Nieuwe IX C gebouwd van Engel romp. Ander duiksysteem?

Hier een foto van mijn omgebouwde U 177. Die ik maar omgedoopt heb in U 1234. Volgens Engel is het een IX D, ik heb er maar een IX C van gemaakt. Zoals je ziet is het aardig gelukt!. Ik moet hem nog trimmen en daar gaat dus erg veel tijd in zitten. Als het aan mij ligt zal bij het treffen in lelystad geen 2 maar 3 Boten varen. Tijdens het trimmen zal ik wel wat foto's maken en op dit draadje zetten. De bouw heeft maar 4 maanden in beslag genomen. Tijdens het U 177 treffen in januari was ik er nog maar net aan begonnen, Mart & Mathijs weten er alles van!

full


Verder zit ik nog te twijfelen over het weatheren, hier heb ik nog geen ervaring mee. Dus als iemand mij kan helpen met tips & info?

Groeten Douglas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Douglas,

Ziet er prachtig mooi uit!

Voor het weatheren zou ik eens bij Jos of Fred aankloppen. Die kunnen dat beiden wel een beetje...! (Understatement of the day) :lol:
 
Hallo Douglas,
Chapeau!!! Toen ik in Leerdam je boot zag dacht ik van "hoe komt dat ooit goed"maar het ziet er geweldig uit.
Ik hoop niet dat je mij tot een van de 3 U177 vaarders in Lelystad rekent want alhoewel ik wel vorderingen maak heb ik hem niet vaarklaar op die datum.
Groeten,
Mart
 
Hoi mart,

Eh ja ik had jou wel erbij gerekend, in een ander draadje had ik begrepen
dat je een ''vliegkampschip'' had? :lol:

Toen ik in Leerdam je boot zag dacht ik van "hoe komt dat ooit goed"maar het ziet er geweldig uit.

Dat is nou het mooie van een model in aanbouw, je weet het nooit. Zelf voor mij is het een verassing. Bij mij begint een model pas te ''leven'' als de lak er op zit. Voor die tijd word je dus overgelaten aan je fantasie.

Groetjes Douglas
 
beste Douglas,


Ze ziet er waanzinnig uit.
In een woord ''VAKWERK''
Keep up the good work.

En effe over het wheateren,moeten we maar weer eens een themadagje wheateren organizeren,want er zullen meer mensen zijn die daar
intresse in hebben.

met vriendelijke groet,
Ron.

_____________
if you don`t succeed the first time,
try and try again.
 
leuk !

ik heb jarenlang tanks (1/35) gemaakt, en ik was daar "best goed"
in al zeg ik het zelf.

Als ik 't op mijn Kilo heb uitgeprobeerd, wil ik wel eens demo
geven.

Om te beginnen kun je 21 mei jos zijn boot (en die van mij)
bekijken.
 
Douglas,

Ik sluit me bij alle lofuitingen aan die hier reeds aan vooraf zijn gegaan. Echt een heel mooi stukje werk!!!!!!

Wellicht kan je ons allemaal nog iets meer showen? Ik ben zeer benieuwd naar foto's van de steven en de toren.

Wat weatheren betreft vind ik het een goed idee om een themadag te organiseren. Eventueel kan dat wel weer bij mij op de zaak in Leerdam. Bedank wel dat er een tweetal "scholen" zijn wat weatheren betreft. De 1 doet het met olieverf (verdunt met wasbenzine) de andere doen het met de airbrush.

Ron heeft mij bijgebracht hoe te weatheren met olieverf. Dit heb ik voor het eerst gedaan op mijn 3,7 cm FLAK, met het volgende resultaat:

PICT1793.JPG


Ik moet zeggen dat ik best tevreden was en het is bijzonder simpel om zelf te doen ook als je niet zoveel ervaring hebt.


Groetjes:

Mathijs
 
Hoi,

Dank voor de complimenten. Het is geen slecht idee om weer een dag te organiseren voor het weatheren, en de lokatie is ook niet slecht dus daar ligt het niet aan. Dan neem ik de koffie en de rest voor mijn rekening.

Zelf heb ik ook geen ervaringen met weatheren dus ik sta overal voor open. En zo zullen er wel meer zijn denk ik. En Mathijs, jou 3,7 cm FLAK ziet er goed uit.

Ik wil mijn IX c zeker gaan weatheren, ze is nu wel ''te'' strak. Wat betreft de verschillende technieken, Er zijn 3 tal scholen, Fred had ook nog een hele goede tip. En dan heb je ''echte'' roest!

Hier een foto van mijn toren. De flappen aan de FLAKvierling heb ik laten zitten, maar mischien dat iemand mij vertellen of het zo hoort? Ze zitten namelijk nog los. In de loop van volgende week maak ik foto's vanaf het water. Dan komt een duikboot toch wat meer tot zijn recht!


