Nieuwe lipo laden

Hallo aan iedereen,

Ik heb deze week een nieuwe lipo aangekocht ( Graupner Lipo 3200 7,4V ) En wou hem dus vandaag voor de eerste keer gaan gebruiken.Heb eerst de originele stekker eraf gehaald en er een stekker opgeplaatst van multiplex zodat deze dan op men regelaar past.Voor zover geen enkel probleem.Heb de lipo eventjes gechekt of ik wel alles goed had aaneen gesoldeerd.De lipo gaf contact wat duidelijk hoorbaar was aan de beweging van de servo's.
Maar toen kwam het probleem.Toen ik de lipo aansloot op men lader (ultramat14) herkende de lader de lipo niet.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

De verkoper heeft deze ook getest of er spanning op stond,wat het geval was.
De polen hebben elkaar niet geraakt tijdens het solderen,omdat deze appart zijn losgemaakt en dus ook appart zijn gesoldeerd.
En de lader stond normaal gezien ook goed ingesteld.

Hoeveel spanning heeft de lipo?

Ik gok erop dat je onder de 6 volt zit en dat de lader om die reden de accu niet herkend. Of je sluit de accu verkeerd om aan op de lader.

Ik gebruik een ultramat 14 en normaal herkend hij de lipo's die worden aangesloten op de lader.Alles zou automatisch moeten ingesteld worden,mits een dubbel check.En het display zou moeten stoppen met knipperen wat het NIET doet.Dus word de lipo dan ook niet opgeladen.

WeZZe, wat theo bedoelt is het volgende..

Een Lipo cel heeft een bepaald bereik van spaningen. Als hij vol is, is dat 4.2 volt, als hij leeg is uiterlijk 2.5 volt. Voor een lipo's is de spanning een serieus iets, boven de 4.2 gaat hij kapot en onder de 2.5 ook. Nominale spanning (de spanning die de lipo onder belasting gemiddeld het langst afgeeft) is 3.7 volt.

Als je een lipo ontlaad, zal hij in het begin iets minder dan 4.2 volt geven. Dat zakt dan relatief snel naar rond de 3.7 volt, en daar blijft het een hele tijd. Aan het eind zal hij van 3.7 gaan zakken, vrij snel naar 2.5.. ga je dan verder, dan is hij kapot. Het is dus het best om te stoppen met ontladen (of gebruiken) op een punt zodanig dat je een veiligheidsmarge naar beneden hebt, en je toch de capaciteit van de lipo gebruikt hebt. Over het algemeen wordt daar 3 volt voor gebruikt.

Jouw lipo pakket heeft twee cellen. Een absoluut minimum voltage voor dat pakket is dus 5v, absoluut maximum 8,4v en nominaal 7.4.

Er zijn laders die het voltage gebruiken om een accu te identificeren (zal de ultramat 14 kennelijk ook doen). Daarbij wordt vaak een minimum voltage gebruikt voor een lipo wat boven de 2.5v ligt. Als voorbeeld gebruik ik even 2.8v.

Stel nu dat jouw lipo's heel ver ontladen zijn en de cellen nog 2.6v geven. Dat levert een totaal op van 5.2 volt. De lader meet dat en gaat denken.. zou het een 1 cel lipo zijn? Dat kan niet, want die kan geen 5.2 volt aan. Zou het dan een 2 cel lipo zijn? Nee, want dan zou de spanning minimaal 2*2.8 = 5,6 volt moeten zijn.

Hierdoor is het mogelijk dat je een goede lader hebt en een in principe goede (maar ver ontladen) lipo, en je deze toch niet kunt laden.

De oplossing is door je lipo kort te laden met een normale lader, of een andere laderinstelling. Let wel op dat het voltage nooit boven de 8.4 volt uit mag komen. Kort laden met een lage stroom. Het idee is om de lipo op te laden totdat hij weer het minimum voltage bereikt heeft wat de lader wil. Daarna kun je 'm op de normale manier verder laden.

Ik weet niet of dit allemaal ook van toepassing is op de ultramat 14, maar het is het nakijken/proberen waard.

Altijd eerst een accu laden en dan pas gebruiken, zeker bij lipo's, maar ook bij NiMh, NiCd, Li-ion en Pb is dit gewoon verstandig en spaart het je accu's.

Ik zal het dit weekend eens proberen met de lader van een vriend.Ik laat jullie weten hoe het is verlopen.
Alvast bedankt!!!!!

Neem als eerste eens een multimeter erbij en meet het voltage van het accupack. Dit moet minimaal 3 volt per cel zijn anders herkend de lader de accu niet.

cdrom flyer zei:
Volgens deze site heb je er wel de lipo balancer +bij nodig maar wat ze daar precies mee bedoelen weet ik ook niet. :?
https://www.rcspeedworld.nl/productinfo/55494/
Ik ben ook nieuw in de wereld van de LiPo's. Overgestapt van 6 cells NiMH in mijn M18T vanwege rijden op een brushless. Ik heb ook twee Ultramat 14's en weet dat je LiPo's ook gewoon kunt laden als geheel pack. Je moet dan e.e.a. met betrekking tot capaciteit en aantal cellen invoeren. Maar de balancer waar over gepraat wordt zou deze moeten zijn (1 tot 5 cellen LiPo-cellen). Met deze balancer worden de cellen individueel geladen en gecontroleerd. Wat ik dus wil weten het gebruik van zo'n balancer aan te raden is, of gewoon laden als één pack?

Sleurhutje zei:
cdrom flyer zei:
Volgens deze site heb je er wel de lipo balancer +bij nodig maar wat ze daar precies mee bedoelen weet ik ook niet. :?
https://www.rcspeedworld.nl/productinfo/55494/
Ik ben ook nieuw in de wereld van de LiPo's. Overgestapt van 6 cells NiMH in mijn M18T vanwege rijden op een brushless. Ik heb ook twee Ultramat 14's en weet dat je LiPo's ook gewoon kunt laden als geheel pack. Je moet dan e.e.a. met betrekking tot capaciteit en aantal cellen invoeren. Maar de balancer waar over gepraat wordt zou deze moeten zijn (1 tot 5 cellen LiPo-cellen). Met deze balancer worden de cellen individueel geladen en gecontroleerd. Wat ik dus wil weten het gebruik van zo'n balancer aan te raden is, of gewoon laden als één pack?
Ik ben niet in het bezit van deze lader maar uit de andere reacties begrijp ik dat lipos laden zonder balancer wel mogelijk is met deze lader.
Ik gebruik alleen lipo paketten met 2 cellen en daarom geen balancer.
Zo af en toe controle op onbalans is dan met een multimeter nog wel te doen.
Met meer dan 2 cellen in serie word een balancer aangeraden zeker met nog meer dan 3 en duurdere cellen.
In dat geval is het ook zeker een nuttige investering. :wink:

Ik nu na 3 maand die "kapotte" lipo terug proberen te laden.En nu blijkt dat de lader de lipo heeft geladen zonder enig probleem.Alsof er volgens de lader niets met de lipo is gebeurd.
De lipo heeft nu terug volledige spanning.
Maar is het aan te raden om nog met deze lipo te gaan vliegen????

Je accu is nu geladen maar dat zegt niets.
Probeer hem op een veilige plaats maar eens te belasten en kijk hoeveel capaciteit er in zit.
En probeer het een paar keer te herhalen maar pas weer mee vliegen als je weet wat de prestaties zijn.

Back