Het was de eerste keer dat ik zelf from scratch een helicopter bouwde.
ik wist niet waar ik me aan begaf en heb eerst zoveel mogelijk opzoekwerk verricht om me een beetje thuis te voelen in de logica en techniek die hiermee gepaard gaat.
Meteen heb ik me wat gereedschap aangekocht dewelke nodig is om volgens de handleiding vlot te kunnen werken.
een fijn- bektang, goede inbussleutels, lagervet, smeringsvet, silicone olie, een naaldtang (waarmee je door te duwen spullen kunt opentrekken)
Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik met schrik in mijn hart begon aan de bouw van de Raptor 50.
Deze is in veel opzichten verschillend van de Raptor 30v2 dewelke reeds in mijn bezit was.
De rudder servo die de gyro aanstuurt zit bv aan de staart gemonteerd, dewelke voor een betere directe aandrijving zorgt.
De wijze waarop de servo's dienen gemonteerd te worden zijn ook verschillend, de tailboom is van aluminium die lichter en sterker is.
Ik was verrast doort het aantwal onderdelen dewelke een helicopter kit met zich meebrengt, ontelbare vijzen, lagers, inbusjes, en heel kleine spulletjes die je beter niet van je tafel laat vallen.
ik begon eerst met de bouw en samenstelling van de main- frame, direct ook een onderdeel waar heel veel onderdeeltjes inzitten.
na een uurtje werk zag het er reeds zo uit. niks moeilijk aan, simpel uitgelegd volgens bouwplan :
De volgende stap was om de bevestiging te maken voor de elevator push pull lever en aileron lever.
Dit zijn kleine nijdige stukjes plastiek waar je snel al aan je handen voelt dat het wat pijn doet om ze vlot samen te krijgen (lol)
even een close up

sorry voor de slechte kwaliteit, is met mijn gsm genomen ):
De volgende stappen ben ik in mijn "geconcentreerd" werken vergeten te nemen, ik zat meteen al enkele uren verder.
De mainframe is volledig klaar, de collective pitch arm control, de motor is erop gemonteerd, de benzine tank zit erin, het landingsgestel zit erop,
De volgende stap was één van de moeilijkste, hier kroop heel veel tijd in, de "main rotor head"
op het eerste zicht dacht ik van dit is simpel, dit is het echter niet. de handleiding laat veel te wensen over, alles i geillustreerd met een "exploded view" en helemaal niet duidelijk op vele vlakken,
het gebeurt dan ook snel dat door duidelijk close ups in het bouwplan, onderdelen verkeerd op elkaar komen te zitten.
ik heb het geluk dat ik veel heb kunenn bijsturen door uitvoerig naar mijn Raptor 30V2 te kijken, had ik dit niet kunnen doen, zat mijn Raptor 50 niet zo snel in elkaar.
thunder tiger zou beter wat meer moeite in zijn plannen en afwerking (begeliding) stoppen
nog een plaatje van de rotor head terwijl ook meteen de flybar erop zit en is afgwerkt, dit was zeer tricky om goed voor elkaar te krijgen.
De paddles "level" krijgen was niet meteen de makkelijkste klus, na veel proberen, vast en weer los vijzen had ik dan toch na 1.5 uur het hele zaakje vlot in elkaar :
De volgende stap was de tail unit, het hekrotor gedeelte zeg maar.
Op het eerste zicht lijkt het simpel, dit was voor mij het op tweede na moeilijkste onderdeel van het bouwen.
Ik raakte al snel vermoeid door gestaag zakjes te openen met veel kleine onderdelen, het volgen van het plan en op internet tegelijk mezelf ook te voorzien van voldoende referentie materiaal en opzoekingswerk
een tweede aanzicht :
Ik moet met spijt in mijn hart zeggen dat de andere stappen die ik gefotografeerd had omwille van een technisch defect de mist zijn ingegaan

, mijn SD kaartje op de gsm had een defect en foutmelding.
Daarom meteen dus ook de laatste foto die ik deze avond maakte, nu begint hij al goed op een heli te lijken.
opnieuw mijn zoontje die fier als een gieter naast de heli wou staan.
Hij volgt de bouw op de voet en is een toekomstige heli piloot in wording.
Ik heb pijnlijke handen, ben geestelijk heel moe maar een tevreden man.
Er staan nu 2 heli's in de woonkamer en ik ben zeer tevreden en een beetje trots op mezelf dat ik het kon.
dit had ik nooit gedacht van mezelf.
De reden waarom ik zelf een kit wou bouwen is omdat het niet leuk is om zelf niet te kunnen werken aan je machine uit schrik dat je zelf iets fout zou doen.
Of nog erger dat je niet weet waar te beginnen aan schroeven om een onderdeel te vervangen of aan te passen.
Als je ieder onderdeel zelf in je handen hebt gevoeld, geschroefd en gelijmd weet je al ietsbeter waar alles precies in pas.
Als ik morgen de tijd heb, volgt de inbouw van de servo's, de servo hevel armen en de volledige inbouw van de electronica.
De canopy moet nog worden aangepakt en verder gaan we dan naar de afwerking toe.
Dit wordt nog spannend voor, ik heb ook een nieuwe spectrum DX7 2.4 Ghz zender en alhoewel hij op het eerste zicht lijkt op de Graupner MX 12 zal ik er ongetwijfeld nog veel tijd dienen in te stoppen alvorens alles goed zal functioneren.
Meer nieuws volgt zodra ik er opnieuw heb aan gewerkt