Nieuwe Marblehead

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 1 nov 2019.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Vlaardingen
    Na mijn eerste moderne Marbelehead (waarvan de wederwaardigeheden op een andere topic staan) , nu een nieuw topic over een Nieuwe M.
    Dit keer een bestaand ontwerp gebruikt waar ik mezelf in kan vinden. Het ontwerp is de Freak Wave van Chris Vaes, (zie actie foto) voortbordurend op de ervaringen met zijn New Wave.
    Dit keer een semi professionele romp, gemaakt van prepreg carbon en de belangrijkste delen geintegreerd. Romp, dek, vin-kast, mastkast (conventioneel en swing) zijn in de mal in 1 keer gemaakt. Koste wel wat hoofdbrekens om het allemaal zover te krijgen, maar het is gelukt.
    Nu een superlicht maar toch stevig rompje (kaal casco 340 gr).
    De vorm is conform zoals gebruikelijk tegenwoordig, small, beetje hoge neus, beetje brede kont. En licht, totaal ca 4800 gr.
    De rest volgt, maar het afbouwen ga ik nu rigoreus aanpakken zodat het glad blijft. Bij mijn vorige boot had ik teveel bovendekse delen waar de schoten achter bleven hangen.
    Wordt vervolgt. onder andere met geprinte onderdelen, carbon vin, swingrig en ??
     

    Bijgevoegde bestanden:

    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. wim bakker

    wim bakker Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    366
    Locatie:
    Almere
    Mooi Joost!
    Ben benieuwd naar het afbouwverslag.
     
  3. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo Joost dat is een serieuze romp, zou graag wat meer willen horen over het bouw proces .
    En kunnen de foto's op groot voormaat als ik ze aanklik om te bekijken springen ze weg

    Thnx en succes met de afbouw Dim
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Vlaardingen
    Prepreg
    Voor degenen die niet echt bekend zijn met prepreg carbon (net als ik trouwens) het volgende.
    Gewoon carbon doek bestaat uit losse vezels carbon die je impregneert met epoxy hars. Die hars zorgt er voor dat de vezeltjes mooi op hun plaats blijven zodat je gebruik kan maken van de sterkte en stijfheid van het carbon. De epoxy is vloedbaar maar hard uit na toevoeging van een beetje catalysator.
    Prepreg carbon is ook carbon, maar nu zit de epoxy met katalysator reeds in het doek. Door dit gekoeld te bewaren hard de epoxy nog niet uit. Tevens heb je nu niet een nogal losse doek carbon. In plaats daar van heb je een carbon doek met verband die je kan snijden of knippen. Ook plakt het een beetje.
    Bij het maken van de nieuwe boot (Freak Wave, FW) is gebruik gmaakt van hoogwaardig materiaal. Je hebt carbon en carbon. Dat bleek al bij het maken van de masten van mijn vorige boot.
    Nadeel van prepreg is wel:
    -materiaal moet onder druk tegen de mal gehouden worden, bijvoorbeeld met vacuum of met overdruk.
    -materiaal moet uitharden in een oven (100 graden ?)
    Voordeel is de normaal hogere kwaliteit dan wat je met handlayup hebt en een veel mindere hoeveelheid epoxy.
    Deze manier van werken is niet voor iedereen binnen handbereik.

    Mallen
    De romp van de FW heeft nogal wat rondingen, met name bij de overgang van de zijkant naar het dek. Bovendien is het dek nu een integraal onderdeel van de romp. Mede door de invallende zijkanten achterin was een speciale opzet van de mallen nodig.
    De plug (het "positief" in de vorm van de uiteindelijke romp) bestond uit 3 delen, zijnde de linker (BB) en rechter (SB) onder zijkant en als derde het dek. De scheidingen zaten dus onderin in het midden en links en rechts net iet onder de dekrand. De 3 gedeeltes van de plug hadden elk een naar buiten stekende flens zodat er 3 mallen van gemaakt konden worden.

    De twee onderkanten konden vrij makkelijk met prepreg gevuld worden. De dekmal idem, maar nu met een extra uitstekend stukje (ca 1 cm) die later bij het samenvoegen tegen de onderkant geduwd werd door een vacuum zak te gebruiken.
    Het was nogal een leercurve die doorlopen moest worden mede omdat de vin box en de twee mastboxen ook direct mee gelamineerd werden. Daarover later meer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    273
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ziet er allemaal professioneel uit Joost.
    Hoe dik zijn huid en dek?
    Hoe gaan jullie de vin maken?
     
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja ben bekend met prepreg
    Heb wat jaren geleden gezien hoe ze een 60ft romp er mee maakte , kwam op rol warm uit (80°)oven en werd naderhand afgebakken (160°).

    Dacht al dat het met een flapje gedaan was zag iets van een overgang onder de dek rand.
    zat ook aan zoiets te denken zie tekening 15729855688199091204337283485033.jpg voor een volgende, maar dan
    in 2 delen waarvan waarschijnlijk een met een flensrand ipv flapje ;).

    Gr Dimitri
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dimitri,
    Bij mijn bootje steekt het carbon in de dekmal iets (ca 1 cm) uit. Het carbon in de ondermal(len) stopt bij de bovenrand. Bij het samenvoegen van de onder en boven mallen duw je het carbon flapje in de dekmal een beetje naar binnen. Middels een vacuum zak wordt dat randje dan tegen het carbon in de ondermal geduwd. Het is dus geen los lapje zoals jij dat suggereert in je tekening. Chris heeft de scheidingsrand wel wat moeten bijwerken. Voor hem wat het allemaal ook vrij nieuw en worden de latere boten mooier dan de eerste (van Chris) en de tweede (die ik nu heb).

