Nieuwe Foam-snijder

Discussie in 'CNC' gestart door Von W, 1 feb 2018.

  1. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Na meer dan vijf jaar trouwe dienst en honderden uren snijden, waaronder meer dan 150 Zlin's, werd het tijd om eens een nieuwe schuimsnijder te bouwen. Niet dat de oude versleten was maar er konden wel wat zaken beter.
    Op de foto is te zien dat ik het principe trouw blijf want dat heeft zijn deugdelijk al meer dan bewezen,
    [​IMG]20180201_205212 by Dirk Wouters, on Flickr
    In den tijd had ik nog geen cnc-freesmachine laat staan een 3D printer dus werd alles ambachtelijk met de Dremel uitgezaagd nu komt het simpelweg uit de printer. De alu-rails en stappenmotoren blijven behouden maar voor de rest is alles nieuw.
    -Snijden doe ik meestal zeer traag dat geeft de beste resultaten maar als je erg taps snijdt hebben de portalen wat snelheid nodig en daar kwam ik met 6mm/sec wel wat te kort. Waar de oude nog wordt aangedreven door doodnormale M8 en M6 draadtangen wordt het nu voor de X-richting een tandriem en Y-richting een trapeziumdraadstang van 8x2mm.
    -De steun voor de snijdraad wordt nu ipv een vaste V in een aluplaat draaibaar dmv een bout waar een plaatje met een V uitsnijding is op gesoldeerd, dit weeral in functie van taps snijden, in de vaste V bleef de draad al eens hangen als het er zeer schuin aan toe ging. Ik hoop dat dat nu beter zal gaan.
    -Tenslotte moest alles een beetje ordelijker, nu komen de kabels mooi in een kabelketting waar ze vroeger los op tafel lagen en zo al eens ergens achter bleven hangen al ik niet oplette.

    En nu de foto's
    [​IMG]20180201_205109 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]20180201_204717 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]20180201_204736 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]20180201_204643 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]20180201_204707 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]20180201_204902 by Dirk Wouters, on Flickr

    Qua software en sturing blijft voorlopig alles bij het oude, GMFC en over de parallele poort naar een Letmathe sturing. Als ik weer wat tijd vind zou ik graag de overstap maken naar een aansturing via USB om zo van mijn stokoude pc af te raken.

    momenteel is één portaal klaar, het tweede moet nog gemonteerd worden en er wordt nog een hele nieuwe tafel voorzien op wieltjes zodat alles netjes in de hoek kan geduwd worden als er eens niet gesneden wordt.

    En als alles weer netjes werkt wordt dit misschien wel het eerste dat er uit moet komen, al is er hiervoor nog wel wat tekenwerk nodig.

    [​IMG]X-46_2018-Jan-28_08-22-50AM-000_CustomizedView38433100349_jpg by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]X-46 v13 001 by Dirk Wouters, on Flickr

    wordt vervolgd
    Dirk
     
    Thedo, MicropropSport en Ariel vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Clever uitgewerkt!
    En een fraai stukje Industrial Design uitgetekent! Gee Bee Jet :)
    Gr Bas
     
  3. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Thanks Bas,

    We zijn weer wat verder, de portalen zijn beide klaar en wachten ze om op mijn nieuwe snijtafel gemonteerd te worden maar die moet nog gemaakt worden dus moeten ze maar wat geduld hebben.
    [​IMG]P2 portralen by Dirk Wouters, on Flickr

    Vorig weekend heb ik snel een doosje voor de sturing getekend en dat heb ik vandaag snel gefreesd en in elkaar gelijmd,

    [​IMG]20180215_175053 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]20180215_200002 by Dirk Wouters, on Flickr

    Dirk
     
    strutter en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Heb je dat echt zelf gemaakt of bij Ikea gekocht...:rolleyes:
     
  5. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Neen komt van bij Leenbakker, stond in promo. Het lintmetertje dat heb ik inderdaad bij de Ikea scheef geslagen
     
