nieuwe elektro heli

Hallo allemaal,ik heb jullie nodig.
Ik wil een nieuwe helikopter gaan kopen.Elektro.
Nu kan ik niet kiezen tussen de t-rex 600 esp of de vario silence of de ????(welke is er nog meer?)
De t-rex 600 heeft nog een flybar en de Silence niet.Wat vliegt nu beter?Ik wil geen 3D vliegen maar gewoon rustig zoals een echte vliegt.
De vario is iets duurder maar wel eenvoudiger uitgevoerd,en de T-rex is een echte 3D heli.
Ik weet het niet.Wie kan wat meer info geven.
Ik heb het hele forum al afgestruint opzoek naar antwoorden maar kom er niet uit.
Mijn voorkeur gaat uit naar die silence ,maar dat flybarless is dat nu wel wat?

Hoi Marcel,

Ik heb zelf nooit met de Silence gevlogen, maar van diverse mensen begrepen dat het ding niet al te kwaad vliegt, ook zonder ondersteunende electronica moet hij wel te vliegen zijn. Vario zelf zegt er over dat ondanks de rotor zonder flybar, hij voor beginners geschikt is. En over het algemeen kloppen hun beweringen echt wel. Maar hoe je het ook wend of keert, mét flybar vliegt, zeker voor beginners, makkelijker.

Ik ben zelf een heel grote Vario-fan, maar in dit geval zou ik toch zeggen: ga voor de T-rex. Ten eerste hoor ik daar eigenlijk alleen maar positieve ervaringen over, ten tweede zijn er daar gewoon meer van, en is hulp dus makkelijker te krijgen dan wanneer je met een relatief zeldzame heli vliegt.
Onderdelen zijn ook niet al te duur.
Daartegenover staat dat een Vario heli, mits goed onderhouden, vrijwel onverslijtbaar is, wat de hogere prijs dan weer zou rechtvaardigen.

Je zou ook eens naar de Logo-serie van Mikado kunnen kijken, die schijnen ook niet slecht te zijn.

succes met de beslissing,

Groet, Bert

Mikado helicopters vliegen erg goed en zijn licht gebouwd, en door de vorm toch erg sterk.
De heli's bestaan uit relatief weinig onderdelen, zijn gemakkelijk te bouwen en er is weinig onderhoud nodig. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit.
Ik vind alleen de onderdelenprijs aan de hoge kant, maar ja "Duitse degelijkheid" heeft zo zijn prijs ....

succes
Bas

Mikado helicopters vliegen erg goed en zijn licht gebouwd, en door de vorm toch erg sterk.
De heli's bestaan uit relatief weinig onderdelen, zijn gemakkelijk te bouwen en er is weinig onderhoud nodig. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit.
Ik vind alleen de onderdelenprijs aan de hoge kant, maar ja "Duitse degelijkheid" heeft zo zijn prijs ....

succes
Bas

Hey Bas,

inmiddels zijn de onderdeelprijzen wederom gezakt. Als voorbeeld... linker EN rechter zijdeel van de logo 10 kost nu iets minder dan 20 Euro.
Niet alles is veel goedkoper, maar veel delen wel!
Als starter, maar ook als gevorderde vlieger kan ik je Mikado aanraden. Niet iedereen is ervan gecharmeerd, en je merk het verschil pas als je ook andere heli hebt leren kennen. Voor mij zijn het toppertjes, zowel duur als goedkoop, altijd kwaliteit en vrijheid voor al je keuze's. Bovendien vind ik het de meest prettige heli's qua vlieggedrag en duurzaamheid.

Greetz, Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik moest kiezen tussen een logo 600 of de nieuwe 500SE (zit tussen de 500 en 600 in) en een Trex 600...
Dan koos ik zonder twijfelen voor een logo.
Wel wat duurder op een aantal vlakken, maar je koopt een heli om er mee te vliegen, niet om er mee te crashen.
Ik vlieg zelf de Protos 500, ook een mooi stuk techniek, maar wat te klein voor jouw smaak vermoed ik.

Hm, volgens mij kan je die 3 niet echt vergelijken Eric.

Logo 600 (blades van 600 tot 650mm) is echt wel veeel groter dan de T-Rex 500 (blades van 425 of 430 mm). Prijsgewijs is het verschil nog groter : lipo's, motor, ESC, servo's, blades...De Logo 500 zit daar tussen (blades van 550 mm) en de T-Rex 600 (blades van 600 mm) ook. De Logo 400 is even groot dan de T-Rex500.

Van klein naar groot : T-Rex500 en Logo400, Logo 500, T-Rex600, Logo 600.

Logo schijnt veel fijner te vliegen dan T-Rex, maar daarover kan ik nog niet oordelen.

Vario is HET merk als je schaal wilt vliegen.
Maar het spul is duur, en de onderdelen nog duurder.
En vooral als je begint is de onderdelen prijs belangrijk.
Ik zou daarom nooit Vario aanraden om mee te beginnen.

Ja de TREXen en Logo's zijn 3D machines. Laat je hierdoor niet afschrikken.
Iedere 3D machine is zo mak als een lammetje te krijgen.
- Uitslag beperking van de swashplate
- Zware paddles
- Paddle weights

Hallo,ok bedankt allemaal voor jullie visie.Ik zal alle opties nog eens bekijken.
Ik kan het geld natuurlijk maar 1 keer uitgeven dus ik wil wel een juiste keuze maken,en die is niet makkelijk.
Vliegt zonder paddles nou echt zoveel anders?

