Nieuwe koppeling opgerookt na 1 tank

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Aragnite, 17 sep 2011.

  1. Aragnite

    Aragnite Guest

    Hoi luitjes,

    ik ben sinds kort begonnen met deze zeer leuke hobby, heb een tweedehands 5B gekocht. na wat onderhoud kwam ik erachter dat de koppeling die op de auto zat toen ik deze kocht versleten was (coating was er bijna helemaal af) ik heb een reserve koppeling gekregen en die heb ik er netjes opgezet.
    vandaag lekker wezen bashen, en ik merkte na 1 tankje al dat de snelheid er aardig uit aan het gaan was. volgens een maatje van me moesten we de zooi maar even late afkoelen om te kijken of alles bij de pinion/ spur gear nog in orde was.

    al snel bleek dat die in orde waren, echter de nieuwe koppeling was compleet opgerookt. na écht 1 tankje rijden.

    dit was op relatief los zand (met regen was 't vrij plakkerig) maar het kan toch niet zo zijn dat een nieuwe koppeling zooo snel opgerookt kan worden?

    bij het verwijderen van de koppeling merkte ik een kleine speling op de as (die as die van het vliegwiel naar de koppeling gaat zeg maar) kan dit hier iets mee te maken hebben? ook was de 'veer' die tussen de koppelings elementen zit helemaal rul geworden. (hij hield de twee onderdelen niet meer strak bij elkaar, de veer was mooi rood toen hij er gisteren in ging, en nu was hij donkerrood/ bruin zowat (zal wel met temperatuur te maken hebben gehad)

    heb nu alles uit elkaar liggen, maar krijg de as er even niet uit (flywheel puller moet ik zo bestellen)

    maar voordat ik wéér een nieuwe koppeling oprook bij 1 ritje, hoop ik dat jullie hier een tip hebben wat er mis is met mijn baja (zodat ik niet iederen week 2 tot 3 koppelingen moet vervangen :confused:

    alle tips zijn meer dan welkom.
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Controleer of de rem niet sleept... en vervangde veer samen met de koppeling.
     
  3. Aragnite

    Aragnite Guest

    even de foto's zodat het misschien nog beter 'spreekt'


    de nieuwe koppeling
    [​IMG]

    na 1 ritje/ tankje
    [​IMG]
     
  4. Aragnite

    Aragnite Guest

    de veer die tussen de koppelings elementen zit bedoel je?
    dat was inderdaad een nieuwe.

    hoe controleer ik of de rem sleept? (loopt hij dan 'aan' in neutraal?) want hij remt niet in neutraal/ gas, maar de remschoentjes zitten wel dicht op de schijven.
     
  5. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Is heel los zand kan het inderdaad snel gaan met een koppeling. Het beste advies is om er een elcon koppeling in te zetten. Eigenlijk nooit meer omkijken naar. Is een beetje duurder dan de standaard maar vele malen beter en echt slijtvast.
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Lijkt me eerder dat de veer veel te strak is en de koppeling continu geslipt heeft.
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb al vaker een koppeling erg snel opgerookt zien worden. Hangt ook een beetje van je vinger af natuurlijk.

    Hoe ziet je koppelingsklok eruit? Is deze helemaal blauw van de hitte?
     
  8. Aragnite

    Aragnite Guest

    @ Burp, idd op sommige plekken is de klok blauwig aan 't worden.
    ik voel aan de binnenkant een lichte 'uitholling' zitten, het is maar minimaal, maar je voelt het wel. (moet ik het koppelingsklok nu ook vervangen?)

    ik heb al gelezen van die elcon koppeling, maar ik wil zeker zijn dat ik niet iets anders 'fout' heb zitten zodat ik andere koppelingen ook oprook/kapot maak.

    vriend van me heeft de 'speling' op zijn baja nagekeken, en daar zit 0 speling op de kopelling/flywheel as. ik denk dat het blok even open moet om de lagers en keerringen ook te vervangen.
    en dan inderdaad maar zo'n upgrade koppeling erin.

    @ Micropuller, veer zat inderdaad erg strak (ik kon de onderdelen niet met de hand van elkaar trekken zeg maar) , maar dat schijnt wel zo te horen toch?

    @ Anko, ik heb nog even op google gezocht, en ga een setje remveren halen (die de slofjes uit elkaar drukt als de wagen niet remt)

    thanks voor de tips so far
     
  9. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    Die rod veer bepaald bij welk toerental van de motor de koppeling aangrijpt en de auto gaat rijden.

    Begin maar met controleren vn krukaslagers op speling, als koppeling teveel slingert slijt ie ook versneld.
     
  10. Aragnite

    Aragnite Guest

    Thanks voor alle tips !!! en zo bizar snel allemaal :D

    ik laat nog even weten wat ik kan vinden in de loop van de week (of weken, afhankelijk hoe handig ik blijk te zijn :D )
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Rijden in erg los zand is de doodsteek voor deze koppelingen bij de Baja... Is een redelijk bekend fenomeen

    Het blauw worden van de klok komt door het staal op staal slepen van de versleten koppeling op de koppelingsklok. Daar heeft de veer weinig mee te maken , de rode veer zou voor een aangrijpingspunt van zo'n 8.000 toeren moeten zorgen wat redelijk standaard is onderhand in de offroad.

