Nieuwe heli vlieger

• Topicstarter Topicstarter menno_S
  • Startdatum Startdatum
M

menno_S

Guest
Hallo allemaal,

ik zal me even voorstellen,

ik ben menno woon in heerhugowaard en heb gister mijn eerste heli binnen gekregen.
ik had al veel op het forum gelezen en heb een lama v4 gekocht. uiteraard meteen de accu geladen en kijken of hij redelijk was afgesteld. en tot mijn verbazing (ik lees hier wel eens anders) was hij redelijk stabiel. hij draait een beetje rechts om maar met de trim op de rc was dit makkelijk verholpen ik hoefde maar heel weinig bij te stellen :rolleyes:.

nu heb ik mijn eerste accu leeg gevlogen, en het ging al redelijk hooveren lukte redelijk moet nog wel veel oefenen maar dat maakt niet uit.

even een vraagje over de lipo ik heb ergens in de wandel gangen gehoord dat je hem noet leeg moet vliegen hoe zit dit nu precies?

MVg Menno

Mijn v2 kan ik vliegen tot hij vanzelf aan de grond blijft zonder dat de lipo te ver leeg raakt.
Volgens mij is het bij de v4 nog steeds zo. ;)

Niet helemaal leeg vliegen doeld bij de lama waarschijnlijk meer op het feit dat je het niet tegen kunt houden als hij vanzelf omlaag komt als het zover is.
Ook al hang je boven moeders koffietafel, parkeren zal die op dat moment.
Dat gaat wel geleidelijk hoor, het is niet ineens plof.

Bij andere heli's is het inderdaad zo dat je een beetje moet timen,
want die vliegen vaak nog wel, ookal is de lipo al op zijn grens.
Vliegen ze dan nog verder dan krijg je een te diepe ontlading en is je lipo klaar.

even een vraagje over de lipo ik heb ergens in de wandel gangen gehoord dat je hem noet leeg moet vliegen hoe zit dit nu precies?

MVg Menno

Hee naamgenoot :)

je hebt het verkeerd gehoord in de wandelgangen ... je moet de Lipo juist NIET helemaal leeg vliegen.

Een Lipo heeft een spanning van 3.7V per cel. Als een Lipo volledig is geladen dan loopt dit op tot 4,2V per cel. Lipo's zijn geweldige akku's, echter wel met een gebruiksaanwijzing.

Belangrijkste is, dat je een Lipo niet helemaal leeg moet vliegen, want dan treed er onherstelbare schade op, maw de Lipo overlijdt :(

Het is aan te raden onderstaande FAQ m.b.t. het laden /ontladen van Lipo's even door te lezen, dan heb je er waarschijnlij klanger plezier van.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je verder wilt in deze hobby zou ik je adviseren een goede lader te kopen, liefst een met display waarop je e.e.a. kunt aflezen.

Wil je er zeker van zijn dat je de Lipo niet te ver leegvliegt, dan zijn er liposavers te koop. Hierop kan je zien (of horen) of je niet te ver ontlaad ... erruugg handig :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier Lipo Saver - EA027 op V-Nix kun je relatief goedkoop een liposaver kopen. Echt heel handig, te ver leeg vliegen van een lipo zorgt voor een bolle accu met, als het echt erg is, ontploffingsgevaar. Als je een voltmetertje hebt, kun je ook wel ergens kopen, dan moet je ervoor zorgen dat je de accu niet leger vliegen dan 3V (nooit lager dan 2,75V!). Als het goed is, geeft de coaxiale het zelf ook al aan dmv een rood lampje op de control unit, maar daar moet je dus goed op letten.

Hoi Menno,

Allereerst welkom op het modelbouwforum, hier zul je veel nuttige informatie vinden. Ik zal me ook even voorstellen: Mijn naam is Tim de Boer en woon niet zo ver bij jou vandaan. Mocht je vragen hebben of een keertje willen afspreken om te vliegen, schroom niet en stuur me even een persoonlijk bericht (PB), door links op mijn naam te klikken.

Je vraag is hierboven al beantwoord, miss nog een tip voor het naar rechts draaien, je kunt op de ontvanger van de heli ook twee dingen afstellen, volgens mij "proportional" en "gain". "proportional" is voor de trim volgens mij.(lees handleiding) Hoef je niet je zender te trimmen.