11r.JPG


IMG_0087.JPG


Groeten Douglas
 
hoi Douglas
bij mijn weten werden de beschermings schilden van de flak er onmiddelijk eraf gehaald, ze werkten onderwater als remkleppen en maakten veel herrie , voorzover mijn info.
groeten fred
 
Douglas,

Zie hier het antwoord volgens Fritz Kohl en Axel Niestle (Vom Original zum Modell: Uboottyp IX C):

File0001%20%282%29%7E1.jpg


Groetjes:

Mathijs
 
En als het gaat om 'weatheren' in acryl, kan ik wellicht iets betekenen...
Ook ik ben aardig goed met 'pantser', en mijn favoriete verf is Acryl.
 
mdejong zei:
Douglas,

Zie hier het antwoord volgens Fritz Kohl en Axel Niestle (Vom Original zum Modell: Uboottyp IX C):

File0001%20%282%29%7E1.jpg


Groetjes:

Mathijs
gezien de parade uniformen is het een boot die indienst gesteld werd of een bijzondere gelegenheid (misschien), foto's gevonden met en zonder kleppen dus was het misschien de kapitein die bepaalde hoe hij in zijn operatie gebied werkte, enfin allebij de uitvoeringen zijn goed.
groeten fred
 
hallo heren Kapiteins,

Zelf gebruik ik als basis kleur de acryl verf van Tamiya,
tja het is een beetje prijzig ,omdat je natuurlijk met grote oppervlakte te maken heb,maar je krijgt er wel wat voor terug.En daarna laat ik mijn boot een aantal dagen goed drogen,dat de verf lekker uithard.

En daarna gaat ik hem bewerken met olieverf van de ''rembrandt serie''
Eigenlijk een soort van vernis laagje er overheen,dat laat ik ook weer een
aantal drogen dan ga ik haar pas wheateren met b.v ivory black,burnt umber etc etc etc.Dit alles breng ik aan aan met diverse penceeltjes.
En zelf verdun ik het met wasbenzine.

met vriendelijke groet,
Ron.

_______________
if you don`t succeed the first time,
try and try again.
 
Fred,

Jij mag niet meer meedoen :lol: !!! De tekst boven de foto vermeld inderdaad dat de foto's genomen zijn bij de "Indienststellung" van de U869 op de 26ste januari 1944.

Je hebt ook volledig gelijk als het gaat om verschillende uitvoeringvormen. D.w.z. ik heb foto's gevonden met en zonder de panzer platen. De tekst naast de foto doet ook vermoeden dat deze platen er door de golfslag ook wel eens vanaf sloegen. Misschien begon een kapitein aan een operatie met platen en eindigde hij zonder???


Groetjes:

Mathijs
 
Beste Douglas,

Ik zag dat je de U177 ging omdopen tot de U 1234. Dit betekend dat je een mooi torensymbool op je toren kan schilderen:

File0002%20%282%29.jpg



Groetjes:

Mathijs
 
hallo,

Ik denk dat daar de kapitein mee bedoeld wordt,'Helmut Thurman''

met vriendelijke groet,
Ron.

____________
if you don`t succeed the first time,
try and try again.
 
Allen bedankt voor de nodige info! Dit zijn net die kleine dingen wat deze hobby zo leuk maakt!

Mischien dat Roel ook een lezing kan geven wat betreft het weatheren, hoe meer info van verschillende technieken hoe beter.

Ik ben er nog niet uit of dat ik de pantser platen laat zitten. Mathijs, bedankt voor het plaatje. Ik was er al naar op zoek!

En dan nu een update. Ben gisteren voor het eerst wezen varen en het ging super! Na het trimmen op de waterlijn heb ik een aantal rondjes gevaren. Het was bovenverwachting, wat een mooi gezicht.
DSCF0193.JPG


Ze lag redelijk stabiel op het water. Met bijna 17 kilo is het toch nog een behoorlijk gewicht en tijdens het varen voel je dat wel.

En dan het duiken, Pomp aan en tja dan blijft ie hangen net ter hoogte van het dek.

DSCF0216.JPG


Mijn inhoud van de tank ( 1,8 liter ) was net niet genoeg om onder water te verdwijnen. Ik werk met een afgesloten tank, met de pomp bouw ik tevens de druk op om weer boven te komen. Dat werkt goed, met 15 sec zit het tankje voor de helft vol ( 915 gram ) maar dat was dus net niet genoeg. Meer druk kan mijn pomp niet opbouwen.

Aangezien dat ik niet van dit systeem wil veranderen ga ik nu zoeken naar een oplossing om het volume te vergroten zodat ik met ongeveer + 175 gram meer kan uitkomen. Dat moet voldoende zijn om net onder te gaan.

Verder mag ik een nieuw tankje bouwen omdat de oude lek was. De druk werd toch te hoog en deze ging lekken op een lijmnaadje. Dus deze maak ik ietjes groter, daar heb ik net plek voor.

DSCF0226.JPG


En ik kon het niet laten, ze is wel ondergegaan. Maar dan wel op snelheid!
DSCF0213.JPG


Groeten Douglas.
 
Hoi Douglas,

Gefeliciteerd met je geslaagde proefvaart! Ze ligt mooi in het water. Succes met het verbeteren van het duiken, het is met zo'n nieuwe boot in het begin altijd even experimenteren.
 
Back
Top