Nieuwe heli (Parkfun Blitz) vliegt niet.

Ik heb nog nooit met een heli gevlogen en heb me zojuist aangemeld op dit forum in de hoop hier een stuk wijzer te worden.

Ik was van plan om een grotere helicopter aan te schaffen en die zelf te gaan bouwen maar mij werd aangeraden het eerst met een eenvoudig te vliegen model te proberen alvorens een grote uitgave te doen. Afgelopen zaterdag heb ik om die reden een ParkFun Blitz 3D met flightsimulator aangeschaft omdat dit model zo eenvoudig te vliegen zou zijn.

Na 2 dagen oefenen met de zender aangesloten via usb op de simulator kon ik hooveren, stijgen, landen en loopings maken. Toen ik dit fingerspitsengevoel had ben ik het vliegen met model gaan proberen.

Wat mij opviel is dat hij nieuw uit de doos op geen enkele manier te vergelijken is met de simulator. Ik heb toen internet en dit forum afgezocht hoe je hem af moest stellen maar alles lijkt goed te staan en de servo's reageren zoals in de manual is beschreven. De fijnafstelling op de zender heb ik zo gezet dat de tuimelplaat in alle richtingen waterpas staat. De accu is zo geplaatst dat de heli in balans is. Er zijn geen kromme assen en de heli trilt niet. Bij gas geven met de andere regelaars in de midden positie zou ik verwachten dat de heli dan rechtstandig opstijgt en dan even blijft hangen zodat je kunt beginnen met sturen, dus net als bij de simulator. Alleen zover is hij nog nooit gekomen, hij stijgt op en valt dan ten alle tijde zijdelings of achterwaarts weg. Dit is nu al enige tientallen keren gebeurd, iets anders kan hij niet. Verder heb ik het gas zover open gezet dat hij net niet opstijgt. Wanneer ik hem dan links of rechts wil laten hooveren dan reageert dat allemaal zo anders als bij de simulator. Gas en draaien met de linker joystick werkt wel nauwkeurig. Aangezien al het andere op geen enkele manier is te vergelijken met de simulator heb ik het vermoeden dat er toch iets niet goed is met deze heli. Ondertussen is er al zoveel stuk gegaan dat er onderdelen vervangen moeten worden maar dat durf ik niet omdat ik vermoed dat het een probleem is wat na vervanging van deze onderdelen er nog steeds zal zijn.

Ik ga er van uit dat ik na alle oefeningen met de simulator het zelf nu wel een beetje goed doe ???? en dat de heli niet ogenblikkelijk opzij hoort te vallen. Verder zag ik op internet (youtube) dat deze heli's totaal anders reageren als degeen welke ik heb gekocht. Die gaan eerst rechtstandig omhoog en vervolgens hebben ze maar weinig correctie nodig om te blijven hooveren.

Waar ik hem heb gekocht die hebben aangeboden hierbij te helpen, hulde. Maar eerst moet hij gerepareerd worden a 70 euro en dan is hij weer net zo als uit de verpakking en toen vloog hij niet, hoe zal dat dan nu zijn. Uiteindelijk heb ik dan 220 euro voor niets uitgegeven en wat volgt dan nog. Achteraf had ik denk ik beter direct voor die 220 euro een T-Rex 450 bouwpakket kunnen kopen, maar goed dat is achteraf.

Nu dan mijn concrete vragen:

Kan het zijn dat ik de joystick bliksemsnel moet bedienen zodat hij na het opstijgen direct wordt gecorrigeerd. Ik ga er van uit dat ikzelf iets fout kan doen.

Of denken jullie dat het aan de helicopter ligt.

En wat is wijsheid in dit geval. De kliko in en opnieuw beginnen of maar niet aan deze hobby beginnen.

Of de aanbieding op marktplaats kopen. Vrijwel dezelfde Parkfun maar dan compleet van 169 voor 60 euro.

Een beetje zwart/wit gesteld allemaal misschien maar voor mij voelt het op dit moment zo. Het lijkt me echt een hele leuke hobby het zelfbouwen en daarna het vliegen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten.

Koop in hemelsnaam een - desnoods tweedehands - trex 450!
Vraag een ervaren iemand om je te helpen het ding af te stellen en in te vliegen. Een goede modelbouwwinkel doet dit meestal gratis voor je

Je leert daarvan en voorkomt al die frustraties.
Een schrale troost: je ben de enige niet....... helaas!

