Nieuwe member - Airwolf 650? 700 scale?

"De 450" de experimeneerheli van 15 jaar terug.

Hede ten dagen zou ik een mooi ding als een omp s2 of een goosky kopen.

Mini helios met maxi vliegqualiteiten, die vliegen echt als een groter 550 model, en zijn tegen woorden vrij simpel in te stellen.
Binnen een uur vlieg je, gewenst met resque en self levering ideaal.


Ik stond er versteld van.

Zet 1 ding even uit je ko. En dat is vliegen met die airwolf.
Ik geef al 20 jaar heli les en geef je 100 procent garantie dat je die naar de kloten vliegt in enkele minuten wat eeuwig zonde is.......
Ik weet, en ben me bewust dat airwolf voorlopig het luchtruim niet gaat kiezen. Met die verstandhouding heb ik m ook niet gekocht. (Momenteel een erg duur stuk 'decoratie' :kwijl:) Maar het is voor mij een stip aan de horizon om naar toe te werken. En dat het een paar jaar gaat duren is geen probleem. Kan ik hem in de tussentijd mooi van wat TLC gaan voorzien en wat bodywerk gaan doen/leren/opknappen waar nodig.

Ik las inderdaad dat de heli's van tegenwoordig allemaal elektronische hulpjes aan boord hebben om het e.e.a. te stabiliseren. Maar om het goed te kunnen leren wil je hiervan natuurlijk zo weinig mogelijk aan hebben staan. Dus ik hoop dat ik snel kan/mag uitzetten wanneer ik eenmaal vlieg met een 450. Nou zijn al die types "3D" heli's toch? Persoonlijk vind ik dat 3D vliegen niet zo leuk, maar is het qua het vergaren van kennis en kunde wel "nodig" om acrobatische toeren uit te halen?

Ik heb even een sim geprobeerd een uurtje ofzo en die bezit ook scenarios als autorotate en reflex testen (helikopter valt uit de lucht en jij moet hem zien te redden). Is dat wel gewoon te doen zonder instructeur? En dat je dingen niet verkeerd aan leert? Anders kan ik daar natuurlijk al wel een beetje mee aan de slag?

Dank voor alle terugkoppelingen in ieder geval! Blij dat jullie er zijn en een noob willen helpen!
 
450 is gewoon een mooie maat.
tegenwoordig is het bijna meteen 6s accu's, en extreem specifiek.
ik gebruik mijn accu's over meerdere heli's en vliegtuigen, dan is dat heel erg onhandig.
de 450 ging op een 3s 2200, wat perfect samengaat met vliegtuigen van ong een kilo.

tegenwoordig is het OF een stuk kleiner
OF meteen een stuk groter.
Maar, dat ben ik.
en een maatje groter vliegt ook gewoon beter..

qua heli
dat een heli 3d kan, wil niet zeggen dat je het moet doen...
jouw airwolf kan straks ook een looping maken.
wil niet zeggen dat je het wilt doen.

electrische hulpjes, valt op zich wel mee.
je hebt een paar technieken om de originele rare nukken uit een heli te krijgen.
een heli heeft een rotor die 1 kant op draait.
dus het blad wat naar voren gaat, gaat voor de wind om de heli heen harder dan het blad wat naar achteren gaat.
wat dus inhoud dat 1 stuk van de rotordisc meer lift geeft dan de andere kant.
dus wil zo'n heli bv bij vlot vooruit vliegen (of een windvlaag op de neus) achterover en rechtsaf.

dat werd eerst opgevangen met een flybar.
klein vleugeltje in de rotor. volgens mij heeft de kds 450 die ook nog.
op een punt vond men die lelijk, en heeft men die eruit gesloopt.
maar, dan heeft die heli zijn originele nukken...
dus heeft men er gyro's bij gestopt. die stuurt die nukken weg.
stukje electronica is een electronische stabilisatie.

je hebt ook nog e-stabs met gps, reddingsfuncties etc etc.
maar als jij gewoon met een instructeur lest, heb jij die helemaal niet nodig.


Sim:
gewoon proberen te hooveren.
vanaf hooveren proberen gericht heen en weer te vliegen.
hoogte houden, probeer automatismes te kweken.
gewoon veel doen.
starten met een zware schaalbak, ga daarna maar eens proberen met een 3d heli te vliegen.
ben je de 3d heli gewend om rustig te vliegen, valt de dikke schaalbak daarna opeens heel erg mee.

die reflex testen zou ik niet doen.
in het echt heb je ook echt wel hints dat hij een andere kant op gaat.
beetje zoals bij een slipschool, je rijd over een ding wat de auto opeens een kant op gooit.
zo slipt een auto in het wild niet... je wordt zelden opeens afgeschoten.

gaat een heli opeens uit zichzelf heel erg een andere kant op, heb je OF staan slapen, OF er is iets kapot....
Autorotatie kan.. je kan ook gewoon de motor uit zetten in de lucht. knop op de zender, als het goed is.

lees ook deze "ff" door
staat een hoop basis spul in
 
De dominator 450s (eigenlijk 460s) hebben ook geen paddels meer maar een dfc kopje.
Vliegen ook prima met de alinea fbl unit gpro denk ik
 
klopt
alleen het voornaamste nadeel van die dingen is dat er een 6s pakketje in hoort (of ze moeten weer terug zijn op 3s..)
daar zijn ze opeens allemaal op overgestapt.
alleen in vliegtuigen is die maat gewoon nogal lastig, dus heb je weer een set accu's alleen voor die ene heli..
 