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Het was weer even stil, althans hier op het forum toch. Zelf heb ik een hele week verbratst met het weer aan de praat krijgen van de stappenmotoren. Tot nu toe draaide het apparaat nog via de parallelle poort en had ik bijgevolg nog een grote desktop computer staan om de boel aan de praat te houden. Ik heb me onlangs bij Gilles Muller van GMFC een USB-interface aangeschaft zodat nu alles via een oude laptop kan gestuurd worden wat toch wel wat plaats spaart in mijn hobbykamer. De switch van LPT naar USB was bij mijn freesmachine een fluitje van een cent maar hier wilde het maar niet lukken, het heeft me bijna een week 's avonds bezig gehouden maar zoals dikwijls ligt het op een klein plaatsje. Nu alles weer draait kan ik weer verder met het verder installeren van mijn snijmachine op de tafel.
    [​IMG]20180312_191252 by Dirk Wouters, on Flickr

    Bij mijn eerste snijmachine waren de portalen met enkele schroeven op de tafel gevezen, nu staan ze elk op een meubelpaneel en worden ze tegenover elkaar op hun plaats gehouden door de twee platen, hierop komt nog de snijtafel zelf welke met de twee platen één geheel zal vormen. Vroeger moest bij het verplaatsen alles weer netjes afgesteld worden, nu kan het simpel door de tafel van de portalen los te vijzen en achteraf alles weer simpel vast te vijzen.

    [​IMG]20180312_191336 by Dirk Wouters, on Flickr

    wordt vervolgd,

    DIrk
     
    MicropropSport en p40 vinden dit leuk.
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik ga er vanuit dat je de nieuwe machine al enige tijd gebruikt.
    Wat is je ervaring met de spindel/getande riem?

    De spindel lijkt me stof gevoeliger, kost meer onderhoud om het draaiende te houden.
    De getande riem is minder gevoelig voor stof. Maar moet je deze vaker op spanning zetten?
    Als je de riem op spanning zet, wordt deze theoretisch langer. Is dit te verwaarlozen wat dit doet op je snijproduct, of moet je dit softwarematig bij stellen?
    Zou je ook adviseren om de riem voor de hoogte te gebruiken, nu staan alle krachten op de spindel. Bij een riem staan dan alle krachten op de riem, om de snijbeugel omhoog/omlaag te laten bewegen.

    Zoals je merkt, na aanleiding van jouw boulton, ben ik informatie aan het verzamelen om zelf een cnc-foam-cutter te maken. :bye:
     
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ja hoor die draait alweer twee jaar probleemloos, er is net een tweede klaar en werkt van deze morgen, deze is wel gebouwd door de man "RC Bazaar" in Indië, ze gaan daar een deel van mijn modellen uitbrengen voor Indië en het midden oosten. Eerst had hij er eentje geprint die hij op Thingiverse had gevonden maar die leek nogal gammel, vandaar dat hij zijn printer maar weer heeft aangezwengeld om er eentje volgens mijn tekeningen te maken.
    Zo'n riemaandrijving werkt op ontelbare 3D printers dus dacht ik waarom ook niet op mijn snijmachine. Ik heb het dan maar geprobeerd en er nog geen minuut spijt van gehad. Het rekken van de riem is volgens mij te verwaarlozen als die er al is, hij moet dan ook niet als een snaar gespannen staan. Voor de Y-as zou een riem ook mogelijk zijn maar dat heb ik niet gedaan, als de motoren zonder spanning staan zou de y-as door de zwaartekracht omlaag komen daar houdt de spindel het al wat beter. En het houdt alles wat compacter doordat de motor mooi in lijn staat met de geleiders voor de Y-as. Ook deze spindel werkt perfect, heel heel af en toe doe ik wat teflon spray op de spindel maar dat is het dan ook.
    De riem heeft als bijkomend voordeel dat vooral de X-as snel kan bewogen worden, snijden zelf gebeurd bij voorkeur traag maar bij zeer tapse stukken moet alles al eens wat sneller over en weer kunnen.

