Nieuwe Kan 3000 mAh akkupack prod. datum 2003?

Net een nieuw NimH akkupack 7,2 V met een produktiedatum van november 2003. Is dat te accepteren of kan ie beter terug.
Laden met een Ultramat 12 op de automatische stand wil niet. De lader schakelt niet hoger dan 0,1 A.
Manuele stand wil wel op bijv. 1A. Is het aan te raden dit te "forceren"?

Als die accu al die tijd "niets heeft gedaan" alleen maar in een winkel op een plank heeft gelegen dan kan je hem beter terug brengen en om een goede (dus NIEUWE) vragen.
Deze accu zal je waarschijnlijk nooit meer zo krijgen dat je hem weer voor de aandrijving van een model kunt gebruiken.
In de stand "auto" doet de lader een test aan de hand waarvan hij bepaald hoeveel laadstroom de accu kan verdragen. Dat heeft onder-andere te maken met de inwendige weerstand van de accu. Door dat lange ongebruikt liggen is die weerstand erg hoog geworden en zal de lader voor een lage laadstroom kiezen.
Handmatig er toch 1A door jassen is inderdaad forceren en zal niet veel helpen. Een flink deel van die stroom zal door de inwendige weerstand omgezet worden in warmte en wordt dus niet in de accu opgeslagen. Hoe hoger de laadstroom hoe hoger de verliezen en hoe warmer de accu zal worden. Als je met een 2x zo hoge stroom gaat laden dan worden de verliezen 4x zo groot!
Ik raad je dus aan om met die accu terug te gaan naar de verkoper en van hem (of haar) een nieuwe accu vragen. Daar heb je tenslotte voor betaald. (Of was dit soms een speciale opruimings korting?)

Heb gehoord dat accu's wel eens vaker niet doen wat ze beloven. M'n broer heeft onlangs een 8 cells NiMH pakket gekocht waar ie (met Ultramat 14) niet meer dan 600mAh ik kan krijgen (is een 1500 mAh pakket) :? Hij vliegt ermee, accu werkt verder prima, alleen capaciteit is dus te laag!

De verkoper heeft zo'n superlader en stelt voor om daar 2 cyclussen mee te laden, komt volgens hem vaker voor dat accu's niet willen en na een paar cycli met zo'n lader weer 100% werken :idea:
Als het niet lukt, verwacht ik dat het op een andere manier opgelost gaat worden (nieuw pakket ofzo).

Accupack is op dit moment onderweg of al bij de verkoper. Als ik het niet vergeet, laat ik nog even weten of het nog goed gekomen is met deze accu :D

Het was een accu die mijn buurjongen tegelijk bij zijn modelauto aanschafte. Was dus een NimH accu en ze gaven hem ook nog vrolijk een NiCd lader mee (langzaamlader 170 mAh)!
De bewuste accu en de lader zijn al teruggebracht naar de winkelier.

Bleek in de winkel dat de hele voorraad van deze accu's dezelfde produktiedatum van 3/11/2003 hadden.
Heb nog even gevraagd of men niet zo vaak een accu verkocht :-)

De winkelier beweerde dat het niets uitmaakte hoelang geleden de accu was geproduceerd, als die nog maar niet was gebruikt. Anders kon het niet, dat lange liggen.
Ik moest de accu gewoon eens op zijn donder geven werd er gezegd ????????

We hebben voor de eer bedankt en gelukkig kon het spul zo weer retour (zonder tegoedbon ofzo).

Back