Hallo,ok bedankt allemaal voor jullie visie.Ik zal alle opties nog eens bekijken.
Ik kan het geld natuurlijk maar 1 keer uitgeven dus ik wil wel een juiste keuze maken,en die is niet makkelijk.
Vliegt zonder paddles nou echt zoveel anders?

Nou ik zou voor de Silence gaan.
Want die heeft zich al bewiesen dat het een top heli is.
En vooral dat hij geweldig vliegt zonder peddels.
Dat bewijs maar weer dat de nieuwe heli van Jan Henseliet ook met deze serie zonder peddels is gekomen.
Het is even wennen maar je bespaar er veel energie mee en daar door langer met je akku's kunt vliegen.
En dat kan oplopen tot 30%.
Maar ja aan jouw de keus en ik zou niet op de goedkoper onderdelen en goedkoperen prijs afgaan.
Want Vario heeft zich al bewiesen na 33 jaar en dat moet je bij Align nog maar afwachten.
Wat het zou jammer zijn als je straks een heli heb waar je geen onderdelen meer van kunt kopen (Zoals bij KALT is gebeurt)
Nou sterkte gewenst.

Het is maar net wat je van een heli verwacht (welke stijl) en waar je zelf technisch toe in staat bent om zelf te kunnen opbouwen, repareren en instellen.
Een heli kopen, laten bouwen, en laten herbouwen en instellen als je hem crashed, is wel een hobby maar valt bij mij niet onder de noemer "modelbouw".

Een flybarless heli (zonder paddles dus) stel je niet zomaar even goed in als beginner zijnde.
Dan heb je namelijk geen flauw idee wat juist is of niet.
Het wordt wel steeds makkelijker en beter, maar het staat nog echt in de kinderschoenen.

Verder wordt hier Vario en Henseleit in een zucht genoemd, en Align komt ook langs...
De Vario heli's zijn inderdaad prachtige helikopters, maar deze kan je niet vergelijken met een T-rex en al helemaal niet met de nieuwe Henseleit.
Totaal verschillende heli's, en de toepassing van de flybarless units ook.

De Vario's zijn perfect geschikt als basis voor schaalheli's en bijbehorend vlieggedrag.

De Align heli's zijn betaalbare 3D/sport helicopters, en daar ook volledig op ontworpen, ook goed te gebruiken als basis voor kleinere schaalhelis.

De Henseleit's zijn ontwerpen waar je vooral vanaf blijft, op een manier mee vliegt waar ze voor ontworpen zijn , dat zijn technische hoogstandjes 100% gericht op prestatie.

En zo kan ik nog 8 merken opnoemen die zich in hetzelfde segment bevinden als Align en een aantal die duurder zijn die zich volledig hebben gericht op het hoogste 3D wedstrijdniveau.

Het gaat er dus niet zozeer om wie wat bewezen heeft.
Het gaat er meer om wat je zelf wilt gaan doen met je heli en wat je ervan verwacht, en wat je er aan uit wilt geven.

Ik denk dat je het beter in kan delen naar kwaliteit ipv vliegstijl. Elke heli is bijna voor elke vliegstijl afstelbaar, sommige kunnen het alleen makkelijker naar een bepaalde vliegstijl. Dan heb je ook nog dat de wat duurdere gewoon langer onderhoudsvrij meegaan.

Een heli wordt echt ontworpen met bepaalde doelstellingen.
Zowel technisch als commercieel.
Iedere productontwikkeling wordt geleid door doelstellingen.
Je bedient een bepaalde markt, en daar moet je ze in onderverdelen.
De Vario, Henseleit en Align en de rest bedienen ieder hun eigen markt.
Ze zijn daardoor ook behoorlijk uiteenlopend wat prijs betreft, als je het hogere segment wil bedienen, kan je dus meer kwaliteit bieden, maar wel tegen een aanzienlijk hogere prijs.

marcelrc zei:
Hallo allemaal,ik heb jullie nodig.
Ik wil een nieuwe helikopter gaan kopen.Elektro.

lolz, nie veel veranderd in twee jaar. Vraag is vrij simpel, antwoorden daarintegen niet ;)

Marcelrc, even naar de kern van de zaak:

- Wat is je budget?
- Welke maat wil je vliegen? Bladmaat dan, dus 325mm, 420mm, 500, 550, 600.....
- Welke club wil je gaan vliegen en wat vliegen ze daar?
- Ken je al vliegers die een merk vliegen?
- Welke winkel zit in je buurt om ff snel dat ene onderdeeltje te halen?

Als beginner heb je IMHO het meest aan een simpele kist, die goedkoop is qua onderdelen en upgrades, en die makkelijk is af te stellen. Op basis van je budget kunnen we dan kijken wat je KAN kopen. Een Logo 500SE kost 900 euro met Vbar, maar daarna moet er nog zeker 1100 euro aan rommeltjes in voor hij het doet... En als je nog niets hebt dan moet je dus ook een zender, lader....

Succes met kiezen ;)

Hoi,ik vlieg nu bijna een jaar met een t-rex 600cf.
Echt een geweldig ding.Zeer stabiel.Ik vlieg zoals met een schaalheli,dus niet 3D.
Ik ben al bijna toe om er een schaalromp om heen te maken.
bedankt voor je antwoord.

Back