    Dirk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik ben er inmiddels (een half jaartje) ook mee bezig. Een erg leuke ontdekkingsreis (ik ben dus nog volop aan het leren) en net als de 3D-printer een welkome aanvulling voor de bouw-hobby.


    Als Rookie kan ik nog maar enkele tips meegeven:

    Snij de eerste keren enkel in het goedkope "piepschuim".
    In het begin (voor mij tot op de dag van vandaag) gaat er regelmatig eerst nog iets mis.
    XPS-schuim geeft een veel mooier resultaat, maar is best wat duurder dan "piepschuim".
    Beter eerst even uitproberen met het goedkopere schuim.

    Zorg ervoor dat je de horizontale (X-as) geleiders op diverse breedtes kunt zetten.
    (Mijn horizontale geleiders & spindels zijn 1000mm lang, waar effectief ca 900 van te gebruiken is)
    Je wilt natuurlijk zo groot/lang mogelijke delen snijden. In mijn geval 800mm.
    Daar kun je prima een paar gewone vleugels mee snijden, maar als het een delta wordt kom je al snel in de problemen en zul je de geleiders van de x-as al snel dichter bij elkaar moeten zetten.
    Hetzelfde geldt bij delen van een romp.
    Ik heb er (voorlopig) voor gekozen om de x-as op 400, 600 & 800 mm werkende breedte te kunnen fixeren.

    Om te snijden gebruik de expert-versie van gmfc.
    Tekenen doe ik (primitief) in Fusion 360 en exporteer de sketches als dxf.
    In Librecad https://librecad.org/ kijk ik eerst of er geen "gekke dingen" zijn exporteert.
    Daarna de dxf-files als root of tip in het panel-cut menu laden.

    Had ik al gezegd dat ik een rookie was? :oops:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik zou niet meer kunnen zonder mijn snijder, CNC frees en 3D printer. Dit alles maakt het me mogelijk dat mijn fantasie geen grenzen meer kent en ik zo goed als zonder balsa kan. Een heel pak minder stof in huis en geen hoesten meer.

    Bij mijn eerste snijder kon ik ook kiezen tussen 600mm en 900mm tussen de portalen, toen ik dan aan mijn tweede begon besloot ik al gauw om deze vast op 660mm te zetten. In de vijf jaar dat ik sneed, dat was best vaak en niet zo maar nu en dan eens, heb ik maar enkele keren de brede opstelling gebruikt, dus vond ik het de moeite niet om dat nog te voorzien. Grotere vleugels deel ik gewoon op, een gedeelde heeft ook zo zijn voordelen.
    img_20170603_132929347_34937783301_o.jpg
    660mm is het geworden omdat er dan zonder problemen een standaard XPS plaat tussen past, doordat de portalen niet te ver uit elkaar staan kan ik ook heel taps snijden en ten laatste neemt de tafel minder plaats in.

    GMFC kan ik ook ten zeerste aanbevelen bij mij is het maar de pro versie, het geeft een vrijheid om links en rechts met afzonderlijke DXF files te werken, iets wat andere software vaak niet kan. Het is zelfs zo dat het jaren geleden is dat ik nog vleugels gesneden heb met DAT-files. Mijn vleugel profielen teken ik eerst altijd uit zoals ik ze wil in DXF om ze dan te importeren in GMFC.

    Ieder stukje XPS houd ik bij om proeven te doen als het al eens wat experimenteler wordt dan gewoon een vleugel of simpele rompdelen, dat spaart centen.

    Dirk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dank je wel voor de info.
    Maar zo snel zal het niet gaan.

