Nieuwe lader aanschaffen. Welke zijn het beste

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Paul1980, 16 sep 2015.

  1. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Hoi,

    Ik wil een nieuwe lader aanschaffen. Heb 2 vliegtuigen op 6s 5000Mah en 6000 Mah ( ik heb er wel meer maar dit zijn de grootste accu's ) en het laden duurt me wat te lang. Heb nu 2 lader Turnigy accucel laders van 150W en kan max 7A laden. Beide accu's mogen met 5c geladen worden dus ik wil eigenlijk de tijd verkorten van het laden. Het laden van de 6000 Mah wil ik terugbrengen naar max 30 min als hij leeg is.

    Ik heb 2 server voedingen liggen van 12v ( dsp-600pb ) die ik hiervoor kan gebruiken. Ben bereid om er 2 meer aan te schaffen als dat het snel laden ten goeden komt.

    Onderstaande heb ik als opties

    1x iCharger 406DUO 1400W Dual Channel 6s Balance Charger
    1x iCharger 308DUO 1300W Dual Channel 8s Balance Charger
    2x Turnigy Reaktor 30A 1000W Balance Charger

    Maar onderstaande is niet helemaal uitgesloten maar lijkt mij overkill.

    1x iCharger 4010DUO 2000W Dual Channel 10S Balance Charger

    Als het echt toegevoegde waarde heeft om deze aan te schaffen zou het een optie zijn.

    De kans dat ik boven de 6s ga vliegen is klein.

    Heeft iemand een goed advies of ervaring met 1 van deze laders/voeding. Vergelijkbare goede laders zijn ook welkom.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Hier is er nog een.
    http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iSDUO3
    En Graupner heeft ook nog goede laders in die categorie.
    Het zijn allemaal bruikbare laders maar het is misschien goed iets meer te betalen als de garantie goed geregeld kan worden met deze vrij dure laders.
    Overigens heeft het weinig zin met meer als 2C te gaan laden omdat dit meer van je lipos vergt en nauwelijks tijdwinst oplevert.
    Als je van af storage niveau af laadt dan is het minder als 30 minuten laden mits er niet heftig gebalanceerd hoeft te worden.
    Het is wel belangrijk bij 6S laden de lader te voeden met 24V.
    Als je de server voedingen in serie kunt zetten dan zijn ze bruikbaar maar het kan kortsluiting opleveren i.v.m.de aarde houdt dat dus goed in de gaten.
    Je moet dan de aarding loskoppelen van 1 van de twee voedingen en dat is voor je eigen verantwoording.
    Ik weet ook niet wat de maximum stroom van die voedingen is maar ik meen 575W=48A.
    6000mAh laden met 2C is wel 12A x 2=24A dus dat moet kunnen.
    Ik heb zelf een graupner 16S en ben daar erg wijs mee maar voor jouw is dat wat te klein.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een clubgenoot van me heeft de 308 en is daar heel tevreden over. Hij vliegt veel met 6S en geen problemen.
    Ikzelf heb al ruim twee jaar de TP820CD van Thunderpower die ook tot 2 x 8S kan gaan (400W per poort). Tot nu toe ook nog geen problemen mee gehad en ik vlieg veeeeeel met 6S cellen.
     
  4. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Voor het laden van een 6S 6000 mAh met 2C volstaat een lader met een laadvermogen van 300W (per uitgang).
    Het rekensommetje P = I X V => P = (6Ax2C) X (6Sx4.2V) = 12 x 25.2 = 302.4 W.
    Alle genoemde laders voldoen daar meer als voldoende aan, met de meeste kun je zelfs rond de 5C laden.

    Om de laders op dit soort vermogens te gebruiken hebben ze wel meer dan 18V ingangsspanning nodig. Dus de 2 voedingen koppelen.
    Voor 1 pakket heb je 300W nodig + nog wat meer ivm rendement van de lader, zeg 360W.
    Om 2 pakketen te laden dus zo'n 720W ingangsvermogen. De 2 voedingen kunnen samen 1150W leveren, dus dat volstaat.

    Wanneer je niet meer dan 2C wilt gaan laden, dan kun je ook gaan kijken naar enkelvoudige laders met zo'n 300-400W uitgangsvermogen.
    Wellicht loont het dan om 3 laders te kopen en zo 3 packs tegelijk te kunnen laden.
     
  5. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Pl8 van revolectrix
     
  6. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Bedankt voor de reacties. pl8 van revolectrix nog nooit van gehoord maar ziet er uit als een solide lader. Bedankt voor de tip. Ga daar eens verder induiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Heb toch de Icharger 4010 due besteld. Je weet nooit wat de toekomst brengt.
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Oke en welke voeding ga je gebruiken?
     
