Nieuwe Li-Ion techniek: 90% laden in vijf minuten...

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
P

Pjotrrr

Guest
Hopelijk druppelt dit met een jaar ook door naar de consumentenmarkt...

scib-toshiba-battery.jpg

How does this sound: a battery capable of recharging to 90% in under 5 minutes while remaining useful (i.e., 5,000+ recharges) for 10 years or more? Sounds like the stuff of jetpacks and food replicators right? Nope... March, 2008. It was a long, long time ago when we first brought you news of these so-called "Super Li-ion" batteries. In March of 2005 to be exact. Now they're here, courtesy of Toshiba who just announced their Super Charge ion Batteries, or SCiBs. The wee 2.4V version measures 62 x 95 x 13-mm / 150-grams while the big, bad 24V version measures in at 100 x 300 x 45-mm and 2000-grams. Oh, and they won't short-circuit and explode. The problem? The first production run is for industrial-use (non-CE) class devices like hybrid cars and the like. Oh pretty please Toshiba, with sugar, won't you make a laptop version?

http://www.engadget.com/2007/12/11/toshiba-launching-scib-batteries-in-march-5-min-charge-10-year/

http://life.tweakers.net/nieuws/50794/toshiba-kondigt-snelladende-lithium-ion-accu-aan.html

Toshiba kondigt snelladende lithium-ion-accu aan

Toshiba heeft aangekondigd begin volgend jaar een serie accu's op de markt te brengen die in vijf minuten oplaadbaar zijn en een levensduur van tien jaar hebben. De eerste versies zijn op de industrie gericht.
De SCiB, of Super Charge ion Battery, is een lithium-ion-accu die veilig een stroomsterkte van 50 ampère kan slikken, zo claimt Toshiba in zijn persbericht. Hierdoor kan de batterij binnen vijf minuten op worden geladen tot negentig procent van de capaciteit. Na drieduizend maal opladen zou het capaciteitsverlies beperkt zijn tot tien procent. Na vijfduizend maal opladen is de accu 'op', wat in zou houden dat de SCiB in totaal tien jaar dienst kan doen, met een keer opladen per dag.

Toshiba komt met twee uitvoeringen, beide gericht op industriële toepassingen. De SCiB Cell, met een spanning van 2,4 volt, meet 62mm x 95mm x 13mm en weegt 150 gram. Zijn grote broer, de SCiB Standard Module heeft een spanning van 24 volt en meet 10cm x 30cm x 4,5cm. Deze accu weegt ongeveer twee kilo.

De eigenschappen van de SCiB zouden onder meer zijn te danken aan nieuw materiaal voor de negatieve elektrode en een ander soort electrolyt. Dat draagt niet alleen aan de snelle oplaadbaarheid en levensduur bij, maar ook aan de mogelijkheid tot het gebruik in een koud klimaat; de SCiB kan zijn werk volgens Toshiba tot op minus dertig graden Celsius blijven doen.

Toshiba voorziet toepassing in elektrische voertuigen zoals vorkheftrucks, en later, als het Japanse bedrijf de technologie verder heeft doorontwikkeld, zou ook toepassing in hybride of elektrische auto's mogelijk moeten zijn. Over gebruik van de batterijen in consumentenelectronica zoals notebooks rept het concern op dit moment met geen woord. De eerste SCiB's moeten in maart 2008 op de markt verschijnen

Laatst bewerkt:
De huidige lipo's hebben een fors lagere laadstroom dan een ontlaad stroom. Aangezien deze al geladen kan worden met 50A, zal de ontlaadstroom ook wel niet misselijk zijn. Ik denk dat vorkheftrucks en auto's ook een aardig stroompje lusten.

Ik lees.. 50A laadstroom en daarom 90% capaciteit in 5 minuten.

5 minuten laden met 50A levert op 4,16A. Dat is dan 90%, dus 100% zou dan 4600mAh zijn. Bij een genoemd gewicht van 150 gram voor 1 cell.

Dus.. nemen we eens een 3S1P pakket van 4600mAh, dan weegt dat pack 450 gram. Een 3s1p 5000 mAh Flightpower pakket weegt 404 gram.

Als bovenstaande allemaal klopt, zijn ze dus wel zwaarder dan lipo's.

Een 10s pakket, zoals bij F3A gebruikt wordt, weegt, als je een flightpower pakket neemt, 1336 gram. Met deze cellen zou dat 1500 gram worden.

Hoe dan ook, eerst zien dan geloven. Fabrikanten zijn zelf altijd nogal positief over hun producten. Ik kan mij nog herrinneren dat in de tijd dat de CD-speler uitkwam, het verhaal was dat CD's zo ongeveer onvernietigbaar waren. Je kon ze op straat gooien en er dan de hele dag auto's en vrachtwagens overheen laten rijden, en dan zou hij het daarnaa nog steeds doen. Dat bleek echter ook niet helemaal waar..

4200 mAh in 5 minuten laden (ca. 50A) heb je wel een knap (duur) ladertje voor nodig ... bij een 4S paketje (4x 2,4V=9,6V) zit je al op een 500W lader .....

2.4 volt per cel :P dus ze presteren per masa waarschijnlijk minder dan de modelbouw lipo van nu, maar daar tegenover staat een enorm veel grotere enbeter elevensdur, ennaturlijk de oplaadstroom :)

Ik kom toch niet verder als een 3s pakketje in m'n auto's , dan is de 10 amp van m'n infinity 3 zat :D Ik wacht wel gewoon een half uurtje :p

4200 mAh in 5 minuten laden (ca. 50A) heb je wel een knap (duur) ladertje voor nodig ... bij een 4S paketje (4x 2,4V=9,6V) zit je al op een 500W lader .....

Voor mijn pakketen heb ik een 1200Watt/24A lader en werkt super. In de praktijk kunnen de LiPoFe cellen ook 20A verdragen (1p) wat de laadtijd tot 9 minuten brengt. Als je echt wilt kan je hetzelfde wat ik heb binnen 5 werkdagen in huis hebben hoor.

En de prijs van de lader valt nog best mee vind ik, staat niet in verhouding met de huidige 250-300Watt laders en het lange termijn kostenplaatje is vele malen gunstiger als de huidige Lipos, maar das een ander draadje ;)

Back