Nieuwe CP heli vlieger ervaring ! !

Mijn ervaringen van een paar dagen vliegen :)

Ik heb afgelopen vrijdag een E-Sky honeybee CP2 gekocht bij 4rc.nl te Doetinchem.
Nadat ik vanaf jonge leeftijd met modelbouw aan de gang gegaan ben heb ik alle modellen geruild voor het computer tijdperk. Deze hobby nam net als modelbouw een dergelijk budget in beslag dat beide niet samen gingen….tot voor een maand terug. Ik had al meerdere malen rond gekeken omdat het toch blijft trekken en het enige wat ik nog niet gedaan had of heb gehad was een heli.
Een goeie maand geleden kreeg ik mijn vriendin zo ver (ja budgetteren van het huishouden overleg ik) om bij 4rc.nl een PicooZ te kopen. Ik zag de lol er wel van in en mijn vriendin vond het bij voorbaat weggegooid geld maar ja als 31 jarige jongen wil je toch…
Na een maand vol ergernis voor de televisie vliegen tijdens GTST sprak ze me aan over een heli waar ik mee buiten kon spelen :)
Dus op naar 4rc.nl (om de hoek want ik woon in Doetinchem een goeie 200 meter verwijderd van de winkel) en aldaar de keuze gemaakt. Omdat ik toch een beetje het echte gevoel van een heli wou hebben ben ik niet voor fixed pitch gegaan. Ik had van te voren veel gelezen op internet en veel crashes gezien in filmpjes. Ik ben dus direct met geen heli ervaring gegaan voor een CP heli van de goedkope sector, dit heb ik extra gedaan want als het niks word heb ik weinig te verliezen.

Goed we gaan starten, in huis tegen het advies van de verkoper bij 4rc.nl in. In de grootste kamer in huis heb ik naar mijn gevoel de heli weten te trimmen. Op een geven moment wist ik air times te halen van +/- 30 seconden maar dan bleek toch snel de kamer te klein.
Na een paar aanvaringen met delen uit deze kamer (crosstrainer) bleek mijn hoofdrotor aan vervanging toe. Ik besloot hier niet gelijk aan toe te geven omdat de ene een beschadiging had aan het einde van 4 millimeter en de andere aan het einde van 6 millimeter.
Door 6 millimeter af te zagen van beide eindes en hierna het gewicht e.d. (middels forum) te controleren heb ik de hoofdrotor weer in een goeie staat gebracht.

Op het forum heb ik teven de handleiding voor een goeie start doorgenomen http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=55648

Als ik tot en met les 2 uitvoer kom ik tot de conclusie dat ik de heli netjes kan trimmen zonder dat deze op onze gladde laminaat vloer beweegt, echter bij een kleine vorm van opstijgen duikt de heli naar rechts.
Dit laatste heb ik er weer uit getrimd alleen dan glijd de heli stilstaand naar links. :)

We gaan naar buiten, de wind is gaan liggen, mijn vriendin gaat met veel plezier mee *ahum* en kijkt toe hoe ik gevorderd ben.
Ik zoek een grasveld op met wat hoger gras, in de zogeheten “gouden kust van Doetinchem” is een mooi veldje met weinig vreemde obstakels. Ik doe de (veel gelezen) bunny hops en spring wat rond in het veld. De heli doet eigenlijk wel wat ik wil en air times van een minuut zijn niet zelden meer.
Op een gegeven moment hoor ik achter me “Mag ik ook eens” Tssss, het is me vriendin die een dergelijk *ding* eingelijk geldverspilling vind en irritant. Vanzelfsprekend ga je hier op in want voor je het weet mag je een T-Rex kopen :P
Ik geef haar de afstandsbediening en geef haar een verkorte instructie. “Rustig opstijgen en dan het gas weer terug, begin daar maar mee”. Voor ik het weet bereikt ze een hoogte waar ik van schrik en valt het toetsel na een schreeuw van mij neer, alles was goed gegaan. Ik verzeker haar nog een keer dat er op zich weinig mis kan gaan als ze maar zorgt dat het gas dicht is op het moment dat de heli neer komt. Een volgende poging komt eraan. Weer een lift waar ik van schrik, gas dicht en neer gaat ie, op de grond geeft ze nog even gas en je hoort wat weg schieten. Het was de staart rotor, deze zit vast uit veiligheid met een rubbertje en deze bevond zich evenals het rubbertje een paar meter verderop. De pech treft natuurlijk dat het laatst genoemde deel niet meer te vinden was en ik genoodzaakt was terug naar huis te gaan en de verplichte film te kijken :(

Tot zo ver mijn start met een heli, geen aanzienlijke schade en al veel lol...

Welnu, ik schrijf dit bericht niet voor niets, ik kom met vragen waarvan ik zeker weet dat er iemand is die een antwoord kan geven..

