Nieuwe lipo's voor de 1e keer laden

Hallo allemaal,

Weet iemand of er nog voorschriften zijn voor het laden van nieuwe lipo' s? Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat je ze eerste een paar keer moet laden en ontladen voordat je ze gaat gebruiken, maar weet niet zeker of dit voor lipo' s geldt.

Dat verhaal ken ik ook. Het zou dan een methode zijn om de inhibitor in de Lipos te incativeren, deze inhibitor zou de lipo beter conserveren als hij nog niet gebruikt is.
Wat ik me bij zo'n verhaal wel afvraag is of het niet veel te generiek is. Iedere fabrikant zal zijn eigen recept voor de electroliet samenstelling gebruiken om de best mogelijke prestaties te halen. Dan kan je er dus niet van uit gaan dat alle Lipos een inhibitor bevatten.
Maar, aan de andere kant, veel kwaad kan het toch ook niet om je nieuwe LiPos in het begin niet te zwaar te belasten?

Ik heb het ook wel eens gehoord maar nooit in de handleiding van accu's gelezen. Dus ik doe het nooit en heb er geen merkbaar nadeel van ondervonden....

Vroeger was het ook altijd even de accu rustig op gang helpen en denk niet dat het nu ook kwaad kan.

Eerste cyclus op 0.5C laden en de eerste 3 gebruikers cyclussen niet al te hoog belasten zoals JiB al zei. Dus ruim onder zijn maximaal kunnen belasten door bijvoorbeeld half gas te vliegen of niet al te lang volgas.

Gr. Dennis

Vroeger was het ook altijd even de accu rustig op gang helpen en denk niet dat het nu ook kwaad kan.

Dat was met NiMh accu's ja......kwaad kan het niet maar het kan voorzover ik weet ook geen kwaad je lipo's vanaf het begin te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.

Back