Nieuwe Kavan transmitter v20

Is deze generatie ook onderhevig aan die constante stroom van updates?

Ik ben heel blij met het gebruik van mijn frsky spul voor wat het instellen van de modellen en knuppel en schakelaarverdeling enzo maar ik ben gestopt met steeds maar weer updaten en updaten en updaten...... beide zenders werken met al mijn ontvangers en ik blijf er verder vanaf maar kan er anders dan op de 2dehands markt dus ook niet zomaar meer ontvangers bij kopen volgens mij:(

Als ik eens een extraatje over heb wil ik een keer een nieuw systeem met de openTX-mogelijkheden, met gewoon een hele stapel ontvangers, en dan niet dat gezeik met updaten en flashen en weer updaten en weer iets anders flashen......dat gedoe komt mij dus echt mijn neus uito_Oo_O

Dat is dus exact hetgene wat mij ervan weerhoud om op frsky over te stappen. Al die updates..Ben erg happy met mijn Futaba FX32 maar ben onwijs gecharmeerd van de Frsky zenders en hun mogelijkheden. Maar ik ben niet echt een pc guru....

Dat is dus exact hetgene wat mij ervan weerhoud om op frsky over te stappen. Al die updates..Ben erg happy met mijn Futaba FX32 maar ben onwijs gecharmeerd van de Frsky zenders en hun mogelijkheden. Maar ik ben niet echt een pc guru....
Je HOEFT niet te updaten, als je programmering goed voldoet. Ik heb mijn Taranis óóit één keer ge-updated, omdat de versie waarmee die van mij uit de fabriek kwam (geen idee meer welke versie dat is), hééééél zo nu en dan een nagenoeg onmerkbare vertraging op de rolroeren gaf. Was echt heel zelden (mischien 2 a 3 keer per seizoen dat het me opviel en dan dacht van "Huh? Verbééldde ik me dat nou of zat daar even een klein hikje in???". Echt héél minimaal en als ik niet heel toevallig er iets over gelezen had, had ik gedacht dat het de invloed van een korte windvlaag o.i.d. zou zijn. Die update zal nu mischien 5 jaar geleden zijn of zo.
Sindsdien heb ik niet meer ge-updated, en het is verder ook geen enkel probleem.
FrSky ontvangers moet je sowieso even flashen als je ze nieuw koopt, en als je weet hoe dat moet stelt het echt geen reet voor, kan gewoon vanaf je zender zelfs.
Geef eerlijk toe, ik láát dat ook liever doen door clubgenoot Rob, meer omdat ik, met wel gemiddeld één ontvanger per jaar, domweg vergeet hoe dat ook alweer moet. Maar hij is er altijd binnen 30 seconden per ontvanger mee klaar, dus het kan ECHT niet moeilijk zijn.

Ik heb nog niet meegemaakt dat software beschadigd raakte o.i.d.

Ik kan je DIT zeggen: "al die updates..." is echt totale nonsens. Als je geen last hebt hoef je niet te updaten.

Nog even over de updates. Bijna alle zichzelf respecterende merken hebben updates. Updates zijn niet altijd nodig, maar vaak krijgt de zender er wel mogelijkheden bij. En dat updaten zo spannend is dat ook niet meer. Ethos heeft er een programma voor en dat maakt het erg makkelijk. Verder bij aanschaf flash ik mijn ontvangers altijd even naar de versie die ik gebruik. Voor de standaard 8 kanaals(X8R) FRSKY ontvanger is de laatste update van 2020, dus zo vaak is het ook weer niet. Het is nu eenmaal geen ouderwetse analoge zendapparatuur, het zijn eigenlijk allemaal computers, zowel zenders als ontvangers etc.

Het flashen lukt mij wel, ik heb ook van alle ontvangers de versies die het doen op de zender zelf staan en dat gaat nu goed, zoals Brutus ook
zegt "het hoeft niet" dus ik doe het ook niet.

Maar het is mij bijvoorbeeld niet duidelijk, als ik een nieuwe ontvanger koop, of ik die dan van die software kan voorzien. Als ik een nieuw iets bouw kies ik nu dus een model wat daarvoor in de plaats ontvangerloos gaat en om de een of andere reden voelt dat beperkend.....maar dat zegt misschien meer over mij dan over de spullen:rolleyes:

Sorry...off topic allemaal.

