nieuwe LIPO accu maakte kortsluiting, wat nu?

Mensen een korte doch krachtige vraag. Bij het solderen van een lipo 1500mhz (2cells) accu maakte ik een klein foutje. Bij het plaatsen van een goudconnector maakte ik voor een fractie van een seconden kortsluiting, waarbij ik ook daadwerkelijk een vonk zag vliegen.

Na 30 minuten gewacht te hebben lijkt er voor het oog niks aan de hand, maar is dit ook zo? Ik had begrepen dat een LIPO accu na kortsluiting onbruikbaar is. Klopt dit, of wordt dit alleen bepaald door de eventuele bolling van het pakket?

Gewoon gaan gebruiken, ik ken iemand :oops: die de beide polen in elkaar stak en er kwam zelfs rook uit de pack. Tot nu toe lijkt die lipo goed en normaal te presteren.

Ach ja, je bent in elk geval niet de eerste en voorlopig ook nog niet de laatste die dit gebeurd.

Gewoon gaan gebruiken, ik ken iemand :oops: die de beide polen in elkaar stak en er kwam zelfs rook uit de pack.

Heeeee is mij ook wel eens overkomen. Twee accupacks naast de lader, wil er één aansluiten maar prik hem lekker op de andere accu. Hebben ze voorzover ik weet ook niks aan over gehouden.

Bovenstaande is mij ook overkomen! 2 laders, 2 balancers, denk ik mijn accu in de lader te steken, steek ik hem in mijn andere accu, nadat ik op de startknop van de lader had geduwd, klonk een no batt piepje, dus ik de accu eens nakijken, blijkt hij helemaal warm te zijn en aan een ander te zitten:o Beide accu's zijn nog tot volle tevreden heid in gebruik( 1 3s 350 mah hextronic lipotje dat het nu al een jaar uithoud en 1 robbe 2200 mah 3s lipo)

bedankt voor de reacties mensen! Ik had hem al weggestopt onder een aantal bakstenen ;)
Dan gaan we hem zaterdag gewoon maar proberen ;)

heb ik ook gehad met lipo 2150 na solderen van de stekker grote vlam en zo heet draden weer los gewoon losse pluggen er op (rood ,zwart) en gaan doet het perfekt

Nu heb je dus gemerkt dat accu's heel erg hoge stromen kunnen leveren. :)
Wanneer het maar zo korstondig is geweest zal de accu daar niets van te leiden hebben gehad. Er is niet eens tijd geweest om de accu warm te laten worden.
Het is natuurlijk wel een waarschuwing dat je goed moet opletten dat het niet nog een keer gebeurt. Vooral wanneer het gebeurt terwijl je er geen erg in hebt en de kortsluiting duurt langer dan kan het wel gevaarlijk zijn. De accu kan in het ernstigste geval zelfs uit elkaar klappen.

Ik ben blij dat dit zovelen al is overkomen. Ik heb het dus ook al eens gedaan, maar mijn accu begon borrelende geluidjes te maken en op te zwellen. Ik heb snel het raam opengezet en de accu vanaf de zolder zo de tuin in gesodemieterd. Het pakket was goed opgezwollen en ik heb hem maar weggegooid (met afgeplakte polen tegen evt containerbrand).

Vriend van me had dat pas bij een FP4900 6s accu... zijn halve stekker was gesmolten (echt letterlijk in druppeltjes op de grond gevallen) en zijn handen flink geschroeid.

De accu heeft er echter niks mee geleden (ogenschijnlijk). Maarjah, die mag geloof ik een piek hebben van 250ampere :wink:

Cheers,

Richard

Back