Nieuwe EU regels betreffende modelbouw brandstoffen

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Roelof, 5 nov 2020.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Het was al 2 jaar geleden aangekondigd dat het zou gaan gebeuren maar nu las ik dat het spoedig gebeurt.

    https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2020/11/EFRA-fuel-Letter-20201106.pdf

    Vanaf feb 2021 mag dus alleen brandstoffen met max 16% nitro verkocht worden. En dan is het niet 16% op basis van volume maar op basis van gewicht wat volgens de EU op 12% uit kom en volgens kenners op 14% uitgaande van een 10 tot 12% olie (auto brandstoffen)
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Elk land mag uitzonderingen maken.
    Dus er kunnen verschillen tussen verkrijgbaarheid zijn tussen Nederland en Duitsland.

    GJ
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, de vrije handel van stoffen met Nitromethaan kan tot de grens van 16% Nitromethaan op basis van gewichtvermenging en geldt voor alle EU landen. Alles met meer dan 16% kan alleen met een licentie die je moet aanvragen.
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Of via de creatieve methode distillatie, beide stofjes nitro en methanol, hebben een verschillend kookpunt.
    Het is alleen zaak om er dan voor te zorgen, dat het niet in de fik vliegt, met au bain-marie en wat geduld, het kookpunt van methanol is lager als dat van nitro.
    Het zal ongetwijfeld nog op een meer koelere manier kunnen, maar dat gaat boven me petje.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik bestel gewoon 30 procent, en krijg dat gewoon dozen vol op het stoepje geleverd.

    geen sterveling vraagt iets.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Nu nog wel, vanaf februari zal het minder gaan worden totdat de winkelvoorraden op zijn en dan zit je vast aan de maximale 16% tenzij je de nodige papieren hebt om meer te mogen aanschaffen.
     
  7. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Ik kan het gewoon op recept laten mixen... nog niets over gehoord. Is wel al jaren aan strenge regels verbonden met inkoop van nitromethaan
     

Deel Deze Pagina