nieuwe motorblok voor buggy

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door rattie..., 28 apr 2010.

  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    De Alpha Plus F850 is een 5-poorts motor met een 'smooth' koppel welke geschikt is voor de wat kortere banen met veel stop-go-stop-go werk.
    De Alpha Plus Z852 is een motor welke veel vermogen en koppel levert bij de wat hogere toerentallen en erg 'ver door loopt'. Vooral geschikt voor de banen met een lang recht stuk en veel grip (hoge bocht snelheden)
    De Alpha Plus S852 heeft een hoog koppel bij een wat lager toerental en heeft iets minder vermogen in de top toeren. Deze motor is vooral geschikt voor de wat zwaardere auto's zoals Truggy's; het hogere koppel werkt goed samen met de zwaardere wielen en banden.
    De .28 Alpha Plus T850 is eigenlijk een beetje té gek; die heeft de timing van de Z852 gecombineerd met het vermogen van een goede .28 motor; dus giga veel power en heel veel toeren... Ik heb al verschillende diffs gesloopt in mijn Truggy met deze motor. (Maar het is wel érrug leuk!!)
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Diffs gesloopt??? Dan is het tijd voor de Bulletproof diffs hvan HPI.
    Misschien dat je die erin kunt zetten..

    Ik heb 6 jaar geleden een savage gehad die ik weg heb gedaan omdat ik elke 10 tankjes een diff sloopte (spiralcut) en toen kon ik hem ombouwen naar de Cen Genesis diffs maar die waren een beetje kostbaar ..

    Nu heeft HPIU dezelfde diffs als upgrade voor de flux... 9T pinion 29T kroon. is wel iets andere gearing maar deze dingen zijn echt wel bestand tegen dat geweld denk ik..
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Jaap vind dingen slopen gewoon leuk :D

    Tis voor hem een sport om een wedstrijd uit te rijden , i.p.v. als eerste te eindigen :rolling:

    Kan me nog een Xray XT8 herinneren die meer op z'n achterwielen over de baan ging dan op alle 4 ;)
     
  4. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    wat wordt er dan bedoeld met dat de f850 geschikt is voor de kortere banen
    want ik rijd ook gewoon op een verlaten weg of over een weilandje of parkeer plaats

    dus met de f850 trekt hij het snelst op en is de top wat lager? of houd dit blok het niet lang vol als je over lange rechte stukken rijdt?
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De F850 heeft zoals ik Jaap begrijp veel vermogen onderin wat vloeiend los komt.
    Er zijn ook motoren met onderin veel vermogen wat weer meer als een aan/uit knop werkt , zoals b.v. een Picco P3 .26. Bij veel bochtenwerk rijd dat redelijk zenuwachtig omdat de motor ineens heel veel koppel/vermogen geeft waardoor je kan spinnen b.v. .

    Het blokje trekt dus wat makkelijker op maar zal wat minder toptoeren hebben , daardoor ligt je topsnelheid dus wat lager als met de andee.

    Lange rechte stukken is overigens voor geen enkele motor goed ;)
     
  6. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    en die top zou toch maar een paar km/h zijn? wat je eigelijk niet merkt?
    dus om het wat korter te zeggen heeft de f850 een alles of niets gaspedaal?

    zou de f850 er ook voor zorgen dat ik een flinke wheelie kan maken?
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nee de F850 juist niet ... Dat zou juist de vloeiende motor moeten wezen ;)
     
  8. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    dat trekt dus sneller op dan de andere omdat die dan wielspin krijgen?
    het lijkt mij dat als je flink gas geeft dat bij ieder blok gebeurt?
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Tuurlijk , met ieder blok kan je wielspin veroorzaken...

    Bij het ene blokje hou je dat alleen makkelijker onder controle als de andere ;)

    Wielspin maakt je per definitie langzamer , dus probeer je dat te voorkomen...

    Op een baan met veel bochten waar je vaak weer op het gas moet wil je dus zo min mogelijk wielspin hebben en kies je voor een motor die vloeiend oppakt.
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Het heeft vooral te maken met de manier waarop het vermogen in komt; bij de F850 heb je een vloeiende kracht ontwikkeling, waardoor hij wat 'soepeler' op toeren komt. De Z852 heeft het koppel bij een wat hoger toerental waardoor het vermogen er pas later in komt. Als je van heel langzaam naar snel accelereert is het met de Z852 even wachten op het optimale toerental en dan krijg je een 'stoot' vermogen. Bij de F850 heb je het vermogen wat vloeiend inkomt, dus heb je geen 'wacht moment' en levert het motortje meteen de trekkracht.
    Bij een baan met lange/snelle bochten met veel grip zal de Z852 lekker op toeren blijven en dus geen last hebben dat hij onder het optimale toerental zakt...

    Ik hoop dat dit de boel iets duidelijker maakt...
     
  11. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Meijberg is een betrouwbare modelbouwwinkel, ik heb online ooit een Robitronic Mantis bij ze besteld.
     
  12. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    weet iemand toevallig een winkel die de f850 verkoopt in de buurt van naaldwijk, zoetermeer, denhaag, rotterdam? want ik koop het ook liever in een winkel dan op het internet

    klopt het dat je bij een versleten motor de compressie lang je zuiger hoort weg sissen als je aan het vliegwiel draait?
     
  13. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik kan wel even informeren bij RC-Pitstop of hij die motor voor je kan bestellen en wat de levertijd is. Laat maar even weten of je dat prettig vindt.
     
  14. Bkman

    Bkman

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Herwijnen
    akmodelbouw levert ze ook, kijk maar op zijn site, www.akmodelbouw.nl
    Werks levert hij ook
     
  15. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    ik ga het eerst proberen het bij de lokale modelbouw boer te bestellen lukt dat niet krijg je een pm of ga ik even langs bij rc pitstop als dat lukt
    bedankt voor je aanbod :)
     
  16. jahrno

    jahrno

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Dieren
    bms rc tuning

    heeft goede nitro bull motoren

    geloof 90 euro voor een 3,5cc
     
  17. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    de prestatie's van de alpha plus f850 is denk ik beter dan een nitrobull
     
  18. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    En niet met zo'n beetje! Totaal niet te vergelijken. De Alpha is gewoon een competitiemotor, de nitrobull is gewoon een budgetmotor en is gelijk aan een LRP spec 2.
     
  19. THTH

    THTH Guest

    alpha

    Fastrax.nl had ze tot voor kort erg goedkoop in de aanbieding.
    Zou hen eens contacten wie niet waagt wie niet wint.
    Volgens de site zijn ze in voorraad.
     
  20. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    en m'n motor doet het weer. het probleem zat in de carb en/of de uitlaat. mischien zat er een lek ergens?
    brandstofslangen zijn vervangen en een de uitlaat, ook is de carb helemaal uitelkaar gehaald en schoon gemaakt. de brandstof filter is ook onderhanden genomen. en de luchtfilter is schoon gemaakt
    nu haalt hij eindelijk z'n top zonder een dof geluid te maken en uit te vallen.
    toch weer zo'n €200 euro bespaard

    op de carb zat wel een beetje roest waardoor de gas schuif ook stroef liep. dit is er nu af.

    vandaag toen ik de motor weer ging starten. starte hij in 1 keer en moest de stationair weer opnieuw afgesteld worden en dat was het. hij is ook niet tijdens het testritje uitgevallen ofzo

    iedereen bedankt voor hun advies en ook die gene die hun hulp aangeboden hadden om de motor te laten pinchen. dit is dus voorlopig nog niet nodig :)
     

Deel Deze Pagina