1. Als ik het “schaatsen” uitvoer op mijn laminaat vloer dan blijft de heli netjes stil staan bij hoge toeren. Bij een klein tikje meer toeren gaat hij de hoogte in maar drukt zich gelijk naar rechts. Doe ik iets fout of mis ik iets ??
2. De servo’s staan allemaal op het uiterste punt, lange arm, en de bediening is vrij gevoelig. Kan ik zonder problemen de pennen van de servo’s naar boven gaan één enkel gaatje naar binnen zetten waardoor het geheel minder gevoelig word op de zender ??

Tot zover mijn verslag, nogal een verhaal maar vond het wel leuk om te melden :P

1. heli staat op de grond recht op t landingsgestel.
als je vliegt, staat hele iets scheef.
Je moet m eigenlijk trimmen voor in de lucht, en dan t schaatsen op de grond (alvast) bijsturen.
t een of t ander, niet allebei niet.
Laat Remco (4rc) m eens afstellen in de garage naast m

2. yep.
Welke zender heb je?
Dual rate / expo mogelijkheden op?

3.
Laat vriendin ook eerst maar eens oefenen met de PiccoZ, beginnen bij t begin
:teacher:

4. Al over spoedig huwlijk nagedacht?
Meiden die ook willen heli vliegen zijn verdomd moeilijk te vinden!

De zender die ik heb is een E-Sky PPM 0406 6 Channel Model ET, geen idee of dit het type omschrijving is.
Het is in ieder geval de zender die niet in de handleding omschreven word maar met twee switches aan de zijkant "Idle up" en "TRN"
De reden waardoor ik denk dat de servo's iets minder bewegingsvrijheid nodig hebben is omdat als de hoofdrotor draait en ik stuur vol naar rechts dan hoor je zoveel weerstand opkomen dat de motor vertraagt.
Naar mijn idee trekt hij dan teveel op de kop. Verder is de kleinste beweging met de besturing een grote beweging. Nu zal een gevorderde vlieger er wel mee weg vliegen, heb Remco gisteren zien vliegen met zijn T-Rex, maar ik heb er vooralsnog moeite mee :)
Bij Remco in de hal heb ik aan zitten denken. Zij het niet zo dat ik morgen in het ziekenhuis lig en hopen mag dat ik in de aankomende weken eventueel naar hem toe kan lopen :)
BTW de tip voor mijn vriendin om met de PicooZ te vliegen werd niet gewaardeerd. Ik denk dat ze het inmiddels echt een scheit ding vind en dus weinig behoefte heeft hiermee te vleigen. Heb haar gisteren wel voorgestel een FP voor haar te halen maar daar stond ze vooralsnog niet voor open.

Update:
Heb inmiddels alle servo's een enkel gaatje dichterbij gemonteerd. Erg handig van die gasten van E-Sky is dat de as 1,2 mm dik is en alle gaatjes slechts 0.8 dus heb ik moeten boren.
De handelbaarheid is er op vooruit gegaan maar heb het buiten nog niet kunnen testen wegens veel wind.
Probleem alleen is dat er gisteren bij de vlucht van me vriendin het landingsgestel een dreun heeft gehad en het bescherm rubbertje van de start motor weg is. Landingsgestel heb ik met seconden lijm weer in elkaar zitten en het rubbertje is vervangen door een slangetje uit een bandenplaksetje, dit laatste is niet de beste oplossing.

Niek zei:
4. Al over spoedig huwlijk nagedacht?
Meiden die ook willen heli vliegen zijn verdomd moeilijk te vinden!

Niet direct maar ik heb inderdaad een geweldige vriendin.
Sinds vandaag heeft ze haar eigen heli (Esky Lama V3) tevens bij 4rc gekocht.

Omdat ze die van mij heeft laten crashen moest ik haar terug pakken en het is gelukt.
Ondanks het feit dat het een niet te slopen heli lijkt heb ik het gepresteerd om het van een goeie 8 meter wind te laten scheppen. Resultaat was een vlotte bocht naar beneden en een knal. Jammer genoeg valt de schade mee. Bij haar heli is ook het ladingsgestel gesneuvelt en de rotors waren aan vervanging toe :) het stabilisatie stangetje mist nog een deel maar ook dat valt op te lossen.
Na een stevige opknapbeurt doet hij het weer maar ik ben volgende week weer bij 4rc in de winkel omdat ze het toch wel weer in originele staat wil hebben :P
Als de eigenaar van 4rc het leest (i know he does), i'll be back ! !

Update:

Vandaag in de hal gevlogen van 4rc en in één enkele accu vlucht meer geleert als de afgelopen week buiten :) Zonder wind is het toch een stuk fijner.
Mijn vriendin heeft ook heerlijk binnen gevlogen ! ! :) Gaat lekker.

Remco adventeerd hier al, kan t sluikreclame maken wat minder nadrukkelijk?

Niek zei:
Remco adventeerd hier al, kan t sluikreclame maken wat minder nadrukkelijk?

Ehm ja, da's goed :) ben gewoon gewent dat als ik ergens een positieve ervaring mee heb anderen ook direct van het gemak te voorzien en een linkje mee te koppelen.

Back