    Van mijn eerste cnc frees project heb ik nog geleiders en stappenmotoren liggen. Die wil ik gaan gebruiken. Moet dan zelf een frame tekenen. Daar ben ik nu mee begonnen. Daarna de 3d printer aanslingeren en de onderdelen printen.
    Ben ooit begonnen met een cnc frees met goedkopere spullen. Niet geschikt voor een cnc frees, maar wel handig om te kijken of het iets wordt. Later heb ik een cnc frees van 120x60cm gebouwd. En zoals Dirk zegt, ook ik zou het niet meer willen missen

    De elektronica is vandaag bestelt. Dat wordt nog stoeien om alles werkende te krijgen.

    De buitenmaat van cnc freesmachine is 120cm lang (zodat er een hele balsa plank onder kan). Maar begrijp dat dit te lang wordt voor de schuim snijden. De bedoeling was al om de X-as modulair te maken, dat komt dan goed uit.

    Had voor vanavond al de carrier voor de x-as getekend. Maar kan opnieuw beginnen. De verticale constructie heb ik in lijn met de snijdraad getekend. Maar bij snijden van een delta zouden de draad en constructie kunnen botsen. Moet de tekening aanpassen naar de constructie zoals Dirk heeft. Dat de verticale kolom 90 graden ten opzichte van de snijdraad komt te staan. Dit minimaliseert de kans op botsen snijbeugel --> verticale toren
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb mijn CNC snijder gemaakt van C-Beam profielen.
    Dit zijn 12cm brede U-profielen en daar heb ik dan "wagentjes" bij gemaakt.
    Alles heel simpel en eventueel later te gebruiken als CNC frees.
    Het draait onder GMFC met USB interface.
    De c-beams zijn niet goedkoop maar het is allemaal heel stabiel en je hebt geen ergernis dat er ergens iets buigt of maten niet kloppen.
    De stappenmotoren zijn van Ali, de voeding is 24V 10A of en geregelde voeding, als ik XPS breder dan 80cm wil snijden dan moet ik richting de 30 Volt.
    Het geheel heeft mijn verhuizing doorstaan, ik moet alleen nog even bedenken waar ik het allemaal neer ga zetten en dan kan ik binnen een paar maanden weer snijden en plakken.
    De breedte kan ik instellen, grootste breedte die ik gesneden heb is 150cm, gaat prima als je je veerspanning hoog genoeg kan krijgen, en je snijdraad die spanning aankan.


     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2019
  13. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    Heb je de bestelling bij Letmathe gedaan ?
    Welke set heb je gekozen ?
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Nee,
    Ik heb een arduino met ramps1.4 bestelt.
    Daarom zal het ook even stoeien worden, maar de set kost 15 euro zonder stappenmotoren. Daar wil ik dan best wel wat tijd in steken om het werkende te krijgen.

    Ben wel van mening. Wil je er weinig tijd in steken en het moet z.s.m. werken zonder tegen problemen aan te lopen. Houd hier dan je vingers vanaf en koop een bewezen product. Je zal dan duurder uit zijn, maar mag verwachten dat het dan direct werkt of support krijgt van de leverancier
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Haha, dat is ook exact het draadje dat ik als data heb.

    Zoals ik al schreef. Voor 15 euro wil ik het proberen. Als de machine verder klaar is en de besturing wil niet, dan kan ik nog altijd voor iets anders gaan. Het moet ook niet te snel werken, dan is het project te snel af :rofl:
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik had hem ook al gezien.
    Er staan meerdere designs op thingiverse. Ben voor onderstaande design gegaan, dat heeft ermee te maken dat ik al onderdelen had liggen.
    https://www.thingiverse.com/thing:3676825

    De ramps 1.4 draait al. Een test met een profile gaat zover goed.
    Enige is dat handmatig bedienen een nog raar gaat. Dan klik ik op STOP, maar de motoren blijven nog 10 sec. draaien alvorens ze stoppen.

    De onderdelen op de thingiverse worden aangepast naar wens.
    Zelf heb ik andere diameters lagers. Ook wil ik graag gelijk een montage houder erbij maken, waar later een 10x10mm aluminium profile in kan, zodat deze de snijbeugel kan dragen.
     

Deel Deze Pagina