Hallo,

Zo'n coaxiale heli zou net zo makkelijk moeten vliegen als in de simulator. Als hij naar alle kanten weg valt, is er duidelijk iets mis.

Wat ik uit je verhaal niet kan opmaken is of je je vliegpogingen binnen of buiten gedaan hebt. Buiten bij een beetje wind is een coaxheli al gauw niet meer te besturen.

Ik zou het in ieder geval niet opgeven. Als de heli binnen niet in een stabiele hoover te krijgen is, deugt er iets niet en zou ik garantie claimen bij de handelaar.

Groeten,
Jan

Deze heli heeft uitsluitend binnen gevlogen, nou ja vliegen, pogingen daartoe.

Hallo,

Zo'n coaxiale heli zou net zo makkelijk moeten vliegen als in de simulator. Als hij naar alle kanten weg valt, is er duidelijk iets mis.

Wat ik uit je verhaal niet kan opmaken is of je je vliegpogingen binnen of buiten gedaan hebt. Buiten bij een beetje wind is een coaxheli al gauw niet meer te besturen.

Ik zou het in ieder geval niet opgeven. Als de heli binnen niet in een stabiele hoover te krijgen is, deugt er iets niet en zou ik garantie claimen bij de handelaar.

Groeten,
Jan

Garantie had ik niet aan gedacht. Ik had zoiets van hoe kun je garantie geven op iets waarvan je nooit weet of de stukken zijn door het verkeerd vliegen of door een fabrieksfout c.q. verkeerde instelling. Dit zal best vaak een dilemma zijn denk ik.

Hallo,

Groeten,
Jan

Dit zal ik even toelichten. Ik ging er zelf van uit dat ik dit moest betalen en heb niet aan de winkel gevraagd om dit gratis te gaan doen. Maar misschien willen ze dat wel, toch eens opperen.

Iemand verkoopt je iets, en dan als het niet werkt moet jij betalen vor reparatie ????
Beetje vreemde zaak....

De fijnafstelling op de zender heb ik zo gezet dat de tuimelplaat in alle richtingen waterpas staat. De accu is zo geplaatst dat de heli in balans is. Er zijn geen kromme assen en de heli trilt niet.

Groeten.

Voor je de heli een beetje uit trimmed door middel van de zender, zou je eerst de heli mechanisch moeten afstellen.
Het horizontaal zetten van de swashplate dien je eerst mechanisch te bekomen door de desbetreffende linkjes in te korten of langer te maken.
Dit doe je door op de zender eerst alle trims terug in het midden te zetten. Daarna zender aan, heli aansluiten (indien mogelijk motor even afkoppelen) en kijken in hoeverre de swashplate nu horizontaal staat.
(zo niet de linkjes aanpassen)
Daarna kan je nog steeds de resterende kleine beetjes uit trimmen op de zender.

Een coaxiaal moet normaal gezien makkelijk te besturen zijn en de meeste zullen inderdaad rechtop opstijgen na het uit trimmen.

Hoe je moet uit trimmen zal je ongetwijfeld al wel gelezen hebben hier en daar.

Je kan ook eens nakijken of alle bladen even zwaar zijn en hetzelfde zwaartepunt hebben. Zo niet kom je met een stukje plakband al een heel eind.

groeten,

Peter

Dankje voor je uitleg. De mechanische afstelling heb ik niets aan gewijzigd aangezien de heli vliegklaar werd geleverd. Maar de swashplate afstellen lijkt me erg moeilijk aangezien overal zoveel speling op zit. Mogelijk zit daar ook het probleem dus. Ik ben bang dat dit merk daarom een miskoop is geweest.

Voor je de heli een beetje uit trimmed door middel van de zender, zou je eerst de heli mechanisch moeten afstellen.
Het horizontaal zetten van de swashplate dien je eerst mechanisch te bekomen door de desbetreffende linkjes in te korten of langer te maken.
Dit doe je door op de zender eerst alle trims terug in het midden te zetten. Daarna zender aan, heli aansluiten (indien mogelijk motor even afkoppelen) en kijken in hoeverre de swashplate nu horizontaal staat.
(zo niet de linkjes aanpassen)
Daarna kan je nog steeds de resterende kleine beetjes uit trimmen op de zender.

Een coaxiaal moet normaal gezien makkelijk te besturen zijn en de meeste zullen inderdaad rechtop opstijgen na het uit trimmen.

Hoe je moet uit trimmen zal je ongetwijfeld al wel gelezen hebben hier en daar.