Hede ten dagen zou ik een mooi ding als een omp s2 of een goosky kopen.

Mini helios met maxi vliegqualiteiten, die vliegen echt als een groter 550 model, en zijn tegen woorden vrij simpel in te stellen.
Binnen een uur vlieg je, gewenst met resque en self levering ideaal.
En als IK iemand krijg die aangeeft graag met zo'n airwolf te willen vliegen, zijn die OMP dingen, en eigenlijk ALLES wat FBL of E-stab is, gewoon te negeren, en gewoon met een paddelheli te leren vliegen.
Want anders kun je die Airwolf óók nog eens om gaan bouwen naar E-stab, wat minimaal een stabilisatiesetje, een rotorkop en een set hoger niveau digitale servo's kost.

Begrijp me niet verkeerd: Die OMP dingen, zijn echt heel goed, dáár ligt het niet aan. Maar het is wel een beetje alsof je met een auto met lane-assist, automaat, adaptive cruise control en de hele rambam lest, en dan met een klassieke handgeschakelde engelse sportwagen (zo eentje waar je "gevoel" voor moet hebben) op pad wilt.

Die Airwolf vliegt goed, die Vario's, ik vind ze persoonlijk echt HEEL erg prettig sturen, maar het is een absoluut heel andere gewaarwording, en vergt ook een heel andere "vaardidheden-set".

Ik stel zelf de 450's waar wij mee lessen daar ook specifiek om die reden "anders" af dan wat er in de handleiding staat, juist om ze wat meer richting die vliegeigenschappen te krijgen. Dat lukt nooit helemaal uiteraard, maar we komen redelijk in de buurt.
 
Hier ook een klein adviesje nog, maar sluit goed aan op de rest.
Ze zijn wat lastiger te krijgen maar zelf adviseer ik vaak een 500 of 550 als les heli. Echt perfect stabiel. Goed te zien en toch echt even wat indrukwekkender dan een 450 model. Ook vooral met wind ook een stuk stabieler. Ik kan niet in uw portemonnee kijken natuurlijk, maar als die het toe laat is het wel een hele stap van een 450 naar 500. Kwa formaat valt het mee, maar kwa vlieg eigenschappen is de 500 een stuk volwassener.

En als de instructeur een 450 prima vind is er zeker niks mis mee, maar de stap straks is wel erg groot dan. En in het voorjaar met wind valt lessen niet echt mee.

Kwa zender, kijk vooral wat ze op de club hebben zodat u daar info op kan doen. Persoonlijk zou ik ook een kds(of soortgelijks) gelijk met uw eigen zender en de instructeur instellen. Dan heb je gelijk een goed idee wat de instellingen doen.

Owja, en als je een mooie 500/550/600 hebt dan is het ook in de toekomst leuk, als je even geen zin hebt in de hele poespas met de airwolf. Even een avondje heerlijk vliegen doe je wel eerder met een grote heli.
 
Weer even een korte update...

Afgelopen weekend bij de club hier in de buurt geweest maar helaas geen helikopter piloten aanwezig dus deze zoektocht gaat verder...

De Flywing FW450-V3 is besteld! Kan niet wachten! Bedankt nog voor alle tips en feedback!
 
Laatst bewerkt:
En als IK iemand krijg die aangeeft graag met zo'n airwolf te willen vliegen, zijn die OMP dingen, en eigenlijk ALLES wat FBL of E-stab is, gewoon te negeren, en gewoon met een paddelheli te leren vliegen.
Want anders kun je die Airwolf óók nog eens om gaan bouwen naar E-stab, wat minimaal een stabilisatiesetje, een rotorkop en een set hoger niveau digitale servo's kost.

Begrijp me niet verkeerd: Die OMP dingen, zijn echt heel goed, dáár ligt het niet aan. Maar het is wel een beetje alsof je met een auto met lane-assist, automaat, adaptive cruise control en de hele rambam lest, en dan met een klassieke handgeschakelde engelse sportwagen (zo eentje waar je "gevoel" voor moet hebben) op pad wilt.

Die Airwolf vliegt goed, die Vario's, ik vind ze persoonlijk echt HEEL erg prettig sturen, maar het is een absoluut heel andere gewaarwording, en vergt ook een heel andere "vaardidheden-set".

Ik stel zelf de 450's waar wij mee lessen daar ook specifiek om die reden "anders" af dan wat er in de handleiding staat, juist om ze wat meer richting die vliegeigenschappen te krijgen. Dat lukt nooit helemaal uiteraard, maar we komen redelijk in de buurt.
ik kan dit beamen..... na een aantal malen les gehad te hebben bij de vliegschool in Oldeberkoop ging het hooveren best goed, de OMP m2 is daarna een goed te vliegen ding, zelfs een Steam AK420 welke een klein beetje groter is gaat goed zolang ik niet te gek doe.
daarna terug naar de 450 flybar.... phoe, het ding ging overal heen :rolleyes: ... ik was me weer even bewust geworden dat een flybar heli echt actief gevlogen moet worden, als je niks doet dan drijft ie af en je moet hem constand corrigeren om hem op zn plek te houden..

hier blijft de 450 flybar heli toch echt als trainer om mn skills te trainen... ik heb vaak gedacht om de flybar te laten staan en alles FBL te vliegen maar dan hoor ik die stem van Brutusje in mn hoofd ... "De echte goede basis leer je met een Flubar heli"
 
Back
Top