Nieuwe IX C gebouwd van Engel romp. Ander duiksysteem?

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 21 apr 2006.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dennis,
    het lijkt me heel verstandig dat je eens eerst veel heel veel gaat lezen op het forum.
    Een tank van 22x8 is toch best groot.
    Zoek eerst eens over de inhoud van de tanks zodat je weet wat bedoelt wordt.
    Anders is het gewoon geld in het water gooien hoor.
    Dit zijn toch dingen die vast in je geheugen moeten staan hoor.
    De boot heeft een bepaald drijfvermogen en daar moet wat ballast bij om hem onder te laten gaan.
    En de inhoud kan best veel wegen hoor.

    Hein
     
  2. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Dennis

    In de luchttank zit samengeperste lucht om de ballastank(s) te blazen als ze gedeeltelijk of helemaal vol zijn om de boot weer boven te krijgen, hoe kom je er dan bij dat bij de tank met samen geperste lucht ook nog water bij in moet om daar mee te duiken. Ga toch eens meer in het systeem op perslucht verdiepen, en net als Hein je zegt. lees het forum eens meer na en zeker de eerste vijf jaar, want toen is er zeer veel gebouwd en ook nog heftig gediscuteerd over verschillende system, maar zijn er altijd uitgekomen. Ik zelf werkt met drijfgas waar bij het schakelsysteem bijna overeenkomt als met perslucht.

    Gr.Joop
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zal het wat makkelijker voor je maken Dennis,
    Zoals je wel zal weten moet je een watertank hebben(ballasttank) om onder te komen en uiteraard de luchttank voor het stijgen.
    Allereerst de inhoud berekenen voor je luchttank, daar is een formule voor 3,14 x 16 x 22, dan kom je uit op ongeveer 1,1 liter, opgeperst naar 6 atmosfeer heb je dan 6,6 liter lucht tot je beschikking.
    Als je de topic van Douglas doorleest staat er dat hij een ballasttank van 1,5 liter gebruikte en het totaal gewicht van de boot zo rond de 17 kg was.
    Met de lucht voorraad kan je dan ongeveer 4 keer bovenkomen, in de praktijk zal dat waarschijnlijk 3 keer zijn, maar dat komt aardig overeen met mijn boot.
     
  4. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    oke. dankje jongens ik doe mij best. maar dan heb ik denk ik wel een metaal tank nodig denk ik. gr dennis
     
  5. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hio Dennis

    Als je mij een PB stuurt met je adres zal ik je de tekening opsturen, maar de aansluitingen zijn gemaakt voor mijn apparatuur die ik toen aan Douglas geleverd heb en dat spul heb ik niet meer en dan zal je naar een Festo dealer moeten gaan, we hebben al aangegeven wat je zoal nodig hebt. Maar denk er eerst goed over na voordat je er mee verder gaat zodat wij er ook meer energie in kunnen steken.

    Gr.Joop
     
  6. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    dankje joop ik heb de tekening binnen maar 1 probleem ik moet dus koper hebben en ook nog is dicht lassen of solderen.
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dennis,
    een goede raad.
    Blijf van een duikboot af of koop een boot die vaarklaar is.
    Als je nu nog niet weet hoe je een tank moet dicht maken dan kom je ook niet verder.
    L E E S eerst eens verder hier op het forum.

    Hein
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Dennis

    Die tank kun je zelf niet maken .Hiervoor moet je bij een koeltechnisch berdrijf zijn, het is nm hard gesoldeerd met Agop en zilversoldeer,'en moet ook nog getest worden anders wordt duikboot een luchtschip ipv een duikboot
    Er zit een bedrijf bij je in Apeldoorn en dat is Uniechemie, de straat is Aruba tegenover de vuilstort.
    Maar voordat je daar naar toe gaat moet je wel weten wat voor aansluitingen er in moeten worden gesoldeerd, dus eerst achter de apparatuur aangaan die je nodig hebt'
    Ja, het is voor je een hele opgave en kost heel veel moeite als je er niet voldoende kennis van hebt.

    Gr.Joop
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Dennis

    Een ding snap Ik nog steeds niet zoals ik je al eerder gevraagd heb. Waarom ga je niet bij de vorige eigenaren informeren waar die manco onderdelen zijn gebleven?scheeld je een hoop ellende en geld.
    Of heb je die boot ergens in het bos gevonden?

    Gr.Joop
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Of heb je die boot ergens in het bos gevonden?

    Lijkt er wel erg op he Joop?
    Dennis is al eens eerder met een duikboot bezig geweest en dat was ook niet zo een succes.
    Hij moet zich bij een groep aansluiten of naar toe gaan.
    En L E Z E N op het forum.

    Hein
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hmm... het jeukt... Om een foto te plaatsen die ik al eens eerder geplaatst heb. Dat was voor Dennis 123 of zoiets... ;)

    (ik laat m maar achterwege... ) Zoals ik al schreef. Succes...
     
  12. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    hahaha nee. maar ik heb al gevraagt aan de vorige eigenaar. hij zei dat hij hem zo ook heeft gekregen. hij heet Ari.uit soest.
     
  13. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    sorry jongens ik weet ik moet daarmee nog veel leren ik doe mijn best. ik moet ook eerst alle onderdelen hebben en dan kom ik er wel uit. dankje joop voor de tekening.
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Dennis
    Ik heb hier nog een stalen gecoat tankje liggen met ongeveer de zelfde afmeting, maar die moet je zelf geheel na eigen wensen aanpassen wat de aansluitingen betreft.
    Laat mij weten als ik je die op moet sturen.

    Gr.Joop
     
  15. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    oooh ja lijk mij wel wat. wat vraag u ervoor?
     
  16. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Dennis

    Het tankje heeft een afmeting van 85 X235 mm en komt uit een koelinstallatie en is ongebruikt en is ook al afgeperst op 28 Bar. Deze tank heeft ook al twee koperen aansluitingen, een van 8 en een van 10 mm, ideaal voor een klem fitting aansluiting.
    Deze tank, als steuntje in de rug,kost je NIKS!.
    Laat even weten als ik je die op moet sturen.

    Gr,Joop
     
  17. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    oooh oke dankje wel.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    handig de heeele wereld weet je email
     
  19. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb je een mailtje gestuurd want ik weet je adres niet meer.

    Gr.Joop
     
  20. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    niet meer lol
     

Deel Deze Pagina