Nieuwe F5K taak - gps

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 17 jan 2021.

  1. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    In 2021 willen we een nieuwe uitdagende F5K-taak toevoegen aan het F5K-formaat. Samen met Guido van Justfly Solutions zijn de eerste stappen gezet. De beschrijving van de taak volgt binnenkort.

    Hier is alvast een eerste impressie van de nieuwe gps F5K-taak:

     
  2. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    uh....?
    Waar kijk ik naar?
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    dat vraag ik me ook al af :hammer:
     
    spedter vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Het lijkt mij duidelijk waar we naar kijken: Iets waar we (voorlopig??) niets van snappen...
     
    spedter vindt dit leuk.
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Gewoon verkeerd filmpje lijkt me....
     
  6. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik begrijp dat het het filmpje op zich niets zegt. Even wat meer achtergrond dan.

    In 2021 gaan we onderzoeken of het haalbaar is een nieuwe F5K taak aan het huidige format toe te voegen. We zullen verschillende dingen gaan testen op haalbaarheid en uiteraard afstemmen met de F5K groep of deze taak interessant genoeg is om toe te voegen.

    Wat is het idee van de nieuwe F5K gps taak?

    De doelstelling is om zoveel mogelijk meters afstand te vliegen tussen 2 zelf gekozen punten.

    De basis uitgangspunten van F5K blijven gelden:

    - Starten conform de Nominal Launch Height met bijbehorende bonus en penalty systeem
    - Starten en landen in de Pilot Area

    Het nieuwe element is de gps variabele. Samen met Guido (Just Fly Solutions) ben ik al een tijdje aan het brainstormen naar iets wat past bij het F5K format en eenvoudig te managen is op een wedstrijddag.
    Dus geen extra mensen of middelen die nodig zijn om een bepaalde score (afstand in dit geval) bij te houden. Je vliegt, doet de taak en aan het einde van de taak lees je de score uit jouw device en vult het op het scorebriefje in.
    Daarnaast mag het geen hoge investeringen in equipement zijn. Bij de officiële FAI triangle klasse moet er best wel geïnvesteerd worden in de gps apparatuur. Denk daarbij aan ca. 500-700 euro. Dat is niet wat we zoeken.
    De hardware zal van FrSky zijn. Goed betaalbaar. De exacte inrichting kom ik later op terug. Ook tijdens de F5K meeting zullen we hier wat meer over vertellen.

    Dan even iets over het filmpje:

    Het idee is afkomstig van Guido en gaat als volgt. Je start je model vanuit de pilot area en vliegt naar een gebied waarin je denkt zoveel mogelijk afstand te kunnen vliegen binnen 2 door je zelf gedefinieerde punten.
    Dat op zich is al een strategische keuze. Ik welk gebied moet ik dit gaan doen. Vervolgens vlieg je naar het gebied en als je daar aangekomen bent bepaal je het eerste wavepoint door een schakelaar over te halen.
    Dat zie je terug in het filmpje. Vervolgens vlieg je in rechte lijn naar het tweede gekozen punt en haal je de schakelaar opnieuw over. Dit is het tweede wavepoint. Dat mag dichtbij zijn, maar ook verder af.
    Ook weer een strategische beslissing: wil ik veel afstand vliegen binnen 2 punten die dichtbij liggen of wil ik langere afstand vliegen. Uiteraard heeft het laatste als risico niet terug te komen naar het eerste punt en maak je dus geen afstand.

    Nadat je het tweede punt hebt vastgelegd probeer je zoveel mogelijk keren om deze 2 punten te vliegen. De coach welke de uitleesunit heeft (dit is wat het filmpje laat zien), kan je helpen zo goed mogelijk tussen en naar de 2 punten te vliegen. Echt teamwork dus.
    De gevlogen afstand wordt uiteindelijk gelogd en op het scorebriefje vermeld.

    De exacte beschrijving van de taak gaan we binnenkort vormgeven. Daarbij zullen we onderzoeken wat zinvol is: hoevaak starten we binnen de gesteld 10 minuten werktijd, hoeveel meer wordt 1 start beloond tov meerder starts etc.
    Het concept ligt er, de verdere uitdieping volgt.

    Hopelijk geeft dit al wat meer gevoel bij de gps taak.

    groet,

    Brian
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Leuk idee, maar niet wat op het filmpje te zien is. Ik vermoed nog steeds dat je per ongeluk het verkeerde filmpje geplaatst hebt.
     
    bgo vindt dit leuk.
  8. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo


    Je hebt helemaal gelijk Emanuel! Bedankt voor de tip!

    Dit zou de juiste moeten zijn.
     

Deel Deze Pagina