Je kan ook eens nakijken of alle bladen even zwaar zijn en hetzelfde zwaartepunt hebben. Zo niet kom je met een stukje plakband al een heel eind.

groeten,

Peter

Na de reacties gelezen te hebben ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat alles zeer precies moet zijn afgesteld. Maar aangezien er op de doos stond dat deze heli vliegklaar was en op de fabriek was ingevlogen heb ik daar in eerste instantie niet zo naar gekeken.

Ik heb deze heli eens kritish bekeken en alles nagelopen. Het bleek dat de boutjes van de swashplate niet in de gaatjes van de as vielen waardoor deze kon verschuiven. Verder heb ik alle boujes nagelopen. Ik kwam er 2 tegen die dolgedraaid waren (af fabriek dus). Ook heb ik de bedrading zo gelegd dat deze niet meer in de luchtstroom zat. Verder heb ik de afgebroken onderdelen zelf nieuw gemaakt.

Resultaat: Hij blijft nu langer in de lucht. Hij stijgt rechtstandig op maar is daarna nog niet onder controle te houden en gaat steeds sneller vliegen. Hij blijft niet op een plaats hangen, ook niet na correctie met de joystick. Het gaat dus beter maar we zijn er nog niet.

Als laatste ga ik nog even nieuwe rotorbladen kopen want die zijn ondertussen wel wat beschadigd. Misschien dat dit ook meespeelt in het niet rustig willen vliegen.

Mijn conclusie is wel dat ik echt beter direct met een kwaliteitsheli had kunnen beginnen want dit is echt mechanisch niet verantwoord wat hier in zit.

Oplossing gevonden ;););) : Op het internet heb ik gevonden dat wanneer je de accu aansluit je de heli daarna stil moet houden ivm. het instellen van de gyro. Dit is best lastig tijdens het aansluiten maar ik heb de connectors nu heel snel in elkaar gedrukt en gelijk weg met die handjes. En wat denk je, hij stijgt nu mooi rechtop omhoog. En dat ondanks alle zelfgemaakte onderdelen en beschadigde rotorbladen. Het lukt me al hem een paar minuten in de lucht te houden met niet teveel inspanning. Nu nog nieuwe rotorbladen halen en dan wordt hij waarschijnlijk nog stabieler. Feest.

Laatst bewerkt:
Mijn conclusie is wel dat ik echt beter direct met een kwaliteitsheli had kunnen beginnen want dit is echt mechanisch niet verantwoord wat hier in zit.

Begrijp me niet verkeerd, maar die conclusie is enorm onzinnig. Je weet notabene dat iets niet geheel werkt zoals zou moeten. ;)

In ieder geval mooi dat je er al achter gekomen bent dat de gyro zichzelf moet initialiseren en dat de manier waarop dat gebeurd behoorlijk veel uitmaakt.

Verder wens ik je uiteraard niets dan veel succes met vliegen. Maar ik wilde toch even opmerken dat je met een Trex 450 kit tegen dezelfde zo niet meer problemen opgelopen zou zijn.

Ook als je morgen alsnog een Trex 450 kit zou aanschaffen. Het is dan ook een beetje beroerd dat er nog altijd zo veel mensen zijn die een Trex 450 gaan lopen adviseren, wanneer er zoiets futiels de oorzaak van de problemen blijkt te zijn. :)

Alle problemen achteraf bezien, door mij dan, heb je natuurlijk helemaal gelijk. Toen ik al een week dat ding niet stabiel kreeg en losse en dolgedraaide boutjes vond dan trek je al snel conclusies dat het niet echt kwaliteit is. Maar achteraf viel het dus nogal mee want nu vliegt hij goed.

Begrijp me niet verkeerd, maar die conclusie is enorm onzinnig. Je weet notabene dat iets niet geheel werkt zoals zou moeten. ;)

In ieder geval mooi dat je er al achter gekomen bent dat de gyro zichzelf moet initialiseren en dat de manier waarop dat gebeurd behoorlijk veel uitmaakt.

Verder wens ik je uiteraard niets dan veel succes met vliegen. Maar ik wilde toch even opmerken dat je met een Trex 450 kit tegen dezelfde zo niet meer problemen opgelopen zou zijn.

Ook als je morgen alsnog een Trex 450 kit zou aanschaffen. Het is dan ook een beetje beroerd dat er nog altijd zo veel mensen zijn die een Trex 450 gaan lopen adviseren, wanneer er zoiets futiels de oorzaak van de problemen blijkt te zijn. :)

Back