Locatie:
    Tilburg
    Beter even een ervaren vlieger naar laten kijken.



    Misschien dat de CG niet goed is maar dan nog houd een ervaren vlieger hem in de lucht.

    Dat hij naar rechts trekt kan zijn dat hij een paar trimmetjes nodig heeft naar links.

    Beste is snel hoogte winnen en dan uit trimmen.
    Maar als de cg echt op die 2 rondjes onder de vleugel licht dan moet hij goed zijn.
     
  17. Chrisking

    Chrisking Guest

    ja dat kun je wel zeggen ja haha.
     
  18. athvdk

    athvdk

    Lid geworden:
    26 sep 2005
    Berichten:
    426
    Lijkt mij niet te kloppen. De Easystar wordt vooruit geduwd en dan draait de prop toch echt links om (en moet je dus ook de prop omdraaien als je hem monteert), dus TEGEN de klok in als je vanaf de neus naar de staart kijkt.
    Of je moet een duwprop hebben, dan moet ie rechtsom draaien (met de klok mee).
     
  19. rew

    rew

    Lid geworden:
    25 feb 2010
    Berichten:
    48
    Locatie:
    delft
    Chris, even basics... als je omhoog wilt (je vliegtuig duikt naar de grond) dan TREK je aan het pookje... "pull up". Klopt dat?
     
  20. bdoets

    bdoets verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.806
    Locatie:
    Hilversum
    Jongens, maak het niet zo ingewikkeld.
    De prop moet met z'n bolle, bedrukte kant naar de voorkant van het vliegtuig zitten, en naar achteren blazen. Dat lijkt me de simpelste manier om het te omschrijven.

    Ik zou niet uit m'n hoofd weten welke kant mijn props op draaien, maar de voorkant zit voor, en ze blazen naar achteren...
     

Deel Deze Pagina