Nieuwe IX C gebouwd van Engel romp. Ander duiksysteem?

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 21 apr 2006.

  1. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    mijn turm weer 12705440_930354787078434_7841744907433763041_n.jpg
     
  2. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hio Dennis

    Om je verder te helpen met de pneumatiek ,waarom vraag je de vorige eigenaar niet waar die luchttank is gebleven, want het is niet alleen die luchttank maar er zit meer apparatuur aanvast zoals de pressostaat,veiligheid,reduceer,manometer,magneetventiel en verschilende slangtules,je praat over een paar honderd euro.
    Voor de duurzaamheid is die tank van dikwandigkoper gemaakt en getest op een druk van 15 bar.

    Gr.Joop
     
  3. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    de vorige eigenaar zei dat hij hem zo had gekocht. zijn naam is arie of harry, dat weet ik zo even niet meer.
     
  4. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    de heer harry of arie, die woonde is soest. ik heb die onderdelen waar ik een foto van gemaakt heb. die heb ik meegekregen, en een fc18 zender bij.
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik lees ff mee, zo nu en dan... ;-)

    En kan je vertellen dat de setup niet meer compleet is, op de 2 pompen na met de relais. De grote is een hele goede compressor die ik gebruikte voor perslucht. De andere (zwarte) waterpomp was van het vorige systeem, en die hoort dus in het gat aan de achterkant. (en die was dus buiten gebruik) Dat word weer in zijn geheel opnieuw opbouwen wil je deze duikboot weer goed varend hebben. Let wel, als je er niet veel sjoege van hebt zou ik niet aan perslucht beginnen.

    Voor de rest wens ik jou veel succes met het bouwen!
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Dennis,

    Dat persluchtverhaal valt op zich wel mee, zoals Joop al aangaf loopt het wel in de centen, ikzelf heb een VIIC met compressor en Festo perslucht aan boord.
    Wat je in de basis nodig hebt is, luchtcompressor(heb je dus al), opslagtank voor de lucht( niet in bezit), een terugslagventiel voor tussen de compressor en de opslagtank, dit noem ik het hoge druk gedeelte, bij mij is dat ongeveer 6 atmosfeer.
    In dat hogedruk gedeelte zit ook de pressostaat, dat is een luchtdruk schakelaar die ervoor zorgt dat de compressor afslaat bij de maximale druk, in mijn geval 6 atmosfeer in de opslagtank.
    Het volgende is de afsplitsing naar de drukregelaar, deze werkt de hoge druk terug naar de werkdruk, voor mij zo rond de 1,5 atmosfeer.
    Met deze druk van 1,5 atmosfeer ga je naar het/de ventiel(en) voor het blazen van de tank, in mijn geval heb ik twee ventielen, een voor snel blazen en een voor geknepen blazen(trim).
    Al die ventielen worden aangestuurt door middel van een electronische print van Robbe, op de zender kan ik dan met schakelaars de ventielen bedienen.
    Je ziet al, het lijkt moeilijk maar de werking is vrij simpel, enige wat je wel zal moeten toevoegen als beveiliging is een soort klep met drijver boven op je dek( eventueel onder de toren), dit heb je nodig in twee gevallen, de eerste is voor overdruk in je boot, door lucht lekkage, tevens is dat je ingang voor de lucht van je compressor, in mijn drijver zit ook een magneetje die de reed-schakelaar bedient voor het afslaan van de compressor wanneer die drijver gesloten is ( onderwater), doorpompen bij deze klep dicht betekend onderdruk, en ik heb onderdruk al een keer ervaren, (de schakeling achter die drijver werkte niet goed) geloof me, je dek wordt volledig naar beneden getrokken.
    Met luchtdruk werken heeft dus wel bepaalde risico's, daar kan Joop je alles over vertellen, maar als je alles stap voor stap doet onder goede begeleiding dan kom je een heel eind.
    Als je wilt kan ik eens kijken of het schema van mijn VIIC nog heb liggen, voor jouw boot is dat in principe direct toepasbaar, denk er maar over na, ik hoop dat je een beetje de indruk hebt gekregen wat perslucht in een boot inhoud.
     
