Nieuwe (klop)boormachine nodig maar welke?

Ik weet niet of dit hier juist staat maar hier komt de vraag toch maar.

Ik had nu een accu-klop boormachine van een vrij onbekend merk. Dus goedkoop, redelijk goed in het begin maar na een tijdje begon daar toch aardig wat speling op de kop te zitten. En nu is blijkbaar helemaal gesneuveld.

Dus ben ik op zoek naar een nieuwe klop-boor machine voor de alledaagse huis-tuin en keuken klusjes.
voorwaarden:
- moet niet op een accu werken, netstroom mag zeker
- moet een klopboormachine zijn
- geschikt voor metaal, hout, steen en beton
- moet degelijk zijn

Het moet zeker geen peperdure professionele machine zijn die zeer duur is.

Wat zijn hierbij dan de degelijke toestellen en/of merken.
Ik denk daarbij aan Black en decker, Bosch,... van bij de lokale doe-het-zelf winkel.

Mee eens, prima spul. Ik heb de mijne al 15 jaar.
Alleen geen klopboor nemen, maar een boorhamer. Dan kun je elk beton de baas.

Mvg Ron

Wat is het verschil tussen een klopboor en een boorhamer?
Als ik het goed voorheb "klopt" een boorhamer beter en sterker.
Maar een boorhamer is dan enkel een meerwaarde voor beton en steenwerk.

Een klopboor is alleen voor steen geschikt, als je in bijvoorbeeld een nieuwbouwhuis iets moet boren loop je hiermee vast.
Een boorhamer heeft een laag toerental en de boor hamert door de muur.
Het prijsverschil is maar een paar tientjes, maar je hebt er veel meer plezier van.

Mvg Ron

Ik heb een gewone boorhamer van Bosch (de blauwe, dat is de professionele lijn) en een 18V accuboorhamer van Makita. De muren in mijn huis zijn van een heel harde betonsoort. Met een klopboormachine sloop je daar alleen maar je boortjes mee. Een boorhamer gaat erin alsof de muren van koek zijn. Let wel even op dat je waarschijnlijk een extra kop nodig hebt die je in de boorhamer kunt zetten, waar je normale boren in kunt spannen.

Ik heb een AEG boormachine met pneumatisch klopmechaniek (en SDS snelkoppeling) ... machientje is al 30 jaar in gebruik en heeft ondertussen al de nodige kilometers door het beton gevreten ... zolang je geen wapening tegenkomt in het beton, vliegt de boor door het hardste beton alsof het "koek" is ... nadeel is dat de machine tamelijk lang is, wat voor het "gewone" boorwerk in andere materialen onhandig is ...

hamer of boor

Hey,
Ligt er aan waaraan je de meeste tijd kwijt bent, hameren of boren?
-t(hameren)>t(boren) : hamerboormachine v. Bosch / AEG / (=duurder: Metabo, zware/zeer zware werk: Hilti /Kango)
-t(boren)>t(hameren) : klopboormachine v. Bosch / AEG / (=duurder: Metabo / DeWalt)

Zelf jaar of 45 een Bosch 350W klopboormachien(tje) gehad, nooit defect geraakt (ook niet door beton/hardsteen), echter vanwege het verpulveren van de aansluitdraden en snoer na zoveel jaren moeten weg doen.
Mijn merk keuze, gebaseerd op mijn ervaring, zou Bosch of AEG zijn.

Het ligt er maar net aan wat je wilt uitgeven....

In m'n werk als diamantboorder/zager heb ik ze van zowat alle merken wel gehad , van "goedkope" Bosch , Black&Decker en dergelijke tot Makita's en zelfs Hilti's van 1000,-....

Levensduur was bij de duurdere niet heel erg verschillend (Hilti's moeten ook voor een dure servicebeurt) enige verschil was vaak de boorsnelheid in het echt harde beton bij de grotere boren (15+mm)

Voor in en om het huis heb je genoeg aan een willekeurige klopboor met scherpe boortjes en de juiste druk op de machine , te licht en het klopmechanisme doet z'n werk niet en voor te zwaar geld hetzelfde.

Back