Hallo, Ik vlieg nu reeds een 6 tal jaren met de vulture 3.5 mt en 2.2kg zwaar. Nu zou ik een 4 mt bak willen kopen met een groot vleugeloppervlak(trager vliegen)(+80dm2) en een gewicht tussen de 1.5/1.8 kg voor de sterke versie. En moet een kruisstaart zijn. Motor is een strecker op 3s lipo. Wat kan hier aanbevolen worden. Alvast bedankt,Frank.
Hallo Frank, top dat je de volgende stap wil gaan maken. Heb je een budget, welk bedrag wil je besteden ? Mag het gebruikt zijn ? Of moet het nieuw zijn ?? Succes met de zoektocht.
Okay, met dat budget moet het het wel lukken, Je ziet in het F5J circuit vooral de modellen van NAN en Samba, de Explorer/Xplorer en de Prestige 2PK/ Pike Perfection. Voordeel is dat er van deze modellen veel in omloop zijn en dat veel gebruikte onderdelen beschikbaar zijn. Wil je niet meedoen met deze gangbare, zeer goed vliegende, eenheidsworsten en zoek je een alternatief, dan kun je kijken naar een Shadow, Edge, Volo, Ultima 2, El Nino, Vertigo of Plus X. Modellen, op de Plus X na, van kleinere fabrikanten. Je vraagt om een aanbeveling, dan is mijn aanbeveling een Explorer triple Carbon Q4/Q5 3.80 of een Prestige 2PK Windy of met een F3J FAI-Limit vleugel. Geen van de genoemde modellen is slecht, de standaard in F5J is echt hoog, het zijn allemaal top modellen. Op RC-Network.de werden afgelopen weekend nog twee zwaardere 2PK’s aangeboden. Wil je contactpersonen van de genoemde modellen graag een persoonlijk bericht. Verwijs je graag door.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/explorer-bf-f5j-4-meter.277177/ Niet nieuw maar wel vliegklaar voor 2000
Ja er is enorme keuze maar de grote merken laat ik liever liggen,ga liever voor de kleinere maar moet zeker 4 mt zijn.
Okay, dan is dit mijn top 3 (in willekeurige volgorde en op basis van persoonlijke ervaringen) de Volo, Ultima 2 of een Vertigo. Houd er wel rekening dat de meeste modellen van kleinere fabrikanten wat duurder zijn, reserve onderdelen lastiger te verkrijgen zijn en de modellen een hogere afschrijving hebben. Succes met kiezen, misschien zijn er nog anderen die een aanbeveling willen doen.
Als je geen eenheidsworst wil dan zou ik eerder kijken naar modellen als de El Nino van @Alex Hoekstra. Hij gaat, met succes, veel meer zijn eigen weg kwa model concept. Als je zo'n Volo, Ultima 2 of een Vertigo bij elkaar legt met hetzelfde kleuren schema zou ik zelf op enkele details na geen verschil zien. Ik zie dat je ook uit het zuiden bent. Mocht je een keer een Prestige 2PK van dichtbij willen bekijken dan ben je altijd een keer welkom in Echt. Er is erom veel veranderd kwa bouw techniek in 6 jaar tijd. En mocht er interesse zijn dan is er nog een nieuwe Prestige 2PK beschikbaar uit de laatste levering.
Mmmm 4 meter, niet van de grote merken (waarom niet?), kruis staart, budget 2k en strong of standaard : Hawk F5J (hawk-f5j.com) ; Neutrino F5J | jimaero ; Enigma F5J 4m - RC Models - Electric F5J Gliders (hyperflight.co.uk) (ook al kruis staart te koop) om maar een paar ideeën te geven.
Zou als ik jou was gewoon een Prestige 2pk kopen, niets mis mee, vliegt zeer goed, niet de duurste en stukken goed verkrijgbaar. 1 van de (weinige) f5j́ zwevers die trouwens goed doorsteekt met wind. Vlieg zelf een Explorer maar weet al wel wat de volgende gaat worden (ooit )
M.b.t. wind totaal niet herkenbaar, sinds ik in 2013 begonnen ben met F5J heb ik voor wind o.a. een SSL, Supra, Pike Perfection en de 2PK gevlogen. Vlogen prima tijdens winderige omstandigheden, natuurlijk wel ballasten waar nodig. Liever 400 gram te zwaar, dan 200 gram te licht.
De prestige ziet er niet slecht uit,wat prijzen betreft vind ik zo direct niets voor de verschillende uitvoeringen.en moet kruisstaart zijn en je moet lood kunnen bijsteken.
De el nino heeft een te klein vleugeloppervlakte dus smallere vleugels dus sneller vliegen,hahahaha en da haat ik en veel te licht(1100 gr) zeker gezien de omstandigheden hier in belgie.
We hebben ons eens beziggehouden en google gebruikt. Wat komt er uit de bus dat mij aanspreekt. De prestige 3.9 mt span 79.3 dm2 gewicht 1450 gr De simitri 3.850 mt span 82.8 dm2 gewicht 1550 gr De vinco 3.967 mt span 83.5 dm2 gewicht 1300 gr De volo 3.975 mt span 80 dm2 gewicht 1420 gr Wat zijn jullie bevindingen hierover.
Oeehh dat is een zeer ge gevaarlijke uit spraak over een snelle vlieger . Als je hem uit rekent kwa vleugel belasting en gaat ver gelijken met de andere modellen die je genoemd hebt zal de el lichter zijn en langzamer vliegt . De ervaring deskundigen kunnen er meer over vertellen.
Fijn dat er wordt ingezoomd. Kan zelf alleen wat over de Prestige en Volo zeggen. De Volo is wat meer gedateerd, heeft een prettige vierdelige vleugel en meer ruimte in de romp, o.a. voor ballast. De afwerking is beter, maar prijstechnisch een stuk duurder. Vliegend zit er weinig verschil in t.o.v. de Prestige. Kies je voor de Volo dan kun je het beste rechtstreeks bestellen, introduceer je graag bij de bouwer. Ga je voor de Prestige kun je het beste met Pascal contact opnemen.
Om het nog even lastig te maken, heb net een nette Vertigo strong van 1450 gram aangeboden gekregen. Het is een nette kist met kwalitatief goede inbouwapparatuur. Vliegklaar, met ballast en tassen koste de kist 1750 euro, te verkrijgen in Oost Nederland. Voor als je direct wil vliegen.
Ik weet niet wanneer je met je nieuwe "bak" hoopt te gaan vliegen maar zou zeker als keuze element opnemen de beschikbaarheid. Om je een indruk te geven, mijn vinco's zijn besteld eind augustus 2020 en nog steeds niet geleverd (het is dat ik er al 1 heb....). De vrijwel identieke volo's zijn gewoon op voorraad, kan je volgende week in huis hebben. De kisten die je hebt opgenomen in je shortlist zijn zonder uitzondering uitgebreid te vinden op rcgroups. Meer eigenaren die daar hun bevindingen schrijven dan dat er eigenaren in de nederlands sprekende gebieden te vinden zijn. Verder zou ik je adviseren van het aanbod van Pascal gebruik te maken, op visite dus. Neem wat lekkers mee. Kans is dan een stuk groter dat je de afwegingen maakt met de juiste argumenten. Succes. Johnny