  7. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    oke dank jullie wel. ik probeer het wel om te kijken hoe het werkt. en heb inderdaad een tank nodig. zoals die snorkel werkt ook op lucht druk. om hem omhoog te krijgen. en als ik het goed begrijpt mis ik een paar dingen. en inderdaad ik wil ook zo min risico te lopen op schade. gr dennis
     
  8. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    als ik een tekening zou hebben of iets dan weet ik het wel. maar het mooiste zou zijn dat ik een tank zou hebben en weet hoeveel liters of inhoud erin moet bij deze u-boot. en of ik wat ik bij heb gekregen wat ik kan gebruiken en wat voor funktie zou hebben. mvg dennis
     
  9. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
  10. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    waar moet dat draad heen of en waar is het voor? weet iemand dat? gr dennis
     
  11. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    deze is afgeknipt. waar is deze voor en waar moet hij aangesloten worden?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Dennis,

    De inhoud van je persluchttank wordt bepaald door je ballasttank, met die van mij kan ik maximaal 3x opstijgen voordat de compressor aanslaat, mijn ballasttank is ongeveer 1,5 liter.
    Terugrekenend bij 6 atmosfeer geeft dat een luchttank van ongeveer 0,8 liter, je kan kleiner gaan maar dan moet je de druk opvoeren om hetzelfde resultaat te behalen, dat houd wel in dat de compressor harder moet werken en dat je accu's dan minder lang meegaan.
    Als je ook nog andere dingen op perslucht wilt laten werken zoals ik heb gedaan zit je op 2x opstijgen met een tank van 0,8 liter, die type IX is breder als mijn VIIC, dus zal de ballasttank ook groter zijn, wellicht dat Joop je de inhoud kan vermelden van de tank die hij toen voor Douglas(SRS) heeft gemaakt.
    Ik zal de mappen eens doorspitten voor een tekening, kan ik niets vinden dan is het wel nuttig voor mijzelf en voor jou om een recontructie te maken ervan, je krijgt dan een persluchttekening en een electrisch schema voor de schakelingen die ik heb gebruikt.
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Dennis,

    Dat van die draden, geen idee, dat zal nog een overblijfsel zijn van het oude systeem, je kan het best vanaf nul gaan beginnen, dan weet je waarmee je bezig bent.
     
  14. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    oooh oke ja. vanaf nul beginnen lijkt makelijk. maar voor mij is waar moet ik beginnen.
     
  15. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Als je die vraag stelt, is dan een duikboot bouwen met perslucht niet een tikkeltje te hoog gegrepen?
    Mijn idee is ( pakt het niet negatief op ) dat je geen uitgebreide ervaring hebt met het bouwen van duikboten, en dan is perslucht toch best wel gecompliceerd.

    Hans
     
  16. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    nee ik pak het niet negatief op. ik leer juist van jullie. en ik wil ook veel leren hoe het werkt en wat het makkelijkste is. duikboten bouwen is makelijk maar rc duikend te maken is het moeilijkste in mijn geval. gr dennis
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dennis,
    de beste manier om te beginnen is.
    Boot op zijn kop zetten en alles er uit laten vallen.
    Alleen de motor met as laten zitten.
    En dan voor de rest alles opnieuw inbouwen.
    En als je niet weet waar je moet beginnen moet je niet met een duikboot beginnen.
    Je zit al zo lang hier op het duikboot forum, je hebt zelf ook een boot te koop gehad.
    En naar ik meen ook mee gevaren.
    En maak je boot gewoon met een tank of een zak en begin niet met perslucht als je er niets van weet.
    Perslucht is heel mooi systeem en op zich is het ook ook niet moeilijk.
    Maar kijk eerst eens rond op een treffen en stel vragen.
    Dat is veel duidelijker dan hier te vragen, want iedereen heeft zijn eigen gedachten en mening over een systeem..
    En een duikboot bouwen is niet makkelijk.
    Je bouwt een duikboot en moet een aantal stappen vooruit kijken als je hem varend wilt maken.
    En duiken doen alle boten wel, maar ze weer gecontroleerd boven halen is weer wat anders.
    Succes verder,

    Hein
     
  18. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    ja oke. maar er valt niets meer eruit alles is zo goed als leeg. alleen de servo,s en de motoren zit erin nu.
     
  19. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hio Dennis

    De afmeting van de luchttank is lengte x diameter;220 mm x80 mm, ik neem aan dat je met deze gegevens de inhoud wel kunt uit rekenen.
    Je kunt toch bij de vorige eigenaren te weten komen waar al die spullen zijn gebleven, want als je al die manko spullen moet kopen ben je een aardig bedrag kwijt en je kennis van pneumatiek is ver te zoeken als je praat over een luchtpomp i.p.v. een compressor.

    Gr.Joop
     
  20. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    oef dat een een klein tankje voor een 1,95 meter duikboot. en in de luchttank moet toch ook water in om de gewicht? anders gaat hij toch niet onder?
     

Deel Deze Pagina