Nieuwe lipo ampere's gelijk???

Hallo.

Een vraagje voor Ron?
Heb nieuwe lipo's in gebruik genomen.
De oude lipo's 10S kakte in naar 30, 31 volt. en minder.
Bij meeting trok het handeltje wel 60 Amp. soms net 1600 watt
Nu nieuwe lipo's in gebruik genomen. netjes 40 volt.
Maar de Ampere's zijn gelijk gebleven.?????, nu zo'n 2300 watt.
Ik niet snappen en vele met mij.
Wie verklaard nader.

Groeten Han.
 
Ja dat klopt ook wel.
Maar bij gelijke motor en prop.
Als je de voltjes normaal verhoogt stijgt het aantal ampere's.
Maar als de lipo's in zakken blijft het aantal ampere's gelijk met goede lipo's
die niet inzakken.
Dat vind ik wat tegen strijdig.

Han
 
waren de oude accu`s 20C en de nieuwe 30C?

dat zou iets verklaren.

Mvg. Richard


nee verklaart het niet, want het afgegeven vermogen is volgens Han ineens veel hoger.
Ook een 30C kan 20C geven (alleen andersom niet) En de stroom wordt gevraagd, niet geduwd.


Was het toerental neit hoger met de nieuwe accus?
 
Als de oude lipo het gevraagde vermogen niet kan leveren en de nieuwe lipo door een hogere C waarde wel is het gemeten vermogen dus veel hoger .

Mvg Johan
 
Je haalt feiten, gegevens, oorzaak en gevolg door elkaar.

Feiten:

Volt x Amp = Watt
Motor TREKT op zijn maximum 60amp
Accu 1 kan het niet aan en kakt in als er zoveel gevraagd wordt
Accu 2 doet het al veel beter

Oude accu
Jij geeft gas
Gevolg:

Motor begint te trekken en wil graag het gevraagde vermogen (Watt) gaan leveren
Ampères lopen op, accu trekt het niet en zakt terug naar 30volt vanwege de hoger Amperes.

Het maximum wordt bereikt bij 30 Volt x 53,33 Ampere = 1600 Watt. De accu zit op zijn max.

Nieuwe accu

Jij geeft gas
Gevolg:

Motor begint te trekken en wil graag het gevraagde vermogen (Watt) gaan leveren
Ampères lopen op, accu trekt nu beter en blijft op 40volt. Amperes kunnen kennelijk nu wel geleverd worden.

Het maximum wordt bereikt bij 40 Volt x 57,5 Ampere = 2300 Watt. De accu zit op zijn max., de motor krijgt niet meer.

Enige variabele die nog niet genoemd is: de esc. Die heeft ook een maximum dat geleverd kan worden. Daarom moet die altijd meer capaciteit hebben dan een motor. Immers motoren kunnen bij piekbelasting (lees vol gas met weerstand / belasting) meer vragen dan er op de verpakking staat.

Zo heb ik het begrepen van Goeroe Ron
 
Waarschijnlijk heeft de combinatie accu/bedrading/regelaar en motor een (gelijkstroom) weerstand van "iets" rond de 0,5 Ohm ... volgens de wet van mijnheer Georg Ohm word je stroom dan "beperkt" ...

Dat is ook het "probleem" bij superveel-C accu's, de max C blijft vaak theoretisch, omdat de bekabeling, etc. gewoon roet in het eten gooit en "stiekum" de stroom al veel eerder begrenst, met dank aan vriendje Ohm ...
 
Daarom dikke, zo kort mogelijke bedrading gebruiken. Ook connectoren zorgen voor een meetbaar verlies. Gesoldeerde verbindingen zijn altijd beter, b.v. tussen ESC en motor.
 
Zie ik dat ik het bericht niet verstuurd heb.
Was zeker nog onder de indruk van het lekkere vliegen van gisteren.
Maar bedankt voor de uitleg.
Snap het helemaal.
Soms ben je dan niet helemaal helder.(ik dus)

Groeten Han.
 
... Heb nieuwe lipo's in gebruik genomen.
De oude lipo's 10S kakte in naar 30, 31 volt. en minder.
Bij meeting trok het handeltje wel 60 Amp. soms net 1600 watt
Nu nieuwe lipo's in gebruik genomen. netjes 40 volt.
Maar de Ampere's zijn gelijk gebleven.?????, nu zo'n 2300 watt ...
Wat doet/was het toerental in beide gevallen Han?
 
Back
Top