Maar ik vind die Kavan V20/frsky x20 ook een interessant ding mocht ik ineens besluiten alles te willen veranderen :weetnie::weetnie:

Ik heb mijn x20 nu 3 jaar en heb hem 2x geupdate, de laatste keer was ook 3 jaar terug en sindsdien praat hij Nederlands. Ontvangers flashen gaat makkelijk vanuit de zender. Ik ga hem niet meer Updaten want hij werkt prima.

Mooie zender. Het lijkt er op dat kava. Deze zender in samen werking met frsky heeft gemaakt. Het enige verschil is dat de v20 een twin module heeft. Wat betekend dat die 2x 2.4ghz heeft, en de x20 heeft dualband td, 2.4hgz en (900)mhz. Voor de rest looks zijn net wat anders en de rest is het zelfde en draait gewoon ethos. Het mooie is van de nieuwe acces ontvangers is dat de ota hebben. Over the air update (draadloos).
Voor de rest is het updaten niet zo heel moeilijk. Zo lang je zelf maar weet welk type firmware op je zender staat. Voor de oude zender (taranis, x lite) is over het algemeen accst protocol en daar heb je 3 types in fcc, eu LBT oude versie en eu LBT 2.1. Alles met acces is niet firmware type afhankelijk of je zender wel of niet bind. Alles met acces en ota heeft het wel makkelijker gemaakt kwa updaten.

Ik heb mijn x20 nu 3 jaar en heb hem 2x geupdate, de laatste keer was ook 3 jaar terug en sindsdien praat hij Nederlands. Ontvangers flashen gaat makkelijk vanuit de zender. Ik ga hem niet meer Updaten want hij werkt prima.
Het is bij Frsky telkens een uitbreiding van mogelijkheden of vereenvoudiging. Maar wat vooral leuk is : HET IS GRATIS. Koop een jeti en alles zit in de zender maar werkt pas als je er EXTRA VOOR BETAALD. Ik ben blij met mijn Tandem x20.

Maar het is mij bijvoorbeeld niet duidelijk, als ik een nieuwe ontvanger koop, of ik die dan van die software kan voorzien. Als ik een nieuw iets bouw kies ik nu dus een model wat daarvoor in de plaats ontvangerloos gaat en om de een of andere reden voelt dat beperkend.....
Ik moest wel tien keer lezen voordat ik door had wat je bedoelde...

Ik koop gewoon ontvangers op voorraad: Die dingen kosten zo weinig dat dat kan. Als de laatste ontvanger op de plank ergens in gaat, bestel ik vier nieuwe. ZELFS als ik in NL bestel, kost me dat minder dan ik vroeger voor EEN nieuwe Futaba 8 kanaals PCM ontvanger betaalde.
Als er een model crasht, en niet hersteld gaat worden, gaat die ontvanger op de plank, bij de voorraad, maar wel vooraan in de rij zodat die als eerste gebruikt gaat worden.
Ik koop altijd dezelfde ontvangers (Ik meen XR8R, maar da's uit het blote hoofd, kan zijn dat ik de code verkeerd onthouden heb) en dan weet ik dat ze geflasht kunnen worden.

Duidelijk:thumbsup:

Ik heb jouw 'mannetje' ook even benaderd en die heeft voor mij ook wat dingen opgehelderd, ik ga binnenkort maar eens wat ontvangers bestellen;);)

Voor de topic starter @Wes56, mocht je in de toekomst een andere zender willen aankopen :

1.) Maak voor jezelf een lijstje aan welke eisen de zender volgens jou zou moeten voldoen.
2.) Vervolgens ga je deze eisen prioriseren, de voor jou meest belangrijkste zet je bovenaan, de minst belangrijkste onderaan.
3.) Bepaal het budget.
4.) Bepaal welke zender(s) merk(en) en model(len) in dit framework passen.
5.) Als je de zender(s) hebt geselecteerd, ga dan dan naar een winkel of vraag op de club of je een zender even mag vasthouden. Ergonomie is heel belangrijk, wat de een heel prettig vind kan voor de ander juist lastig zijn.
Bekijk ook de menustruktuur van het programma in de zender, past deze bij jou gedachten gang ?

Daarmee voorkom je teleurstelling en een miskoop.

Grt,

Arnoud.

Die Kavan V20 is gemaakt door FrSky, daarom zou ik zelf eerder voor het 'origineel' gaan en niet voor een OEM zender die bijna hetzelfde is als de X20 equivalent van FrSky.

Back