Nieuwe DLG, SG2 of Twister?

Ik heb inmiddels een jaartje of 2 geleden een SuperGee II gemaakt en die heeft het een hele tijd uitgehouden totdat deze tijdens het modelvliegkamp de grond in ging vanwege een flutterend en afbrekend hoogteroer. Het was dan ook wel eens tijd om een nieuwe te maken dus eigenlijk kwam het wel goed uit.

Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik weer een SG2 ga maken of misschien dit keer een Twister, aangezien ik over de Twister erg veel goede verhalen hoor.
Het makkelijke van weer een SG2 maken is dat ik het al ervaring mee heb, ik heb nog een paar gesneden vleugel sets hiervan liggen en de tekeningen zijn vrij te downloaden.

Van de Twister heb eigenlijk maar weinig kunnen vinden. Ergens in een thread op dit forum is
een uitgebreide discussie over de verschillende profielen en het verloop hiervan over de lengte van de vleugel, dat klonk in mijn oren best lastig om te maken. Los van de profielen heb ik nog niets kunnen vinden, geen lengte van de vleugel segmenten of wat voor dimensies dan ook...

Ik zit op het moment dus met een paar vragen:
- Vliegt de Twister zoveel beter dan de SG2?
- Is de informatie om een Twister te bouwen ergens beschikbaar? Liever niet over 5 threads die volledig doorgelezen moeten worden vanwege de ontwikkeling ervan.
- Zijn er nog andere DLG zelfbouw ontwerpen die goed presteren?

Dat is dus de naam van die kist! Ik was hem vergeten...
Hij is wel heel erg gaaf he. Alleen jammer van die prijs, pfff.

En daarbij vind ik zelf maken juist zo leuk :)

Twister

Twister Disser slechts 425 euro en voor 25 euro meer heb je de versie met Spreadtow D-box.

normal_34~1.jpg

normal_35~1.jpg

normal_36~1.jpg

normal_37~1.jpg

Twister Disser slechts 425 euro en voor 25 euro meer heb je de versie met Spreadtow D-box.

Ik vind hem echt ontzettend mooi gebouwd Alex, ik heb me al zitten vergapen aan de 'Twister goes molded' thread. Maar mijn uitdaging zit vooral in het maken van een wat professionelere DLG dan mijn vorige SG2.

Is er zo weinig bouw informatie van de Twister te vinden omdat het een persoonlijk wedstrijd ontwerp is? Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als de competitie hem na gaat maken.

Hoi Boxed,

Ik zit op het moment dus met een paar vragen:
- Vliegt de Twister zoveel beter dan de SG2?
- Is de informatie om een Twister te bouwen ergens beschikbaar? Liever niet over 5 threads die volledig doorgelezen moeten worden vanwege de ontwikkeling ervan.
- Zijn er nog andere DLG zelfbouw ontwerpen die goed presteren?

Ik heb een tijdje geleden ook een Super Gee (achtige) gebouwd.
Voor de lol vlieg ik het NK F3K met dit model mee.
Afgelopen zondag tijdens de ronde in Schalmen duidelijk het verschil met Twister en andere topkisten zoals de Salpeter en de Tantalus kunnen ondervinden.
Ja de Twister vliegt veeeeel beter dan een SG. (lag ook voor een zeer groot deel aan de piloot)

Op het engelse forum staat wat info Twister from Alex Hoekstra

Andere zelfbouw kisten met goede prestaties waarvan alle gegevens vrij beschikbaar zijn. Euhhhh.... kan er niet zo snel eentje noemen.

Frans

Misschien sla ik de plank helemaal mis maar in het draadje van bouwproject DLG wordt ook verwezen naar de Manta. Ik weet niet of daar al ervaringen mee zijn op wedstrijd niveau.

Succes

Ik heb inmiddels een jaartje of 2 geleden een SuperGee II gemaakt en die heeft het een hele tijd uitgehouden totdat deze tijdens het modelvliegkamp de grond in ging vanwege een flutterend en afbrekend hoogteroer. Het was dan ook wel eens tijd om een nieuwe te maken dus eigenlijk kwam het wel goed uit.
Hij heeft alweer gevlogen hoor, een paar goede gooien kunnen maken en toen klapte het hoogteroer dubbel. Ik denk dat ik het beste een nieuw hoogteroer kan maken.:(

Maargoed, veel succes met je nieuwe DLG.

Ik vind hem echt ontzettend mooi gebouwd Alex, ik heb me al zitten vergapen aan de 'Twister goes molded' thread. Maar mijn uitdaging zit vooral in het maken van een wat professionelere DLG dan mijn vorige SG2.

Is er zo weinig bouw informatie van de Twister te vinden omdat het een persoonlijk wedstrijd ontwerp is? Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als de competitie hem na gaat maken.

De Twister is in princiepe een evolutie die begon met een Supergee achtig model en is afgelopen jaren steeds verbeterd tot de topwedstrijdkist die commercieel verkrijgbaar is. Daar hebben afgelopen jaren 12 verschillende vleugels met verschillende profielen aan bij gedragen . Er is dus niet zo iets als 1 Twister of het moet de molded versie zijn en die is moeilijk na te maken.

Het maken van een molded vleugel wordt best lastig ja, ook aangezien ik geen mallen heb. Maar ik kan prima vleugeltjes uit mijn vacuum zak trekken.

Ik denk dat ik dan maar even verder ga surfen of er andere DLG projecten zijn die een soort van evolutie van de SG2 zijn en waarvan er bouw informatie beschikbaar is. Tot nu toe heb ik hier nog maar weinig van gevonden

@Nando
Best leuk dat mijn SG2 een tweede leven heeft gekregen :). Ik zou het stabilo idd van licht balsa maken met 1 laagje porienvuller en 25g glas. Of anders 25g glas met cross carbon lijnen. De depron roeren die er op zaten waren net iets te flexibel en waarschijnlijk ook de reden van mijn crash. Is hij verder nog heel gebleven toen bij jou het hoogteroer afbrak?

Staart is doormidden, nog iets erger dan toen. Word wel weer heel, maar ik ga jou bouwproject wel volgen, mss eens mijn eigen 1,5m dlg maken.

Back