  9. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Ik heb andere voedingen gebruikt. 1x atsn 7001044 en 1x dps800 in serie. 1x aarde los gekoppeld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Ik doe toch iets fout met de voedingen. Beide werkte prima op 12v maar nadat ik de min van de ene voeding met de plus van de andere voeding heb gekoppeld is de atsn-7001044 er mee gestopt. De fans gaan 2x kort aan en daarna niets meer. Bij het eruit trekken van de voeding gaan de fans nog even kort aan. Heb gelezen op een ander forum dat dit einde voeding betekend. Ik heb nog een dps 800 liggen maar voordat ik deze aansluit zou ik graag advies hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Er kan in de voeding iets kapot zijn gegaan. Maak de verbinding tussen de + van de ene voeding en de - van de andere los en probeer de voedingen weer los van elkaar. Als dan alles wel goed werkt is er niets kapot.
    Wat er namelijk gebeurt is dat je de voeding waarvan je de + met de - van de andere verbindt kortsluit! De - van de voeding is namelijk met de kast, het metalen huis, verbonden. De kast is weer met de randaarde verbonden. Je sluit dus de voeding via de randaarde kort.
    Je hebt de aarde losgemaakt schrijf je maar dat hoeft niet voldoende te zijn. Daarbij kan het ook gevaarlijk zijn. Die aarde is een veiligheidsvoorziening. Zonder aarde kan er een gevaarlijke spanning op de kast komen te staan. Verder is het ook mogelijk dat de voeding niet meer aan wil gaan als de aarde los is. Dat komt zelden voor maar er zijn voedingen die zo werken!
    Als je de twee voedingen in serie wilt zetten om zo 24V te maken zal je van één van de voedingen de verbinding tussen de - en de randaarde moeten verbreken. Zoek even op dit forum er is al een draadje over het modificeren van de voeding. Pas wel op, je moet goed weten wat je doet anders kan het mis gaan. Binnen in die voedingen zijn gevaarlijke spanningen aanwezig. Je kan een vervelende schok krijgen en als de stekker nog in het stopcontact zit kan het levensgevaarlijk zijn!!!!!!
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Van daar ook mijn waarschuwing in post 2
    Je kunt de aardingen wel aanpassen maar als er binnen de kast nog andere verbindingen zijn met de kast dan gaat het fout.
     
  13. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Ik heb er idd geen rekening mee gehouden om de interne aarde los te koppelen. Ik heb hem alleen in de 220 aansluiting weg gelaten. Weer wat geleerd en bedankt voor je advies .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Nieuwe voeding en aarde intern verwijderd op 4 plekken en probleem opgelost. Het is dus niet alleen de aarde die je van de 220 kabel moet halen maar intern zijn er ook een paar punten waar je het koper weg moet halen zodat hij geen contact meer maakt met de behuizing.

    Nu werken de 2 dps 800 prima op 24v
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Oke als de voedingen maar vrij van hun behuizing zijn maar wel beiden behuizingen ge aard zijn via de 220V stekker dan zou het veilig moeten zijn en goed werken.
    Als ik goed begrijp heb je dat zo op kunnen lossen.
    Heb je ook beiden voedingen middels 1 220 V stekker in 1 stopcontact zitten.
    Ik weet namelijk niet wat er gebeurt als de voedingen in serie op de lader zitten aangesloten en je vergeet 1 van beiden stekkers in het stopcontact te steken en je gaat vervolgens laden.
    Dan krijgt de niet werkende voeding een negatieve 12V spanning op zijn uitgang.;)
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2015
  16. aproi001

    aproi001

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    zoetermeer
    Ik heb net de Junsi 308 duo gekocht,echt een top lader.
    Je kan alles monitoren zelfs de interne weerstand per cel!
    Je kan hem gebruiken tot 8 cellen en per uitgang 30amp en in synchroon modes 50amp.
    Echt een super lader
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. Paul1980

    Paul1980

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    De 308 was voor mij ook voldoende geweest maar omdat het verschil zo klein was ben ik voor de 4010 gegaan.

    http://www.zj-hobbyshop.de/ladegeraete-c-2.html

    Ik heb hem nog maar even kort gebruikt om te testen maar het ziet er inderdaad allemaal simpel uit. Mooi om te horen dat je er enthousiast over bent.

    @ cdrom flyer : ik heb 1 aansluiting gemaakt in mijn koffer waar ik beide voedingen op heb gezet. Beide voedingen starten gelijk. Mijn oude laders heb ik niet weg gedaan en heb op de eerste voeding een 12v aansluiting gemaakt.

    De voedingen zijn bijna zo gemaakt zoals je beschrijft. De eerste voeding is niet aangepast alleen een paar kabeltjes gesoldeerd om hem op te laten starten en de 2e is de aarde van de stekker, intern uit de 220 aansluiting gehaald en de print van de voeding vrij gemaakt van de behuizing. Beide behuizingen zijn op elkaar gestapeld zoals in onderstaande link wordt beschreven.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1301679

    Komt volgens mij aardig op hetzelfde neer. Bedankt voor de hulp!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    Zelf ben ik nu al een paar weken in het bezit van een Graupner Polaron EX1400 lader. En ik moet zeggen -op de herrie van de 2 fans na- een super lader, en ik ben er tot nú toe dik tevreden mee.

    Ik zit alleen nog met de instellingen ervan -omdat mijn 6000 accu's maar 5200 laden- doorspitten, maar voor de rest is ie top.

    Wel heb ik de accu's op een eerder gekochte China imax b6 lader geladen en dat heeft ze misschien de das omgedaan?!

    Mvg,
    Frank.
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Als het goed is trekt u de accu's niet helemaal leeg, er blijft dus nog wat amperage in zitten.
     
  20. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    De imax laders duwden er NOOIT onder de 6000mAh erin, vaak nog 6400-6600mAh. Maar ze laden wél véél lang dan de Graupner Polaron, deze slaat altijd op tijd af. Met 8A 55 minuutjes! Ze duwt er maar 52--mAh erin terwijl de accu's 6000mAh zijn.

    De imaxen laden diezelfde accu's op met 5 en 6A tot een schokkende tijd van wel 4 uurtjes... Er is iets niet pluis... Maar wat ! ?

    Het zal aan de instelling liggen van de Graupner Polaron.

    Als er iemand hier op het forum is die mij de instellingen kan geven van de Graupner Polaron EX1400, weet ik ook of het aan het laden ligt of aan de lader.


    Mvg,
    Frank.
     

Deel Deze Pagina