Groeten,

Tim de Boer

Laatst bewerkt:
bedankt voor alle reacties :D

dat van die lipo is nu wel duidelijker geworden, aangezien dat ik toch nog wat extra spullen wil bestellen is die lipo safer ook wel handig :D.
Heb net de 2e x de lipo leeg gevlogen en merk wel dat ik nog wel veel aan het corrigeren moet om hem op 1 plek te houden, ik denk ook dat dat door het grond effect komt ( ik probeer rond de 10 a 20 cm te blijven hangen)
aangezien ik in de huiskamer vlieg :D en niet de tv en zo wil mollen :mrgreen:
wel maakt hij kleine cirkeltjes met de klok mee de staart blijft dan naar mij toe gericht
hij blijft maar rondjes draaien die steeds groter worden heeft dit ook te maken met dan grond effect??

en het lijkt me wel leuk om een keer met je te gaan vliegen Tim kan ik waarschijnlijk nog meer van leren.

groetjes Menno

bedankt voor alle reacties :D

wel maakt hij kleine cirkeltjes met de klok mee de staart blijft dan naar mij toe gericht
hij blijft maar rondjes draaien die steeds groter worden heeft dit ook te maken met dan grond effect??

groetjes Menno

Dit is waarschijnlijk het TBE (Toilet Bowl Effect). Voornaamste oorzaak hiervan is kromme binnen- of buiten rotoras.

Kan ook zijn dat je teveel in het "grondeffect" vliegt. Probeer eens naar 80 cm te gaan, of op schouderhoogte langzaam uit je hand laten vliegen. Dan kun je hem altijd zo weer uit de lucht pakken.

Bert

Kan ook zijn dat je teveel in het "grondeffect" vliegt. Probeer eens naar 80 cm te gaan, of op schouderhoogte langzaam uit je hand laten vliegen. Dan kun je hem altijd zo weer uit de lucht pakken.

Dat laatste (uit de hand vliegen en weer pakken) vind ik een minder goed advies, je leert jezelf dan een reflex aan die niet wenselijk is als je later verder gaat en met een FP / CP heli vliegt.

Dat kan dan wel eens heel verkeerd aflopen :oops:

Grtz,
Menno

Dat laatste (uit de hand vliegen en weer pakken) vind ik een minder goed advies, je leert jezelf dan een reflex aan die niet wenselijk is als je later verder gaat en met een FP / CP heli vliegt.

Dat kan dan wel eens heel verkeerd aflopen :oops:

Grtz,
Menno

Heb je volkomen gelijk in. Het was ook bedoeld als test en niet om altijd zo te doen.

Bert

Lipo's nooit onder de 3,2v/c leegvliegen ook nooit 100% vol voor langere tijd wegleggen dit heeft te maken met in/uitzetten/werking onder verschillende wisselende temperaturen van lipo in ruimten. Laat nooit een lipo voor langere tijd in je heli zitten dit ook met de werking van de lipo(s)op wisselende temp.
Effe een verhaal als tip.

Veel plezier met heli vliegen en by the way vlieg nooit een heli uit je hand:hammer:

nogmaals bedankt voor ale reacties.

het uit de hand vliegen had ik nog niet geprobeerd mede omdat ik voor het bestuuren 2 handen nodig heb :P.

verder heb ik vandaag in een loots gevlogen, hier had ik veel meer ruimte en was het ook wat makkelijker omdat ik wat meer de ruimte had om hem te corrigeren inplaats van meteen gas er van af.

ik kreeg het wel voor elkaar om achter de heli aan te lopen en daar lekker rondjes te vliegen, maar ja toen het net lekker ging zag ik het rode lampje op de heli en heb ik hem aan de grond gezet,
nu ben ik ds aan het kijken voor extra lipo's, maar is daar nog veel verschil in, is het slim om gewoon een orginele bij te bestellen of die van extreme, of zijn er nog andere alternatieven?

ik ben dus druk aan het zoeken naar upgrades en zo nu is mijn vraag kennen jullie deze verkoper, en kan ik de accu's die hij aanbied gewoon laden in eerste instantie met de lader di bij de heli zit? http://cgi.ebay.nl/EsKy-LAMA-V3-V4-...sGames_RadioControlled_JN?hash=item3ef1ac364e

groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Na uuren spitten en lezen in het lama v3 v4 topic heb ik besloten om alles orgineel van extreme te kopen :cool:

heb nu besteld
de complete body kit
2 extra extreme lipo's'
lader
extreme bladen

kan niet wachten tot het binnen is

verder he bik besloten om nog niet de alu upgrade te kopen, omdat ik denk dat als je nog regelmatig crashed dat pastic iets meer de klap op kan vangen dan aluminium

groeten menno

Back