    En wat de foto's betreft, springen ze ook weg als je eerst inlogt ? Ze zijn in groot formaat van origine.


    Ard
    Ja en toen, wanddikte? is lastig te meten, maar ik heb een poging gedaan: voor het dek meet ik 0.35-0.4 mm (erg dun!). De rest van de romp zal ongeveer hetzelfde zijn behalve de kielstrook die dikker is en wat lokale verstijvingen. Bedenk dat nu ook de vin- en mastboxen meegelamineerd zijn.

    Voor de vin hebben we een creative oplossing : kopen!. Zelf een goede en stijve vin maken is geen sinecure (ik heb het wel geprobeerd). De vin die we nu gebruiken is van Creed,
    lengte 700 mm
    breedte boven 95 mm
    breedte onder 70 mm
    dikte boven 6.6 mm
    dikte onder 4.9 mm
    gewicht met schroefjes 220 gr
    Profiel lijkt niet speciaal, geen holle lijnen achterin.
    Deze vin is erg stijf.

    Deze vin is te lang voor een Marblehead maar daardoor kan je hem ook voor een 10Rater gebruiken.

    Ik zou liever een vin zien die van boven breder is en van onderen smaller zodat het aangrijpingspunt van de dwarskracht wat naar boven gaat (minder kenterend moment). Maar goed, deze koop je zo.Ter vergelijking, mijn huidige massive epoxy vin weegt ca 550 gr en is wat slapper. Dat laatste blijkt eigenlijk niet echt een probleem te zijn in de praktijk.

    wordt vervolgt....
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2019
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost , mijn tekening is hoe ik de volgende wil gaan bouwen dacht gelijkenis te zien met jullie methode en dat klopt dus redelijk op het flapje na . Carbon en zeker prepreg gaan ooit wel komen maar blijf nu eerst nog met glass epoxy bezig.

    Ik ben ingelogd maar gebruik meestal mijn telefoon om tekijken. Als ik de foto plaats zo als boven in mijn reactie zie ik het prima, bij jouw foto's moet ik er opklikken om ze beter te zien beweeg ik dan iets (om details te zien) dan springt hij weer weg.

    Als je upload bestand gebruikt en dan na uploaden volledige foto aan vinkt (onder het net geuploade plaatje) staan ze vol formaat op de pagina !!

    Zou nl nog graag wat close ups willen zien vd romp

    Groeten Dimitri
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dimitri wou graag wat close-up. Wat D wil zien weet ik niet, maar bijgaand wat extra plaatjes.
    En een toelichting:
    -De vin en mastbox zijn meegelamineerd in de mal, dus niet eerst een mastbox maken en deze er later inlijmen. Voordeel is dat alles nu mooi uitgelijn is. Nadeel is de extra complicatie bij het bouwen en de romp van de mal loskrijgen.
    -De gaten in het dek hebben een randje om ze wat stijfheid te geven. Deze gaten worden afgedekt met spinnaker reparatie doek (zelfplakkend).
    -De aangrijping van de fok is een apart gemaakt stukje carbon dat van onderen tegen het dek wordt gelijmd en waarvan de onderkant op de kiel wordt vastgezet. Dit wijkt af van de gebruikelijke manier met een groef in het dek en twee steunstokjes op de einden van die groef naar beneden lopend. Dit stukje is in een mal gemaakt en voor het installeren van de pennetjes voorzien. Dit is een lichte en sterke contructie.
    -De voor en achter eind schotjes zijn overigens ook in een malletje gemaakt.
    IMG_9159-2.jpg IMG_9160-2.jpg IMG_9161-2.jpg IMG_9162-2.jpg
     
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost ,bedankt dit wilde ik juist eens goed zien mis alleen nog de roer constructie ;) . Mooie oplossing voor de voorstag verstelling zo ,ik zag ook al ergens een systeem met magneetje voorbij komen tijdens een van mijn zoek tochten .
    Maar het ziet er allemaal erg mooi en doordacht uit en de jaren ervaring zijn er aan af tezien ;).

    Heb voor nu nog een vraagje :
    Zijn alle A tuigen bij een moderne M tegenwoordig swingrigs?
    Ik kan er nl esthetisch gezien nog niet aanwennen

    Gr D
     
  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Vlaardingen
    reactie op vraag van DioM
    ja, de A tuigen voor licht weer worden meestal als swing rig uitgevoerd. Dat geeft bij het voor de wind zeilen winst want:
    1- je fok staat altijd "bak" en vangt dus wind
    2- doordat de wind nu een breder zeil ziet is de weerstand coefficient wat groter dan van een los grootzeil en fok.

    Maar..... sommigen hebben ook nog een conventioneel A tuig.

    Bij meer wind wordt er naar een lager conventioneel tuig gegaan met hetzelfde maximum oppervlak, B en C. Je hebt nog kleinere (C1,C2,C3). Het voordeel van een conventioneel tuig bij wat meer wind is dat de fok nu een vertikale liftkracht geeft waardoor je het duiken wat vermindert.

    Peter Stollery gebruikt altijd een swingrig type , ook bij veel wind.
     

Deel Deze Pagina