nieuwe creatie

• Topicstarter Topicstarter xazza
  • Startdatum Startdatum
X

xazza

Guest
Hoi iedereen,

Na een aantal bootjes te hebben gebouwd heb ik ook eindelijk een beetje geleerd een goed stevig bootje in elkaar te knutselen.
Hij vaart prima en weer een beetje snelheid gewonnen tov. de vorige.
Ook de vaareigenschappen zijn verbeterd op rustig water, op ruw water vaart hij wel erg los, waarschijlijk door de kleine hoek van de V romp.

Het gewicht is netjes blijven steken op 810 gram (incl. accu's)

Voor een beetje recreatievaren is het een fijn bootje.
Wedstrijden lijkt mij ook leuk om te doen, maar om de een of andere reden is die stap vrij groot. De weinige regelementen die ik op het net kan vinden zijn niet volledig.

Binnenkort zal ik er weer een filmpje van maken.

Groet,

arprosystems.gif

arprosystems2.gif
[/img]

Heel mooi bootje! Heb je toevallig zo een paar foto's van de bouwfase? Hoe bouw je nu je eigen boot? Met welk materiaal?
groetjes

Nope,

K'heb geen bouwfase foto's, helaas.

Voor de romp heb ik 0.8 mm triplex gebruikt, voor het kapje 2 mm balsa.
Ik bouw anders dan gewoonlijk, ik snij de vlakken/rompvorm uit het triplex en gebruik alleen spanten/houtjes om de romp tijdens de bouw te ondersteunen.
Als de vlakken gelijmd zijn gaan de spanten er weer uit en is de romp geheel spantloos.
Langs alle randen van de romp zit een strookje balsa aan de binnenkant gelijmd om meer oppervlak/grip te krijgen voor de lijm.(0.8 mm triplex is te dun voor een sterke verlijming bij de randen)

Het tekenen/snijden van de vlakken/rompvorm moet wel heel secuur gebeuren er mag geen millimeter verschil inzitten anders wordt de romp scheef.
Alles zo goed mogelijk laten aansluiten en zo weinig het liefst geen plamuur gebruiken.
De romp moet tijdens de bouw worden vastgezet om hem recht te houden.

Verder, gewoon proberen.
Het heeft mij ook een aantal bouwsels gekost voordat ik er een beetje handigheid in kreeg.
Vooral als je bouwt zonder voorbeeld of tekening zoals dit bootje.

Suc6

Mooi model met zijn kenmerkende hoge vorm. Das echt jou stijl. Mooi gespoten trouwens. Ben zelf nu ook op zoek naar een kleurencombinatie en rood wit is daar 1 van.

Zie ik daar ook een step aan de onderkant zitten? Want zijn trouwens je afmetingen en wat is jou link met arpro.com?

Verder natuurlijk mooi werk, hopelijk krijgt deze een langer leven. Kijk uit naar nummer 3 in jou serie.

Ik vaar veel op het twenterijnkanaal en meestal is het water daar vrij ruw.
Door de iets hogere bouwvorm kan ik beter op ruw varen, hij kan zo meer water hebben.
Dat is dus eigenlijk de reden.

Er zit inderdaad een step in de onderkant, ik heb ook wel eens zonder step gebouwd en aan het experimenteren geweest.
Uiteindelijk gaf deze step de beste resultaten. Hij vaart er merkbaar losser door.
Het bootje is vrij klein 56 cm.

Het bedrijf waarvoor ik werk is een klant van Arpro op kleine schaal weliswaar maar toch......vond het wel leuk om te zien dat er een boot in de Supersport class P1 powerboat championship meedeed met deze reclame.
De echte lijkt niet heel veel op die van mij maar ik vond de kleuren mooi, en niet te moeilijk na te maken.
Ik kende Arpro tot dusver alleen onder het oude logo.

Uhh, dit is nummer 4 en voorlopig de laatste (denk ik) dit is het eerste bootje waar ik helemaal tevreden over ben.

Groet,

Deze ziet er goed uit! je had al even door laten schemeren in een ander topic dat je er mee bezig was, maar nu de romp af is ziet deze er erg goed uit!
Spuitwerk is ook erg mooi gedaan moet ik zeggen

Je bouwwijze wijkt inderdaad wat af dan de originele spantenbouw methode (maarja, wat is afwijken) Opzich is deze manier van bouwen wel interessant voor kleine modellen. Vooral mono's zijn zo mooi licht te bouwen denk ik.
Kwa vorm van de modellen ben je denk ik wel wat beperkter

als er een filmpje is, zeker plaatsen! en meer foto's! :D

grtz

Klopt Jurriaan,

Qua vorm heb je met deze bouwwijze idd. beperkingen.
Een cat zal op deze manier heel moeilijk te bouwen zijn, zo niet onmogelijk.
Zeker niet als het nog een beetje recht moet varen.

Voor een mono-tje werkt het prima, het scheelt idd. gewicht (grootste reden) en je hebt met de inbouw van de hardware geen last van de spanten.
De naden in de romp moeten wel iets versterkt worden maar als de romp eenmaal in elkaar zit is het net zo stevig als spantenbouw.

De 2 motorige aandrijving vaart wel heel stabiel als de boot soms geheel loskomt uit het water blijft ie mooi recht in de lucht.
De rechtuitstabiliteit is ook op ruw water super.
Het probleem was alleen om hem goed de bocht door te krijgen (dat kostte me veel piekerwerk) , maar dat is inmiddels opgelost met een roer die 1 van de props tijdens varen het water ontneemt.

Groet,

Back