Nieuwe eigenbouw frees

Discussie in 'CNC' gestart door DirkSchipper, 27 feb 2013.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    Een enkeling van dit sub-forum zal het draadje van Berrie en mij in het zweefvliegen-forum al wel gezien hebben. Anders effe kijken om een indruk te krijgen.
    De planning was eerst die kist bouwen en volgende winter een CNC-frees. het wordt nu mogelijk andersom.

    In dit draadje wil ik allereerst wat van jullie kennis en ervarig gebruik maken, en daarna wellicht met bouwdetails vervolgen.

    Wat is de bedoeling van de frees:
    • Ik wil er tenminste een balsaplankje in de lengte in één keer kunnen verwerken. Werklengte dus iets meer dan 1000 mm
    • werkbreedte: tja?! 400-500 mm
    • een mogelijkheid tot 3D zou mooi zijn. Je moet de frees toch in en uit het werk kunnen halen, 20 mm lijkt dus een minimum om plankjes (ook iets dikker) te kunnen frezen. Maar als ik het Z-bereik iets groter maak (zeg 200 mm) dan kan ik er ook niet te groot 3D-werk mee doen.
    • ik wil er in principe geen metaal mee gaan frezen. misschien ooit een plaatje aluminium maar geen blokken alu, of zelfs staal ....
      Maar wel triplex van vliegtuigkwaliteit, en balsa, en Gamma-hout, ...
    • een driver board heb ik al. Twee zelfs, een operationeel vna mijn CNC-schuimsnijder (HobbyCNC Foam Pro of zoiets), en een andere die op papier dezelfde specificaties had als dat HobbyCNC-bordje, maar in de praktijk hele rare verschijnselen had in combinatie met de draad-verwarmingsregeling.
    • ik ben van huis uit geen metaalbewerker, kan ook niet lassen (geen apparatuur).
    • Mijn streefbudget is onder de 1000 euro blijven (hoe meer eronder hoe liever ;-))
    Ik heb geen plek (meer) waar het apparaat een vaste opstelling kan krijgen, maar wel een werkbank waaronder hij opgeslagen kan worden, en tevoorschijn gehaald voor gebruik. De vloer is niet recht/vlak (garagevloer uit de jaren 60). Ik denk dat op te lossen door een hele degelijke houten doos te maken als tafel die op soepel geveerde poten verrijdbaar is. Daarop wordt de frees gemonteerd mbv. die alu extrusie profielen.. Zo verwacht ik torsie van de tafel, ondanks een niet echt vlakke vloer, voldoende te vermijden.

    Ik wilde eigenlijk niet aan kogelomloopspindels beginnen, want dan moet ik het budget meteen met tenminste 500 verhogen denk ik (maar jullie mogen proberen mij om te praten ... ;-))
    Op mijn schuimsnijder is het me ook redelijk eenvoudig gelukt om mbv. twee moeren tegen elkaar de speling er helemaal uit te krijgen (zonder dat de boel strak loopt).
    Vanwege de bewegingssnelheid zat ik nu wel aan trapeziumdraad met meer spoed dan de M6 van mijn schuimsnijder te denken.

    Vanwege de werklengte 1000+ mm wilde ik geen echte portaalmachine maken, maar een spindel-as aan elke zijkant (en ja, met kogelomloop wordt het dan meteen 2x heel duur).
    Beide driverbordjes zijn voor 4 stappenmotoren, dus ik zou elke zijkant zijn eigen motor kunnen geven. Maar ik heb ook al wel eens mensen gehoord die daar tegen zijn. Laat maar horen die discussie! :D

    Ik zat te denken aan van die ondersteunde ronde geleide-assen, met van die bijpassende open lineaire kogelomlooplagers.
    Vanwege vuil etc. overweeg de trolley (hoe noem je zo'n half portaal) aan die geleide-assen te laten hangen, of van opzij. Maar ik heb geen idee of het spul (geleide-as en open lineair kogelomlooplager) daar wel geschikt voor is (sterk genoeg).

    Ok, ik zal vast nog wel een hele hoop gemist hebben. Dat komt wel.

    Dirk.
     
