Nieuwe motors voor C130

Hallo iedereen.

ik heb een RC C130 die ik ooit 2de hands heb gekocht waarin vier Graupner Speed 400 motors zitten.
Ik zou de C130 graag wat meer power geven door er andere motors in te steken. Ook omdat ik er een geluidsysteem wil in installeren dus er komt wat extra gewicht bij.
Momenteel weegt die 1,9kg en als props heb ik 6-4" van Graupner. Als lipo heb ik een 5000mAh 3s.
De C130 heeft daarmee net genoeg kracht maar als er tegenwind is heeft deze toch moeite om vooruit te vliegen.

Ik heb al gezocht voor enkele motors die eventueel goed zijn in combinatie met de huidige props:

Keda KB28-35 (380S) 2200kv Brushless Inrunner - 28mm Inrunner - Inrunner brushless motor - Brushless Motor - Giant Shark

Keda KB28-35 (380S) 2700kv Brushless Inrunner - 28mm Inrunner - Inrunner brushless motor - Brushless Motor - Giant Shark

rs5uoi.jpg

Ik zou graag wat hulp en suggesties hebben.
Liefst niets in China of buiten de EU, tenzij het echt niet anders kan.

Alvast bedankt,
Tibo

Degene die op de foto staan zijn de oude ;)
Nu staan er 6x4 op en de afstand tussen twee props is net goed.

Ja die ga ik ook bestellen(30A) :)
Misschien dat ik wel props met 4 schroeven kan zetten op de nieuwe motor van 2200kv.
Ik weet wel niet hoe groot deze dan moeten zijn.
Anders hou ik gewoon de 6x4 props.

edit: 3 blades op de prop is misschien nog realistischer.

Ah dat wist ik niet.
Ik dacht eigenlijk dat het niets uitmaakte.
Alleen dan dat je bij een zelfde motor een kleinere maat van prop moet nemen met 3 bladen dan met 2 bladen.

Wat is de maximum prop-maat die je kwijt kan?

Als je niks groter kan monteren, Gws heeft ook een 6*5 slow fly propje in voorraad...

Voor 'n gewicht van om en bij de 2 kilogram zou je best met 8 inch props vliegen. Gooi de speed 400 eruit, en plug er indoor shockflyer motoren in, een hoop lichter, en veel lager stroomverbruik. Iets in de stijl van deze: CF 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv Kosten een habbekrats, en zijn geschikt voor 7 tot 8 inch propjes. Op 2S lipo pakketen... da's weeral gewicht minder. (tenzij je in zwaartepuntproblemen komt natuurlijk...)

Ik denk dat 6 a 7" zeker de limiet is. Het moeten ook inrunners zijn.
Kheb ondertussen 4x Keda KB28-35 (380S) 2200kv Brushless Inrunner - 28mm Inrunner - Inrunner brushless motor - Brushless Motor - Giant Shark gekocht. ;)

Dat zijn groot-stroom-verbruikers... en hebben wel eens last van oververhitting. :murder:

En @ Ron: herwikkelen brengt niet echt meer op hoor, ik heb TIG rotors gewikkeld en herwikkeld, toen de kant-en-klaar motoren nog niet in China gemaakt werden... Nu kost een cd-rommetje-achtig shocky motortje de prijs van een rolletje wikkeldraad. En je snijdt er niet meer mee in je vingers, letterlijk én figuurlijk. :rolleyes:

Deze verbruiken idd wat stroom. Ik heb ervaringen van gebruikers gelezen met dezelfde props als mij en daar verbruikte de motor rond de 25A. Ik ga zo goed mogelijk proberen te koelen.
Natuurlijk vlieg ik ook niet op volle gas.

Drie bladen is minder efficient dan twee bladen Tibo.
True, maar het betreft hier toch een (semi)schaalmodel. Het oog wil ook wat ;-)

En, méérbladprops zijn natuurlijk niet voor niets ontwikkeld. Indien een grotere diameter nodig is, maar de ruimte ontbreekt, móet je wel naar meer bladen.

Deze verbruiken idd wat stroom. Ik heb ervaringen van gebruikers gelezen met dezelfde props als mij en daar verbruikte de motor rond de 25A. Ik ga zo goed mogelijk proberen te koelen.
Natuurlijk vlieg ik ook niet op volle gas.

Ik tel even mee: 25 Amp * 4 motortjes = +/- 100 Amp...

Ik wens je succes met je lipo's... :confused:

Ja dat is dan ook bij volle gas, wat zelden gaat zijn..
De lipo kan dit makkelijk leveren:
5Ah x 20C = 100A
Moest dit toch een probleem zijn koop ik wel een andere lipo.
De vliegtijd zal een stuk korter zijn.
Vliegtijd bij volle gas:
(5Ah/100A)x60 = 3min.
Zal wat meer zijn aangezien ik nooit de hele vlucht op volle gas vlieg.

Bij de Speed 400 motors wat het totale verbruik ongeveer 50A bij volle gas dacht ik.

Even meerekenen:

De C130 weegt 1,9 kilo (zeg 2 kilo). De vier motoren gaan 4 x 25 = 100 A trekken uit een 3S lipo. Reken voor het gemak even met 10 volt. Dat betekent dat de C130 1000 W krijgt om te vliegen. Dat komt neer op 500 W per kilo. Vanaf 350 W kan een 3D kist prophangen en onbeperkt verticaal.

Wat zijn dan de plannen met deze C130 ?? Een speedmodel voor snelheden boven de 200km/h?

Of ik mis iets of de keuze van deze motorisering schiet zijn doel voorbij.

groet,

Erik

Laatst bewerkt:
... De lipo kan dit makkelijk leveren:
5Ah x 20C = 100A
Je zit op de limiet van wat de fabrikant/leverancier aangeeft. Als je je dan bedenkt dat fabrikanten/leveranciers een levendige fantasie hebben ...
.... Of ik mis iets of de keuze van deze motorisering schiet zijn doel voorbij. ...
Lijkt me ook Erik/Raf.
Wat vuistregels voor vermogen:
www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf
(twee virusvrije en compacte pdf readers: Sumatra en Foxit)
deels overlappend met
magische getallen voor elektropiloten
of
magic numbers for e-flight - WFF

Lijkt me eigenlijk geen probleem. Misschien wel wat overkill maar moet daarom niet constant volle gas vliegen.
Met de Speed 400'ers had de C130 echt moeite om vooruit te gaan bij wat tegenwind.
Het kan ook dat de fabrikant er een tolerantie op zet. Op de lipo staat 20-30C.
De C130 zal ook tegen de 3 kilo wegen met de nieuwe motors, ESC's, luidsprekers, ..

Als jullie een beter voostel hebben, zeg maar want daarom is deze post er.
Prop mag +- max 7" lang zijn.

Edit: Stel nu dat het echt niet te doen is, kan ik dan een 2s lipo gebruiken?

Laatst bewerkt:
Back