Nieuwe motor in Zwever

Hallo zweeffanaten!

Gister heb ik voor het eerst met mijn zwever van ong 7 jaar oud gevlogen! geholpen door Jacob Bos uit Gorredijk heeft de zwever zijn eerste maiden gehad!

Fantastisch om te zien en om te vliegen, alleen is het kistje al vrij oud en zitten er nog batterij packs van Ni-Cd en een grote brushed motor in!

Daarom wil ik graag een brushless motor monteren zodat het vliegtuig kan vliegen op lipo en flink lichter wordt!

Hier de gegevens van het vliegtuig!
Lengte: 97 Cm
Spanwijdte 2:08
Diameter voorkant 4 cm
Gewicht vliegtuig zonder motor en batterij: 911 gram
Gewicht batterij nu 421 gram
Gewicht motor nu 289 gram

Uitgerekend zit ik nu dus op een totaal gewicht van 1621 gram!

De vraag aan jullie is, wat voor motor, batterij, esc en proppelor zou hier prima bij passen ?

Hieronder nog foto's ter verduidelijking
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Doede,

Ik denk dat een 2836 genoeg zou moeten zijn, maar gezien de relatief korte neus heb je toch gewicht voorin nodig.

Ik gebruik ook een Dymond 3536 met een 10 x 7 Aeronaut met een 40 amp. regelaar, kan je sportief mee omhoog en niet te veel stroomverbruik.

Succes met de keuze

groet

Terence

Hoi Terence,

Ben nog best wel nieuw op het gebied van het rc vliegen, zou je misschien een linkje of iets dergelijk willen plaatsen qua motor? jij gebruikt een dymond 3536? 10 x 7 klap proppelor?

Zou ik mijn esc kunnen gebruiken of is deze alleen voor brushes motors?

Bedankt voor je reactie!

Deze motor zou moeten voldoen.
De regelaar kan je niet meer gebruiken en zal vervangen moeten worden door een bruhless regelaar, van ongeveer 30A. Bv

Inderdaad zijn deze kistje ontworpen op wat meer gewicht in de neus. Beetje zonde om dat met lood op te moeten vullen. Ik zou voor een iets dikkere motor gaan dan nodig is, en dan past er ook nog een mooie capaciteit lipo bij. Maarja, zoveel mensen.. euh.. modelvliegers, zoveel meningen..

motor:
NTM Prop Drive Series 35-36A 910Kv / 350W

esc:
TURNIGY Plush 30amp Speed Controller

En daar een 10x5 klappropje op met een 3S lipo, moet je een heel eind mee komen denk ik ;)

edit: vergeet ook deze database van Arjan niet door te nemen! database-setups-elektrozwevers

Laatst bewerkt door een moderator:
Hè Doede ,

Leuk om te lezen dat je gelijk doorhakt en je zwever gaat updaten, ga je veel plezier aan beleven!

Groet,

Jacob Bos

Iedereen bedankt voor de reactie,

Ga voor de opties die japie g me heeft gegeven, zo hoeft er minder lood bij en heb ik een sportieve zwever! prima!

iemand nog tips qua bevestigingen? dit omdat ik de motor wel graag binnen in wil hebben..

hey, leuk dat ie gevlogen heeft... je zal veel gewicht gaan besparen en dat ga je ook onmiddelijk zien in het vlieggedrag...
hopelijk krijg je alles goed voorin in de neus zodat er geen lood in moet en je wat kan schuiven met de accu.

jacob zal je hier wel mee helpen vermoed ik.

het is altijd tof om nieuwelingen in het zweefgebeuren warm te krijgen! ;)

Borstelloze motor met zelfde massa als de borstelmotor (zonder vertraging) en eenzelfde Kv, dan zit je (minstens) op hetzelfde vermogen. Motormassa is een redelijk goede (vuistregel)indicatie van vermogen, en borstelloze motoren hebben doorgaans een beter rendement dan de originele motor.

Zo het heeft enige tijd geduurd, maar het is zo ver! de motor, esc bij hobbyking besteld en de prop en de spinner bij rctechnics!

ben zeer benieuwd hoe de zwever nu zal gaan vliegen!

bedankt allemaal voor de hulp!

Back