  2. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    Ik zit zelf alweer veel te vaak bij deze te kijken: eShapeOko Kits - MakerSlide Europe - (Powered by CubeCart)

    X as kan dubbel uitgevoerd worden dus die kan langer. Y as kan je met een hoekprofiel ondersteunen en dan haal je (bijna) de meter wel. En die MakerSlide is per meter ook niet duur. Voor alleen licht werk lijkt me dit voldoende.
     
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    als ik het zo les wordt i flink groot dus ff optillen is er dan niet meer bij.
    het geheel moet goed stabiel staan en recht anders heeft het niet veel nut en werkt het niet 100%
    zou ff door sparen en het goed aanpakken anders is het zonde van je geld dat haal je er opdenduur toch wel uit .
    als het een maal werkt ben je verslaaft en daar zijn geen pillen voor.
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Een verrijdbare tafel gaat niet werken, je frees zal elke hoek van de kamer gaan verkennen. Bij mijn eerste cnc frees had ik een losse tafel ( redelijk stevig) de hele tafel bewoog mee met de frees. Nadat ik de tafel vast had gemaakt aan de muur was dit veel beter.

    Succes met de bouw.

    Cor
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Dirk,

    Als je nog ergens een stuk muur over hebt, kun je natuurlijk de portaalfrees vertikaal opstellen. De spaanders vallen zo op de grond, dus dat is makkelijk schoonmaken. Dan heb je alleen wel een hele goede vacuümtafel nodig.

    Je hoort goede verhalen over de Pro-basic:
    http://www.cnc-modellbau.net/shop/p...-set&cName=cnc-milling-machines-probasic-1005

    Maar dan moet je toch je budget wat verhogen.

    Alternatief: de spullen in China bestellen en alles zelf bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2013
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ten eerste, en t is n lastige, voor 1000euro ga je geen machine kunnen bouwen met het beoogde werkbereik. Reken maar minimaal dat bedrag 2x, richting de 3x voordat je t een beetje knap heb....
     
  7. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    vertikaal ophangen??
    die van mij weerg al 60 kilo die van anko wel 100 vermoet ik en nog groter dus nog meer.
    als de machinen niet zwaar en stijf is kan je net zo goed de dremel in de hand nemen krijg je het zelfde id.
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Nee, Michel. Ik bedoel niet ophangen na gebruik, maar echt permanent vertikaal opstellen.

    [​IMG]



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ook wel mooi spul hoor, die Zoltar machines. (En waarschijnlijk de enige bouwpakket optie met een budget van €1000)

    Zoltar CNC@Home

    [​IMG]
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zit nu op 155 kilo volgens tekening . Ex montage materiaal. Dus 165 moet ik wel halen. Werkbereik 750x470x150mm. Gebouwd van nog vrij schriele 40x80profielen en 5 en 8mm alu. Maargoed, ik maai nu wel met 1000mm/min door alu heen.... Een zoltar en alu frezen gaat t niet worden.... 12mm spindels, en geleiding met losse lagers gaan dat niet leuk vinden.
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dirk, je schrijft dat je de machine demontabel wilt maken. Gaat dat niet ernstig ten koste van de nauwkeurigheid? Hoe makkelijk is het om de machine na montage opnieuw te calibreren?
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, niet demontabel. Wel verplaatsbaar (maar dat heb ik al bijna laten varen n.a.v. de antwoorden alhier).

    De rest van de antwoorden moet ik eens goed op mij laten inwerken ...
    Ik kom later met een reactie.

    Dirk.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    Ik heb alles eens doorgelezen, de diverse links gevolgd (maar nog niet alles tot in de details gelezen en bestudeerd). Maar ik denk wel dat ik een aardige eerste indruk heb.

    OK, verrijdbaar moet ik maar vergeten. Een wandelende frees lijkt me inderdaad niet gunstig. Een vrije muur heb ik niet. Maar wellicht is dit eens een goede aanlijding om eens flink te gaan opruimen en een beetje herindelen. Uiteindelijk heb ik een hele garage als werkplaats. Er zijn er met minder ... :rolleyes:

