nieuwe motor voor de camato

• Topicstarter Topicstarter chris38
  • Startdatum Startdatum
C

chris38

Guest
mijn vraag is hoe moet je een nieuwe nitro motor in laten lopen

Heb je geprobeerd er zelf wat over op te zoeken? Hier valt namelijk genoeg over te vinden (ook op dit forum). En in de handleiding van de motor staat het ook meestal.
Google ook eens 'Breaking in nitro engine' ('breaking in' is engels voor inlopen).

Lees je eerst goed in alvorens te starten. Goed inlopen is niet moeilijk als je weet hoe.

Tip geef je woonplaats op in je profiel zo kan een mede vlieger uit de buurt je helpen.

Hoi Chris38,

Is het een twee- of viertakt motor ?
Voor beide geldt bijna dezelfde procedure. Zet de Hoofd regelnaald ca. 2,5 slag open (Check dit, als er een handleiding bij zit)

Met de hand starten:
1. Als je voor de eerste keer start : Probeer met de hand de motor te primen (brandstof aan laten zuigen) door de carburateur dicht te houden en de prop enkele slagen rond te draaien, ZONDER de gloeiplug aan te sluiten.
2. Start de motor met een chicken stick. (Pas op, als er teveel brandstof in zit kan deze terug slaan)

Met een startmotor starten:
1. Plug aansluiten en starten.

Als de motor loopt geef dan heel rustig gas en controleer of het toerental oploopt. Er dient rook uit de uitlaat te komen. (Motor staat zeer rijk)

Laat de motor rustig (rijk) lopen op ongeveer halfgas. Geef na een paar minuten rustig volgas en laat de motor een paar minuten volgas lopen. Breng het toerental terug naar stationair en laat de motor een paar minuten lopen. Stop de motor en laat deze afkoelen.

Na het afkoelen de motor nogmaals enkel malen volgens bovenstaande procedure laten lopen. Na het leegdraaien van ca. 2 brandstof tankjes de motor wat verder laten optoeren door de regelnaald wat dicht te draaien. (Pas op, niet teveel,dan wordt het mengsel te arm en dat is zeer slecht voor de motor)

Een goede houvast is om te controleren of er rook uit de uitlaat komt, dan staat de motor meestal niet te arm.

Als je meer vragen hebt, stel deze gerust.

Grt,

Arnoud.

Je moet ook letten op wat voor type motor het is. Een ABC motor moet je niet op dezelfde manier laten inlopen als een ringmotor (dan gaat het heel snel beschadigd worden).

Niet te krampachtig doen met het indraaien.
Laat hem doen waarvoor hij bedoelt is, en niet te lang volgas de eerste 5 tankjes.

ik moet de 46 Ax die op mijn calmato komt laten inlopen, mijn vraag is of het kwaad kan voor de kist (trillingen etc) om de motor op de calmato te laten inlopen of toch een bok gebruiken?

Voor e kist kan het geen kwaad: de motor trilt niet significant meer tijdens het inlopen (een beetje vanwege het vette mengsel, maar da's verwaarloosbaar)
En zolang je weet wat je doet, kan het ook voor de motor geen kwaad.

Je kist hoeft niet per sé te vliegen als de motor draait, he? Maar het kan wel....

Groet, Bert

Dan ga ik 'm monteren en kan ie op de kist inlopen.
Handleiding geeft aan 1 tankje inlopen , wisselend 2- takten en 4 takten....daarna gewoon vliegen met afstelling er tussenin.
Ik meende van mijn 46 FX destijds te herinneren dat die zeker 2 à 3 tankjes moest inlopen op de grond... Nou ja bij OS zullen ze het wel weten.

mijn 46 la (andere als de jouwe, de la heeft geen kogellagers) had ongeveer 5 tankjes nodig voor deze uberhaupt volgas wilde lopen.

en dan had hij nog steeds niet zoveel puf.
Maar wel genoeg om te vliegen, dus de rest van het inlopen is vliegend gebeurt.
Na een tank of 10 begon hij echt te rijk te lopen, en vanaf dat moment ben ik hem netjes af gaan stellen

Ik heb een andere heel verse motor, ook een 46 AX, deze heeft nu een tank of 6 gelopen op de grond, en begint nu pas een beetje betrouwbaar voluit te draaien. Eerst wilde hij helemaal niet voluit, waarschijnlijk de klempassing nog een beetje te grof.
Nu begint hij een beetje normaal op te pakken, en begint hij pas op 3/4 in te houden
Dus nog een tank of 2, beetje stellen, en vliegen met die hap

@Student, wat voor een prop gebruik je?
ik heb een 11x6 en 10x7 liggen en twijfel een beetje.....10x7 beter om in te lopen?

Beide op 10x6...

De handleiding kan zoveel zeggen, die 46la zou ook veel zwaarder mogen hebben van ze.
Alleen trekt hij de 10x6 perfect, dus 10x7 wordt waarschijnlijk een tandje te zwaar

De 46 ax zou ik dan wel weer een tandje zwaarder zetten na inlopen
Dus 10x7 (of 11x6, qua belasting mag dat niet veel uitmaken)
Die heeft merkbaar echt wel meer puf dan de la...

Kun je op zich ook wel mee inlopen trouwens..

Laatst bewerkt:
Inmiddels 2 tankjes gedraaid, rest kan vliegend. Motor pakt al goed op al staat ie bovenin uiteraard nog erg rijk.
Begreep dat ik na het inlopen rustig een 11x7 prop kan gaan gebruiken.

Geen idee.. Afhankelijk van je brandstof etc.

Liefst na het inlopen even je toeren meten, en aan de hand daarvan kijken of je een propmaat groter gaat
Nu zal 11x7 vast wel goed gaan, maar meten is weten..

Welke prop je kiest is mede afhankelijk van het model dat je er mee wilt vliegen.
Heb je een snel model waarmee je ook snel wilt vliegen dan kan je voor een 11x7 of misschien een 10x8 prop kiezen. Je model komt dan wat langzaam op gang en heeft een redelijke startbaan nodig maar eenmaal in de lucht kan je flinke snelheden mee halen.
Is je model een trainer of een ander langzaam vliegend model dan moet je voor een andere prop kiezen. Dan kom je op 11x6 of 12x5 uit. Je hebt dan veel trekkracht om de weerstand van dat langzaam vliegende model te overwinnen maar de topsnelheid ligt duidelijk lager.

De keuze van de prop kan je vergelijken met het kiezen van de tandwielen op een motorfiets. Ga jij een wedstrijd rijden op een asfaltbaan dan kies je voor een groter tandwiel voor en een kleiner achter. Je trekt dan wel iets langzamer op maar je kan veel sneller rijden. Ga je een cross rijden dan kies je juist een kleiner tandwiel voor en een groter achter. Zo heb je veel meer trekkracht om over die crossbaan te scheuren maar de topsnelheid ligt een stuk lager.

Back