    Beste oplossing is een teflon koppeling , Elcon , FG etc. etc.
     
  12. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    Rijden op asfalt is ook al funest voor de koppeling deze moet dan te lang slippen omdat de banden niet willen slippen in het zand kunnen de wielen gemakkelijk rond zonder dat auto vooruit gaat dus zal de koppeling minder slippen maar inderdaad zand ertussen en het schuurt ook goed. Daarbij komt ook nog eens dat de meeste standaard koppelingsklokken niet bepaald netjes rond draaien de meeste slingeren een beetje ook door beweging in de ophanging en de lagers.

    Heb het zelf ook gehad nieuwe schoentjes gemonteerd met nieuwe veer maar na 1 tankje op de wegbanden was het weg koppeling
     
  13. huisboom

    huisboom

    Lid geworden:
    8 jan 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    westervoort
    Probeer eens een teflon koppeling die je kunt instellen.
    Gr Carlo Huisman
     
  14. Knirdir

    Knirdir Guest

    Aragnite,

    Je hebt nu zo'n 5-7 tankjes gereden met deze motor?
    Heb je al eens eerder gemerkt dat er speling op de aandrijfas die uit je motor komt zat?

    Voelde je deze speling toen je 1 tankje geleden koppelingsschoentjes verving?

    Zou kunnen dat tijdens je laatste tankje een lager in je motorblok stukgegaan is, en daardoor je koppeling zo snel opgerookt is?

    Wellicht ook een idee om als je van plan bent om vaker in zulk zand te gaan rijden een dichte clutchbellholder te nemen? Bv een TR HD clutch set?

    Groet,
    Knirdir
     
  15. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    Om het vliegwiel eraf te halen heb je trouwens niet pers'e een trekker nodig er zitten 2 openingen met M 6 schroefdraad in het vliegwiel net langs de buitenkant van de centrale moer, hier 2 lange bouten in draaien met de hand en dan voorzichtig met kleine beetjes om en om vaster draaien het vliegwiel zal dan redelijk snel met een tik losspringen opletten voor het spietje dat los in de as ligt. De koppelingshouder kun je ook op deze manier los krijgen. LET WEL OP niet te lomp tekeer gaan anders kunt je het huis kapot draaien.
     
  16. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Heb je niet gewoon met een te groote gearing gereden .
    De koppeling zou daardoor steeds slippen en natuurlijk oproken .
    Je kunt ook een gearing kiezen die meer trekkracht heeft en minder top .
    Dan slipt je koppeling ook niet zo lang .
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
  17. kostenko

    kostenko

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Netherlands
    Of je monteert een Lauterbacher Teflon 4shoe koppeling en je kunt probleemloos blijven rijden.
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Wiebe, als het op een verharde ondergrond was zou dat best kunnen maar in los zand heb je daar eigenlijk geen last van. De wielen slippen dan gewoonweg door.

    Ergo, de stsandaard koppeling kan best even mee gaan maar het gebeurd vaker dat hij zeer snel is opgevreten, zeker in los zand. Een teflon koppeling (Elcon bv) lost het snel slijten op. Wel van belang dat de rest mechanisch in orde is.
     
  19. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ik heb net hetzelfde voorgehad, zoals ik zie op de afbeeldingen vermoed ik dat je nog steeds met de originele plastic koppelings houder rijd. Check even of de lagers hierin nog netjes spelingsvrij passen en het plastic niet vervormd is door de hitte.

    Indien de houder toch alreeds in aluminium is maar toch nog een open versie (je kan de koppelingsbel zien zonder de houder te demonteren), kan ik je zeker een gesloten versie aanraden indien je van plan bent veel in zand te gaan rijden. Een teflon koppelingis zeker een goede updgrade, maar een gesloten koppelingsdeksel ook.
    Met een gesloten versie kan er geen zand of vuil meer in de bel komen waardoor de koppelingsschoenen rapper gaan wegschuren.

    Ik rijd ondertussen al een 2,5 jaar met dezelfde teflon koppeling, zonder vernieuwing van de schoenen en een gesloten koppelingshouder. Rijd 90% in los zand (aan zee) , beste upgrades tot nu toe. (alsook een killswitch :p )
     
  20. Aragnite

    Aragnite Guest

    @optic, koppelingshuis houder is al vervangen door een (open) aluminium versie (daar zit geen speling op (klok loopt stabiel)

    @ Paul, thanks, ik had al zo'n filmpje gevonden op youtube, thanks voor de bruikbare tip!!

    @All, Teflon koppeling, waar ik steeds over lees, lijkt wel een lifetime warranty te hebben, nav alle verhalen zal dat wel een goede upgrade zijn.

    ik ga nog even google-en naar een gesloten behuizing, want i love los zand!!

    @huisboom, instelbare koppeling? is dat 'tzelfde als een 'teflon' koppeling?
     

Deel Deze Pagina