    Aan de andere kant zie en lees ik tegenstrijdige dingen:
    • Er wordt gesteld dat het een grote machine is (laten we voorlopig even uitgaan van werkbereik 1000x500x200 mm). Ergens valt een opmerking dat een frame van 80x40 extrusie alu 'wat onstabiel zou zijn)'. Maar Prop-er beweert dat je best goede verhalen hoort over de Pro Basic 1005 van CNC-Modellbau.net. En als ik dan op die site kijk, zie ik een apparaat waarvan het hoofdframe is opgebouwd uit extusie alu (waarschijnlijk) 40x80. En dat ding staat enkel op de 4 hoekpunten. Kennelijk is dat toch stijf genoeg.
    • Veel voorbeelden van kant en klare sets en kits, en de Zoltar bijvoorbeeld, worden vervolgens getoond met demo's waarbij uit alu wordt gefreesd. Iets waarvan ik zeg: dat ga ik niet doen! Hij zal voor meer dan 95% voor hout en soms een stukje glasvezelplaat worden gebruikt. De benodigde krachten zijn bij hout een stuk kleiner, en de noodzakelijke precisie is ook wat minder. Ik denk dat 0,1 mm afwijking voor hout en balsa meeeer dan genoeg is.
    • Ik zal een evt. frees vrijwel uitsluitend gebruiken als gereedschap voor het maken van zweefvliegtuigen. Vnl. schaal oldtimers. Maar wel groot! 5 à 6 m spanwijdte. Wellicht ooit nog groter ... (vandaar ook de wens naar een wat grotere frees).
      Ik zal wel (veel) lol beleven aan het maken van een frees (net als eerder aan de schuimsnijder) maar de hobby is modelbouw van zweefmodellen.
    • Andere opmerkingen duiden weer meer op een solide en stevige tafel (niet 'dansend' o.a. ;-)). Zoiets kan ik maken: een volledig gesloten box van pakweg 1200x650x350 mm. Als ik daaraan van die extrusieprofielen monteer, heb ik een uiterst stabiel frame om op door te bouwen. Eventueel kan ik dat nog vast zetten ook.
    Ik heb eens een schets gemaakt in Rhino om een idee te geven.

    [​IMG]

    Bruinig stel ik me voor om van goede multiplex te maken (18 of 25 mm dik).
    Het grijzige is alu extrusie profiel (op/aan het multiplex gemonteerd) en de ondersteunde lineaire rail.
    Op zich moet dat toch een voldoende stijve en solide basis opleveren, of ben ik nou aan het dromen?

    Tot slot wilde ik graag nog antwoord op 2 concrete vragen:
    • Als je goed naar het plaatje kijkt, zie je ook zo'n ondersteunde rail. Alleen is die van opzij gemonteerd.
      Mijn vraag: kan dat zonder de speling/stijfheid geweld aan te doen?
      Of moet die rail bij voorkeur rechtop (staand) gebruikt worden?
    • Ik wil geen echt portaal maken maar twee spindel-assen, elk aan de lange zijkant.
      Mijn vraag: Moét dat een kogelomloop-uitvoering zijn, of kan dat ook trapeziumdraad zijn?
    Graag net zoveel commentaar als op de eerste post?!

    Dirk.
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    het kompleeteframe moet van alu zijn als je het zo op de tavel gaat gebruiken gaat niet werken vocht werkt kontenu in het hout is dus niet stabiel.
    kijk eens bij anko zijn ontwerp.
    de tavel is prima op hem er op te plaatsen .
     
  16. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  17. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Trapezium spindel zal geen probleem zijn , wel iets minder nauwkeurig, mijn eerste machine had Trapezium spindels met 2 bronzen moeren werd de backslash zo goed als mogelijk verwijderd en was er heel erg tevreden mee. Voor een hobbymachine en voor hout zeker nauwkeurig genoeg.

    Cor
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat jij beweert is dus:
    - het frame als een complete rechthoek maken
    - die zodanig op/aan de tafel is bevestigd dat uitzetting/krimp agv. wisselende luchtvochtigheid geen invloed hebben
    OK, dat is te doen. :thumbsup:

    Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag of je zo'n ondersteunde ronde lineaire cnc geleiding ook van opzij mag monteren en belasten.
    En ja, niemand die het mij verbied. ;-) Maar heeft het nadelen op het vlak van precisie, speling, slijtage, ...
    Qua stof en vuil lijkt mij een montage onder een 'afdak' gunstiger.
    Of zeg je: nikst aantrekken van dat stof en vuil. Gewoon zo nu en dan afstoffen is genoeg?

    Dit idee:
    De Alu extrusie profielen liggen op de tafelrand, floating.
    Erop ligt een werkblad, ook floating.
    De geleiderails zitten opzij.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina